Mesto podalo rozklad proti rozhodnutiu zablokovať výjazd z R1 do Radvane

TÉMA TÝŽDŇA
1 /

Nedávne náhle zablokovanie výjazdov z R1 do Radvane zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti vyvolalo medzi Bystričanmi všeobecné rozhorčenie. Ako sa ukázalo, NDS postupovala na základe neprávoplatného rozhodnutia ministerstva dopravy, proti ktorému mesto v zákonnej lehote podalo rozklad, ktorý má odkladný účinok.

Znamená to, že minimálne do nového rozhodnutia budú obidva výjazdy z R1 pri ÖMV do Radvane a pri Slovnafte na Zvolenskú cestu otvorené. Tie napokon po medializácii problému musela po pár dňoch NDS odblokovať. Na odvolanie sa mesta voči rozhodnutiu ministerstva vyzvala primátora aj dopravná komisia na návrh svojho predsedu Jakuba Gajdošíka.Medzitým vznikla občianska petícia za zachovanie pripojení na R1 v meste Banská Bystrica adresovaná ministerstvu dopravy.

V rozklade mesta z 10.októbra 2013 proti rozhodnutiu ministerstva dopravy zo dňa 19.septembra 2013 sa okrem iného uvádza: „Prvostupňový správny orgán vychádzal výlučne z konštatovaní uvedených v návrhu žiadateľa (NDS) týkajúcich sa rozporu s STN 73 6101  a STN 73 6102, ktoré nie sú podložené žiadnou technickou dokumentáciou spracovanou odborne spôsobilou osobou. V odôvodnení rozhodnutia sa zaoberá len dokladmi týkajúcimi sa výstavby a užívania odbočovacieho pruhu R1 na Zvolenskú cestu a následne k ČS Slovnaft. V konaní neboli posudzované dokumenty týkajúce sa dopravného pripojenia ČS ÖMV ani Radvanskej cesty napriek tomu, že evidentne nespĺňajú parametre STN (chýbajúci pripojovací resp. odbočovací pruh). Rozhodnutie o zrušení pripojenia miestnej komunikácie Radvanská cesta nie je v napadnutom rozhodnutí nijako odôvodnené.“

Správny orgán sa podľa mesta tiež nezaoberal dôsledkami, ktoré vzniknú ako následok novozaloženého právneho stavu na komunikáciách nižšej triedy a miestnych komunikáciách na sídlisku Radvaň a Zvolenskej ceste, ktoré rieši nový územný plán mesta.

V súvislosti s „Projektom aktualizácie  dopravného značenia na rýchlostnej ceste R1 Tekovské Nemce-Banská Bystrica“ mesto poznamenáva, že sa to malo týkať zákonných  a normových požiadaviek týkajúcich sa R1. Odstraňovanie „nenormových“ miest na rýchlostnej komunikácii si však vyžaduje stavebné úpravy, dobudovanie križovatiek, odbočovacích a pripojovacích pruhov vo vzťahu k okolitej miestnej cestnej sieti, ktoré musia byť predmetom samostatného projektu prevádzkovateľa R1. Len takýto koncepčný a transparentný spôsob riešenia je možné následne realizovať a obhájiť pred širokou verejnosťou.

V závere písomného rozkladu mesto žiada, aby inkriminované rozhodnutie ministerstva dopravy z 19.septembra 2013 bolo vzhľadom na svoje procesnoprávne a hmotnoprávne nedostatky zrušené.

Zdroj: Bystricoviny.sk