Rada primátora mesta pre architektúru a urbanizmus ide mimo zákon

SPRÁVY
2 /

Po hlbšej právnej analýze a porade s odborníkmi na samosprávu sme dospeli k záveru, že zriadenie poradného orgánu „Rada primátora mesta Banská Bystrica pre architektúru a urbanizmus“ primátorom nemá oporu v Zákone o obecnom zriadení. Vzniká tak verejný spor o (ne)zákonnosti postupu štatutára mesta.

msu1Konkrétne o zriaďovaní poradných orgánov miestnej samosprávy v časti „Orgány obce“ hovorí §10 zákona č.369/1990 Zb. v platnom znení toto:

„(1) Orgánmi obce sú:
a) obecné zastupiteľstvo,
b) starosta obce (ďalej len „starosta“).

(2) Obecné zastupiteľstvo môže zriadiť a zrušiť podľa potreby stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány, najmä obecnú radu, komisie a určuje im náplň práce; môže zriadiť a zrušiť aj ďalšie svoje orgány a útvary, ak tak ustanovuje osobitný zákon.“

Z dikcie zákona aj v následných paragrafoch jednoznačne vyplýva, že právomoc a kompetenciu zriaďovať poradné orgány mestskej samosprávy má iba mestské zastupiteľstvo, nie primátor. Obecne sú orgány mesta (primátor a mestské zastupiteľstvo) povinné konať vo verejnom záujme a iba v rámci platných zákonov. V prípade zriadenia svojho poradného orgánu mimo mestského zastupiteľstva, podľa nášho názoru ide primátor mesta nad rámec zákona, čím ho de facto porušuje.

V princípe nezáleží na tom, ako sa nový poradný orgán volá. Dôležité je, či vznikol v súlade so zákonom a či jeho praktická činnosť je vo verejnom záujme mesta. Keďže na mestskej webovej stránke sa pri odkliku na primátora objavujú konkrétne informácie o vzniku a pôsobnosti „Rady primátora mesta pre architektúru a urbanizmus“, môžeme z nich pomerne presne identifikovať aj predmet činnosti tohto nového poradného orgánu.

Už samotné znenie „Štatútu“ rady je na úrovni oficiálnych poradných orgánov zriadených mestským zastupiteľstvom, ktorými sú odborné komisie mestského zastupiteľstva a mestská rada. Konkrétne na riešenie problémov architektúry a urbanizmu existuje pri mestskom zastupiteľstve „Komisia pre územný rozvoj mesta“. Súdiac podľa štatútu podobného poradného orgánu primátora, má „Rada“ v pozícii poradného a iniciatívneho orgánu primátora rovnaký predmet činnosti, ako oficiálna odborná komisia zastupiteľstva. V mestskej samospráve tak vzniká druhá paralelná štruktúra v rovnakej veci verejného záujmu, čo je neprípustné. Vzniká dvojkoľajnosť v riadení, spojená s podrývaním autority legitímnych výkonných a poradných zložiek orgánov mesta.

Zo zápisníc „Rady“ zverejnených na internete (najmä z 27.apríla 2011) vyplýva, že členovia tohto poradného orgánu primátora na svojich zasadnutiach hlasovaním prijímajú uznesenia, ktorými nepriamo cez primátora zaväzujú mestský úrad resp. Útvar hlavného architekta (ÚHA) k plneniu svojich požiadaviek v súvislosti s novým územným plánom mesta. Tými sú napríklad predkladanie a doručovanie materiálov k novému ÚP, vypracovanie materiálov a ich zapracovanie do návrhu ÚP, Rada bude dohliadať na odborné a demokratické vyhodnotenie pripomienok k ÚP a podobne. Nehovoriac o tom, že na zasadnutí „Rady“ sa objavujú aj tretie osoby. Znamená to, že zasadnutia „Rady“ sú, podobne ako zasadnutia komisií MsZ a mestskej rady, voľne prístupné verejnosti?

Členovia „Rady“ menovaní primátorom predvolávajú na svoje zasadnutia zástupcov iných organizácií. Naposledy v súvislosti s novým územným plánom mesta zástupcu jeho spracovateľa z firmy Aurex, ale bez účasti zástupcu obstarávateľa ÚHA. Vstupujú do procesu obstarávania ÚP zadávaním úloh, ktoré prináležia iba mestu. Podľa zápisnice primátor mesta závery „Rady“ akceptuje a podľa nich ďalej koná.

Ak sa potvrdí náš názor, že „Rada primátora mesta Banská Bystrica pre architektúru a urbanizmus“ bola zriadená v rozpore so Zákonom o obecnom zriadení, okrem iných právnych dôsledkov budú jej praktické kroky od počiatku nulitné. Mestské zastupiteľstvo sa bude musieť potom vyrovnať aj s tým, že na zabezpečenie činnosti „Rady“ sa využívajú personálne a materiálne kapacity mestského úradu, počnúc sekretárkou a končiac prípravou materiálov v tlačenej či elektronickej forme z prostriedkov mesta.

Preto sme sa obrátili na zástupcov jednotlivých poslaneckých klubov, aby sa k tomuto verejnému sporu vyjadrili. S ich stanoviskami vás radi oboznámime. Zároveň nás zaujíma, či a ako chce tento problém riešiť samotný primátor mesta, ktorý za svoju „Radu“ nesie priamu zodpovednosť. Možností je niekoľko, ale nepredbiehajme.

Možno sa to dozvieme už na najbližšom mestskom zastupiteľstve, ktoré bude v utorok 24.mája 2011.

Zdroj: Bystricoviny.sk