V pondelok dopoludnia zasadala mestská finančná komisia mimoriadne na Úrade Banskobystrického samosprávneho kraja za účasti župana Vladimíra Maňku a primátora Petra Gogolu. Dôvodom boli finančné garancie mesta k europrojektu BBSK na novú cestu do Pršian k utorkovému rokovaniu mestského zastupiteľstva.
Projekt na získanie eurofondov k výstavby novej komunikácie III. triedy Banská Bystrica-Horné Pršany podal BBSK koncom marca. K tomu, aby sa po jeho odsúhlasení mohlo začať s verejným obstarávaním dodávateľa a následnou realizáciou stavby, je potrebné mať vyriešené celé financovanie.
K rozostavanému úseku v dĺžke 700 metrov zo Sládkovičovej ulice od Kremničky pribudne zostávajúcich 905 metrov smerom na Pršiansku terasu a Horné Pršany, čím sa nahradí doterajšia nevyhovujúca prístupová cesta z Radvane. Celkový rozpočtový náklad novej komunikácie je takmer 1,9 milióna eur. Z toho nenávratný finančný príspevok z eurofondov je okolo 430 tisíc eur, BBSK poskytne 5-percentné spolufinancovanie za vyše 30 tisíc eur a ďalších 200 tisíc eur, ktoré potvrdil župan.
Mestu zostáva finančná garancia za viac ako 1,2 milióna eur, v čom je aj vyše 200 tisíc eur rozpočtovaných na rozostavaný úsek, z ktorých sa však reálne veľa ušetrí. O finančnej garancii mesta pre rok 2014 musí rozhodnúť májové mestské zastupiteľstvo. Po schválení europrojektu dôjde k podpisu dohody o spolupráci mesta a BBSK. Prevodom práv k vybudovanej novej ceste táto prejde ako komunikácia III.triedy do vlastníctva BBSK. Súčasná komunikácia po úprave povrchu sa stane mestskou, ale s obmedzenou dopravou.
Banskobystrický župan Vladimír Maňka na úvod rokovania mestskej finančnej komisie povedal: „Rozhodli sme sa vstúpiť do roky neriešeného problému prístupovej komunikácie na Pršany, lebo súčasná zdevastovaná cesta už nevyhovuje a museli by sme ju sanovať. Pršianska terasa má pre Banskú Bystricu obrovský rozvojový potenciál, preto som presvedčil poslancov BBSK, aby sme išli do europrojektu s dostavbou novej cesty. Jej náklad bol pôvodne vyše tri milióny eur, dnes sme zhruba na polovici aj s nenávratným príspevkom z EÚ, pričom tá cena pôjde pri verejnom obstarávaní ešte dolu. Garancie musí spolu s nami zobrať na seba aj mesto, časť investori, spoločne sa snažíme aj o získanie vládnej podpory.“
Primátor Peter Gogola dodal: „Som rád, že po niekoľkomesačných rokovaniach spejeme k spoločnému cieľu výstavby novej prístupovej cesty k najdynamickejšie sa rozvíjajúcej rozvojovej zóne podľa územného mesta. Privítal som ochotu podpredsedníčky NR SR Jany Laššákovej a župana Vladimíra Maňku prispieť k riešeniu tohto problému spolu s mestom.“
Vedúci odboru hospodárskej stratégie a riadenia majetku Úradu BBSK Ing. Maroš Hrádela vysvetlil členom mestskej finančnej komisie podmienky financovania z úrovne samospráv. Poslanci podrobne rozobrali celé financovanie novej komunikácie, aj riziká garancií mesta.
„Je o päť minút dvanásť, ak nevyriešime problém novej cesty na Pršany s nevyhnutnými rizikami teraz, tak už asi nikdy,“ povedal poslanec Ladislav Topoľský. „Ak na financovanie potrebnej cesty nebudeme môcť využiť úver, výrazne nám to skomplikuje tvorbu rozpočtu na rok 2014. Dovtedy musíme hľadať všetky zdrojové možnosti , vrátane spoluúčasti investorov na Pršianskej terase,“ doplnil ho Jakub Gajdošík.
Poslanec Igor Kašper z dotknutého volebného obvodu dodal: „Po rokovaniach sme dospeli k sume okolo milióna eur, ktorú máme garantovať. Mesto bude pri výbere dodávateľa v elektronickej aukcii, kde sa náklad ešte zníži. V hre sú ďalšie možné zdroje, o ktorých budeme rozhodovať v rozbehnutom procese, preto hľadajme cestu, ako ho zefektívniť.“
Na záver rokovania komisie predsedajúci Michal Škantár navrhol odporúčanie mestskému zastupiteľstvu schváliť návrh garancií mesta k realizácii projektu novej komunikácie Banská Bystrica-Horné Pršany podľa predloženého návrhu do výšky 1,25 milióna eur: „To otvorí cestu k podpisu dohody o spolupráci mesta a BBSK po schválení europrojektu,“ dodal.
Prítomní členovia finančnej komisie jednomyseľne schválili navrhované uznesenie pre utorkové zastupiteľstvo, ktoré bude o tomto novom bode prednostne rokovať. Pre Bystričanov je dobrou správou, že pri riešení problému prístupovej cesty na Pršany dokáže ťahať za jeden povraz regionálna a mestská samospráva, aj s podporou vládnych politikov z nášho mesta. Takto by to mohlo fungovať aj ďalej…
Zdroj: Bystricoviny.sk