Agresívne správanie na školách: Po diskusiách s odborníkmi prichádza BBSK s tromi riešeniami

SPRÁVY
0 /

Banskobystrický samosprávny kraj predstavil tri zásadné opatrenia na riešenie vážnych prípadov rizikového správania na stredných školách. Reaguje tak na potrebu lepšej prevencie a koordinácie v situáciách, ktoré školy nedokážu zvládnuť samy a ktoré ohrozujú bezpečie žiakov aj učiteľov.

Projekt Stop šikane

Pre BBSK je jednou z najdôležitejších priorít to, aby boli školy bezpečným miestom. Už pred rokom župa spolu s ministerstvom školstva predstavila – pilotný projekt Stop šikane.

Kraj má však za to, že komplexný fungujúci systém pre krízové prípady, vrátane efektívnej  výmeny informácií, stále chýba. Za uplynulé mesiace sa uskutočnilo viacero stretnutí, na ktorých zástupcovia kraja spolu s odborníkmi riešili túto problematiku.

Vďaka týmto konzultáciám a zároveň po zisteniach Generálnej prokuratúry SR na strednej škole v Lučenci, ktorej je kraj zriaďovateľom, sa krajská samospráva rozhodla pristúpiť ku konkrétnym krokom. Predseda BBSK Ondrej Lunter predstavil nový model.

„Ak máme chrániť deti aj učiteľov, musíme mať istotu, že na každú krízovú situáciu existuje jasný postup a zodpovednosť. Nesmie sa stať, že vážne prípady ostanú bez reakcie len preto, že systém zlyhá,“

povedal Ondrej  Lunter.

Ondrej Lunter

Ondrej Lunter

Hlásenia zo škôl

Cieľom je agresívne prejavy a správanie na stredných školách riešiť hneď v zárodku a predchádzať ich eskalácii. Prvou a základnou podmienkou je, aby župa o takýchto prípadoch vedela a mohla tak školám pomôcť.

Každé vedenie strednej školy v zriaďovateľskej pôsobnosti kraja preto dostane pred začiatkom školského roka osobný list od predsedu kraja. List bude obsahovať odporúčanie, ako postupovať pri výskyte nebezpečného a agresívneho správania žiakov, ktoré škola nedokáže zvládnuť vlastnými kapacitami.

Kraj zároveň vyzve školy, aby v takýchto prípadoch bezodkladne informovali kraj, čím sa umožní rýchla koordinácia ďalších krokov a zabezpečenie odbornej starostlivosti.

„Aby v budúcnosti nedochádzalo k žiadnym incidentom alebo dokonca tragédiám len preto, lebo nedokázalo vedenie školy s nejakým prípadom pohnúť, chceme byť informovaní. Len vtedy vieme ponúknuť pomoc, konzultáciu, prípadne intervenciu,”

uviedol župan Lunter.

SOS projekt

Banskobystrický samosprávny kraj zároveň plánuje v dvoch vybraných okresoch spustiť pilotný koordinačno-informačný projekt SOS, v rámci ktorého by sa riešili rizikové prípady a to v reálnom čase. Išlo by o pravidelné stretnutia zástupcov škôl, Centier poradenstva a prevencie (CPP), sociálnej kurately a polície k jednotlivým prípadov patologickej agresie na školách.

Pokiaľ sa študent dostane do problémov, je kľúčové a dôležité, aby nevypadol zo systému starostlivosti a vzájomnej informovanosti. V každom momente musí byť jasné, čo sa s ním deje, kto rieši jeho situáciu a ako sa ďalej vyvíja.

„V niektorých krajinách funguje horizontálna spolupráca medzi inštitúciami. U nás zatiaľ nie – tam, kde sa to deje, je to často nad rámec pravidiel. Pilotným projektom chceme predchádzať tragédiám a zároveň zistiť, čo v praxi funguje, čo nie, a kde narážame na limity legislatívy,”

dodal predseda BBSK.

Tlak na zmenu legislatívy

Na  základe doterajších skúseností, môže už teraz župa konštatovať, že sú potrebné jasnejšie a presnejšie pravidlá a v niektorých prípadoch aj nové pravidlá. Preto predseda BBSK dáva na zváženie a bude lobovať za vypracovanie nového Zákona o prevencii násilia na školách.

„Ak máme predísť tragédiám, musíme mať zákon, ktorý upraví nielen povinnosti škôl, CPP, polície a sociálnych služieb, ale aj práva a povinnosti rodičov, ktorí spoluprácu odmietajú. Zákon, ktorý umožní výmenu informácií, tam, kde dnes GDPR spôsobuje paralýzu. A zákon, ktorý vytvorí pozíciu osobitného regionálneho koordinátora, ktorého úlohou bude zabezpečiť, že rizikové prípady neprepadnú systémom a bude za ne niesť zodpovednosť,“

zdôraznil banskobystrický župan.

Nový model riešenia šikany a rizikového správania má ambíciu stať sa systémovým riešením s celoštátnym dopadom.

„Rozbehli sme investície do našich stredných škôl a začali ich transformáciu na kampusy, ktoré z nich urobia konkurencieschopnejšie inštitúcie. Toto všetko je veľmi dôležité pre budúcnosť vzdelávania. Ale úplný základ je, aby sa študenti a učitelia cítili na školách bezpečne. Táto iniciatíva nás posúva o ďalší, a dovolím si povedať, o veľký krok k tomuto cieľu,”

doplnil podpredseda BBSK pre oblasť školstva, športovej infraštruktúry a zamestnanosti Mikuláš Pál.

Zľava Mikuláš Pál a Ondrej Lunter

Zľava Mikuláš Pál a Ondrej Lunter

Zdroj: Lenka Štepáneková , Foto: BBSK a ilustračné