Minister obrany vysvetľoval krajským poslancom problematiku rekonštrukcie letiska Sliač

SPRÁVY
15 /

Na úvod pondelkového zasadnutia zastupiteľstva BBSK v Banskej Bystrici vystúpil pred poslancami minister obrany Jaroslav Naď. Informoval ich o pripravovanej rekonštrukcii vojenskej časti letiska Sliač a budúcnosti civilnej leteckej dopravy.

Minister obrany pred krajskými poslancami

Podľa Naďa ministerstvo obrany robí v spolupráci s krajom aj dotknutými mestami všetko pre to, aby na letisku Sliač bola zachovaná civilná letecká doprava. Do roku 2023 je potrebné urobiť 14 čiastkových projektov, aby vojenská časť letiska Sliač bola v lete roku 2023 pripravená na prevádzkovanie nových lietadiel F-16.

Projekt obnovy je podľa ministra veľmi komplikovaný, preto ho ministerstvo obrany hce zabezpečiť cez špecializovanú agentúru NATO, ktorá s tým má skúsenosti a vie čo má robiť. Letisko Sliač musí byť po realizácii projektov certifikované medzinárodnými inštitúciami.

„Robíme opatrenia tak, aby sme to stihli a mohli zachytiť sezónu vojenského i civilného lietania v roku 2023. Ako Banskoštiavničanovi mi aj osobne záleží na zachovaní civilného lietania,“

povedal minister Jaroslav Naď krajským poslancom.

Na margo rozhodovania bývalej vlády a ministra obrany Petra Gajdoša, keď prvotne riešili iba vojenskú časť letiska, uviedol:

„Peniaze na rekonštrukciu v sume 55 miliónov eur boli len vycucané z prsta, bez realizačného projektu a nacenenia. Dnes už viem, že to bude stáť viac.“

V roku 2018 ponúkli USA Slovenskej republike vojenské investície v hodnote 105 miliónov dolárov, ktoré chceli použiť na vybudovanie a modernizáciu leteckých základní pri Sliači a Malackách za účelom rozmiestnenia a využitia americkej vojenskej techniky a kapacít na území Slovenska. Túto ponuku však vtedajšie ministerstvo obrany odmietlo.

Jaroslav Naď vo svojom prejave okrem iného kritizoval aj postup  bystrického blogera – krajského poslanca Ľubomíra Motyčku, ktorý sa neodbytne obracal na ministerstvo s množstvom otázok na civilnú časť letiska Sliač a v tejto súvislosti rozbúril verejnú mienku v kraji.

Faktom však je, že nebyť týchto aktivít a medializácie problému, odsunulo by sa riešenie problém zachovania civilnej časti letiska Sliač podľa súčasnej vlády až po dokončení rekonštrukcie vojenskej leteckej základne plniacej úlohy NATO, čo neprijala s porozumením ani občianska verejnosť v našom kraji. Súčasný minister obrany však odmieta, že by na Sliači mala  vzniknúť nová americká vojenská základňa.

„Zachovanie civilnej časti letiska je pre Banskobystrický samosprávny kraj absolútnou prioritou. V kraji nemáme diaľnice, len rýchlostné cesty, železničná sieť si pýta modernizáciu a každý ďalší spôsob dopravy do našich regiónov je pre ľudí nesmierne dôležitý. Ide pritom nielen o záležitosť cestovného ruchu, ale aj o podporu ekonomiky a podnikania,“

povedal župan Ján Lunter a ocenil, že minister obrany na pozvanie predstúpiť pred poslancov zareagoval pozitívne.

Rekonštrukcia letiska Sliač začne na jar 2021

Vojenské a civilné lietanie na Sliači ukončia do konca tohto roka, pretože na jar 2021 by sa už malo stavať.

„Pri zachovaní civilnej prepravy ide o tri problémy. Prvý je medzinárodno – právny, týkajúci sa ochrany utajovaných skutočností. Ide o stíhačky F-16, ktoré sú klasifikované na úrovni USA tajné, a to je u nás na základe medzinárodnej dohody prísne tajné,“

upozornil Jaroslav Naď.

Celé letisko tak musí byť podľa ministra v zóne prísne tajné. Ďalším je vojensko – technický problém udržania pohotovostnej časti s narastajúcim záujmom o civilné letectvo. Napokon sú to finančné problémy.

„Do roku 2023 sa uskutoční len prvá fáza rekonštrukcie a ďalšie dve fázy sa budú musieť uskutočniť do roku 2030. Počas prvej fázy obnovy letiska Sliač pôjdu stíhačky MIG-29 na letisko v Kuchyni, kde je preto tiež potrebné upraviť dráhu a infraštruktúru.“

objasnil na záver Naď.

Zdroj: SITA a (tom), Foto: ilustračné a BBSK