2. apríl je Organizáciou spojených národov (OSN) od roku 2009 vyhlásený za Svetový deň informovanosti o autizme. Pri tejto príležitosti sa takmer všetky významné budovy sveta vysvietia na modro, ako zvýraznenie problematiku autizmu a nutnosti ju riešiť.
Autizmus
Pochádza z gréckeho slova autós (sám). Je to pervazívna vývojová porucha, ktorú charakterizujú deficity v oblasti komunikácie, sociálnej interakcie a predstavivosti. Postihnutie v oblasti komunikácie zahŕňa problémy porozumieť reči druhých a udržiavať zmysluplnú konverzáciu. Deficit v komunikácii je hlboko spojený s problémami pri vytváraní vzťahov – osoby s autizmom majú problémy udržiavať funkčnú komunikáciu s ostatnými, a teda majú veľmi obmedzené možnosti vytvárať vzťahy. Kvôli chýbajúcej predstavivosti sa jednotlivci s autizmom venujú limitovanému množstvu stereotypných činností.
OZ Aurel a Súkromná škola pre autistické deti
V roku 2010 vzniklo Občianske združenie Aurel o. z. Jeho cieľom je vytvárať podmienky na uspokojovanie potrieb hlavne v oblasti vzdelávania autistických detí, starostlivosti o ne z hľadiska spoločensky vhodného trávenia voľného času, poskytovanie podpory a aktívnej pomoci pre adaptáciu altistov v spoločnosti. Ďalším cieľom je poskytovať sociálnu a humanitárnu starostlivosť, doplnkové vzdelávanie detí a mládeže s diagnózou autizmus, ako aj zabezpečenie komplexnej starostlivosti o deti i dospelých s autizmom, ale aj ich rodiny.
„V máji 2011 sa nám ako zriaďovateľovi podarilo úspešne zaradiť Súkromnú základnú školu pre žiakov s autizmom do siete škôl a školských zariadení. Nakoľko v našom regióne nebola inštitúcia, ktorá by takúto službu poskytovala (s výnimkou detí zaradených do špeciálnych škôl), podarilo sa nám vyplniť veľkú medzeru, ktorú rodičia detí s touto diagnózou ocenili,“
hovorí riaditeľka školy Mgr. Elena Pálková.
V súčasnosti prebieha tretí školský rok, v ktorom v tejto súkromnej škole na Sokolskej 109 vo Zvolene vzdelávajú deti s diagnózou autizmus. Vzdelávajú sa tu autistickí žiaci bez mentálneho postihnutia a plnia osnovy základnej školy, ale aj žiaci s pridruženým mentálnym postihnutím.
Hľadajú voľné priestory pre časť školy v Banskej Bystrici
Aktuálne je v škole 17 žiakov. Najsilnejšia skupina detí je z Banskej Bystrice, preto by vedenie školy privítalo aj kvôli ich rodičom vhodné priestory aj v meste pod Urpínom. Keby sa to podarilo, časť školy by prešla tam a vo Zvolene zostane škole pre deti zo spádových obcí Zvolena a Žiaru nad Hronom.
„Vhodné priestory pre deti by mali byť v tichom prostredí. Napríklad aj školské zvonenie je nevhodné, pretože tieto deti sú mimoriadne citlivé na zvuky. Vyučujeme v blokoch, lebo aj veľký počet cudzích detí pôsobí rušivo,“
vysvetľuje pani riaditeľka Pálková.
Špecifikom vo vyučovacom procese je, že triedy sú menšie, než klasické. V každej sú maximálne 4 žiaci, niekde len dvaja. Všetko závisí od druhu a typu autizmu, prípadne pridruženého postihnutia. K zvládaniu rôznych disstresov u detí je potrebná bezpodnetová a relaxačná miestnosť.
Pomôžme banskobystrickým autistickým deťom
Práca s autistickými deťmi je náročná, preto je škola vďačná za každú pomoc. Pre banskobystrické deti zriaďovateľ momentálne hľadá vhodné priestory v meste pod Urpínom. Súkromná základná škola pre autistické deti so sídlom na Sokolskej ulici č. 109 vo Zvolene by preto privítala možnosť vyučovať bystrických žiakov v mieste ich bydliska. Kontakt na školu je zsautizmus@gmail.com, telefón 0948 320669.
Zdroj: Bystricoviny.sk