Odhadujeme, že 9 z 10 Bystričanov si ešte poriadne nevšimlo zmenu dopravného značenia pred veľkým kruhovým objazdom smerom k štadiónu a krytej plavárni za Európou. Ak si nedáte pozor, vojdete do jednosmerky, ktorá sa tu vytvorila minulý týždeň označením cyklistického chodníka na vozovke.
V pondelok sme tu síce nevideli policajtov, ale napríklad v nedeľu tu chytali viacero nepozorných vodičov, ktorí buď nezaregistrovali nové dopravné značky, alebo ich jednoducho ignorovali. Podľa našich informácií sa to ešte malo zaobísť bez vysokých pokút, ale tento týždeň by ste tu podľa platného policajného cenníka mohli zaplatiť aj 150 eur.
Zvyk je síce železná košeľa a viacerí z vodičov môžu nechápavo krútiť hlavou nad uprednostnením cyklistov práve v tomto úseku cesty, ale značka a zákon nepustia. Otázka je, či je to vždy v súlade aj so zdravým sedliackym rozumom…
Keď idete z mesta, za prvou križovatkou pod nadjazdom smerom k veľkému kruhovému objazdu, ledva zaregistrujete na veľkej modrej tabuli s kruhovým objazdom nenápadné označenie slepej ulice pri prvej odbočke doprava. Správne by ste mali vojsť na kruháč, odbočiť smerom k Úsvitu a na prvej križovatke doprava k Dukle. Zo štadióna a plavárne môžete isť potom jednosmerkou popri ESC.
Ale keď už odbočíte k podzemnému parkovisku ESC resp. ku štadiónu, ako ste boli roky zvyknutí, mali by ste zaregistrovať upozornenie na zmenu dopravného značenia, potom zákaz státia aj so slepou ulicou, aby ste za výjazdom z podzemných garáží narazili na zákaz vjazdu s označením cyklochodníka a jednosmerky z opačnej strany. Nie je to však také jednoduché.
Ako sme chvíľu pozorovali správanie vodičov, viacerí to nerešpektovali, iní vychádzajúc z garáží ESC sa občas s problémami otáčali do protismeru. Pravdupovediac veľmi bezpečné to nebolo. Cyklisti síce ďalej smerom k plavárni majú označený svoj cyklochodník, ale z opačného smeru musia zdieľať cestu s vodičmi motorových vozidiel.
Zástupkyňa občianskeho združenia OCI Andrea Štulajterová, ktorá má cyklodopravu v náplni práce (aj na MsÚ), sa na facebooku vytešuje: „Veľká vďaka všetkým zainteresovaným zamestnancom a vedeniu mesta, konečne sa prešlo od rečí k činom. Od ESC sa cyklisti dostanú zatiaľ po plaváreň, ale bude to pokračovať cez THK, Podlavice až na Mlynskú.“
Na mestskom úrade sme sa spýtali, či toto riešenie cyklotrasy pri ESC nebude nebezpečné skôr pre vodičov, ako cyklistov, keďže sme boli svedkami viacerých kolíznych situácií. „Vychádzame zo schváleného Generelu nemotorovej dopravy v meste. Niekde sme museli začať a zvolilo sa najmenej náročné riešenie na stávajúcej vozovke. Na túto trasu budú nadväzovať ďalšie, diskutuje sa aj o centre mesta. Vodiči si budú musieť zvyknúť,“ uviedla pre náš portál vedúca Oddelenia údržby mestských komunikácií a inžinierskych sietí MsÚ Ing. Renáta Hláčiková.
Nechceme stavať proti sebe vodičov áut a cyklistov. Chápeme zmysel presadzovania nemotorovej dopravy na úkor motorovej, ale pred takou zásadnou zmenou dopravného značenia s pohybom áut a cyklistov, aká sa udiala pri Európe, malo mesto spustiť masívnu vysvetľovaciu kampaň pre Bystričanov, ako to nechať na náhodu, či si to niekto z nich všimne. Stačilo urobiť jednu tlačovku…
Takto aj dobrý úmysel môže úplne zbytočne dláždiť cestu k chaosu, o ktorom sme sa presvedčili na vlastné oči. Ale na to sme si v Banskej Bystrici zvykli…
Takto áno.
Takto radšej nie…
Zdroj: Bystricoviny.sk