Škandál so zatajovaním počtu úradníkov na banskobystrickom mestskom úrade, ktorých počet sa v tomto roku zvýšil najmä o vedúcich, má svoju pointu. Podľa prednostu Rybára sa ku koncu roka bude prepúšťať.
Ako sme vás informovali, poslanci 8.novembra prinútili prednostu MsÚ Miroslava Rybára zverejniť stav počtu zamestnancov a dohodárov na úrade k 1.1. a k 1.9.2011 uznesením MsZ č.227/2011. Ten do 48 hodín musel poslancom mailom zaslať požadované údaje, ktoré dovtedy bezdôvodne zatajoval.
Tak sme sa dozvedeli, že od začiatku roka do prvého septembra vzrástol počet zamestnancov MsÚ v Banskej Bystrici o 19 (z toho 4 zastupujú počas dlhodobej PN) a pribudlo aj 18 dohodárov (najmä sprievodcov pre IC). Prednosta to považuje za neukončený proces racionalizácie a čoskoro má prísť na úrade k výraznému šetreniu mzdových prostriedkov. Pokiaľ sa nebudú znižovať platy, čo je nepravdepodobné, tak logicky preložené do normálnej reči to znamená prepúšťanie mestských úradníkov.
Najvyšší mestský úradník považuje nespokojnosť poslancov s utajovaním presného počtu zamestnancov MsÚ za súčasť ich politickej agendy a zneváženie úradu (akoby zlodej kričal, chyťte zlodeja). Pre médiá Rybár uviedol: „Prijali sme nových ľudí na vedúce pozície. Dôverujeme im a očakávame, že budú optimalizovať stav zamestnancov na svojich úsekoch.“ Noví zamestnanci sa podľa neho už prijímať nebudú, ale proces racionalizácie prebieha. Jeho ukončenie vraj prinesie lepšiu funkčnosť jednotlivých oddelení úradu a zníženie mzdových nákladov.
Takýto postup „optimalizácie“ organizačnej štruktúry mestského úradu zo strany vedenia mesta nesie všetky znaky amaterizmu a netransparentnosti. Zatiaľ čo primátor, ako sa stalo zvykom, mlčí a nechá konať svojho prednostu, ten vyrába jednu organizačnú zmenu za druhou. Bez toho, aby bolo jasné, k čomu to má smerovať. Vykašlal sa aj na profesionálne urobené personálne a ekonomické audity na úrade, ktoré odložil do zásuvky svojho stola.
„Rybár je človek, ktorý preukázal manažérske schopnosti a absolútne mu dôverujem. Nenašiel som nikoho vhodnejšieho na tento post. Od začiatku sme verejne hovorili o tom, že sponzoruje moju kampaň. On sám vyhlásil, že chce pomôcť mestu zvnútra, aby ho neriadili lobisti zvonku. Toto je transparentnosť live,“ povedal primátor Gogola po nástupe nového prednostu na mestský úrad.
Ten po pár mesiacoch vo funkcii vyhlásil: „K 1. júnu musíme vytvoriť nové pozície, ktoré zanalyzujú chod úradu a my už vieme, čo zistia. Že niektoré oddelenia sú zbytočné a spojí sa to do väčších celkov. Vyhovuje mi mať okolo seba úzky okruh ľudí, s ktorými si povieme a pochopíme základnú filozofiu a oni potom tú informáciu dokážu implementovať medzi všetkých zamestnancov.
Personálne zmeny na vedúcich pozíciách MsÚ však veľmi transparentné neboli. Napriek predvolebným prísľubom na niektoré funkcie neboli vypísané výberové konanie (napr. na prednostu a vedúcu kancelárie primátora, ktorí naďalej aj podnikajú). Aj tie, čo boli, kritizovala Transparency International Slovensko ústami Ivana Rončáka takto: „V Transparency odporúčame zverejniť oznam aspoň na sedem dní. Na štyri dni, z ktorých sú dva víkendové, to je úplne zle. Navyše, keď to bolo niekde na tretej úrovni webovej stránky.„
Výsledkom „transparentných“ organizačných zmien na MsÚ je príchod nových vedúcich, zhodou okolností zväčša blízkych politickým stranám podporujúcich primátora Gogolu vo voľbách. Na úrade sa vytvorilo viacstupňové riadenie s námestníkmi prednostu a novými vedúcimi odborov či oddelení, ktoré podľa vyjadrení skúsených úradníkov prinieslo skôr chaos, ako efektívny chod úradu.
Teraz sa dozvedáme, že zvyšovanie počtu vedúcich úradníkov je proces, ktorý by mal byť ukončený ku koncu roka prepustením „nadbytočných“ zamestnancov. Predpokladáme, že pôjde o radových úradníkov, ktorí tam pracujú už dlhšie a mohli by tak vidieť na prsty svojich šéfov.
Faktom je, že šetriť treba aj v samospráve. Ide len o to, aby to bolo na správnom mieste a z mestského úradu neodišli skutoční profesionáli, ktorými sú zväčša radoví úradníci s dlhoročnými skúsenosťami…
Zdroj: Bystricoviny.sk