Ako ďalej s vyhradeným parkovaním v meste?

TÉMA TÝŽDŇA
8 /

Pokračujeme v seriáli o špekuláciách s vyhradeným parkovaním, hľadáme riešenia.

Článok o špekuláciách s vyhradeným parkovaním na Bernolákovej ulici, kedy užívateľ plateného parkovacieho miesta označeného vodorovným značením a tabuľou s EČV bežne parkuje mimo tohto miesta a zaberá tak navyše ďalšie neplatené miesto na úkor ostatných susedov, vyvolal zaujímavú diskusiu medzi našimi čitateľmi. Ako sa ukazuje, zďaleka to nie je iba problém Radvane, ale podobne to vyzerá aj na ďalších banskobystrických sídliskách vrátane Fončordy a Sásovej.

Vaše názory sme konfrontovali so stanoviskami kompetentných úradníkov z banskobystrického Mestského úradu a volenými zástupcami občanov v miestnej samospráve. Vyšlo nám z toho niekoľko možných riešení tohto problému, s ktorými by sme vás radi oboznámili:

1. Legislatívna zmena
Išlo by o novelu platných všeobecne záväzných nariadení mesta (VZN) v súvislosti s parkovaním na území mesta. Po predbežných konzultáciách s odborníkmi sa zdá byť paradoxne najkomplikovanejšia, pretože by sa ňou mohli narušiť, alebo obmedziť občianske práva zaručené vyššími právnymi normami a všeobecne platnými zákonmi. Malo by totiž ísť o vymožiteľný resp. sankciou postihnuteľný záväzok užívateľa vyhradeného parkovacieho miesta, aby ho využíval výhradne pre vozidlo s EČV vyznačenom na tabuli, pokiaľ tomu nebránia objektívne prekážky, pričom bezdôvodne by týmto vozidlom neobsadzoval iné voľné miesta na parkovanie v danom území.

V situácii, keď mesto nedokáže zabezpečiť vytvorenie väčšieho potu voľných parkovacích miest na sídliskách, je jednou z radikálnych možností vypustenie vyhradených parkovacích miest z VZN mesta (okrem povinného počtu miest pre vozidlá občanov so zdravotným postihnutím). To by však znamenalo okrem výpadku príjmov do mestského rozpočtu aj zamedzenie doterajšej slobody rozhodovania sa občanov využiť možnosti výhradného parkovania pre osoby, ktoré to potrebujú a chcú aj z iného ako zdravotného hľadiska. Mali by sme sa pritom odosobniť od stále populárneho delenia občanov na bohatých a chudobných.

Vieme si predstaviť zatiaľ voľné znenie novely platného VZN č.108/2002 (Na stiahnutie: vzn_c_108_-_2002) v platnom znení o režime státia a parkovania motorových vozidiel na území mesta Banská Bystrica v článku III. Vyhradené parkovacie miesta pridaním odseku 1.2. v znení, ktoré by pochopiteľne muselo prejsť odbornou oponentúrou a riadnym legislatívno-právnym pripomienkovacím procesom. Tu je navrhovaný text:
„Na takto pridelenom vyhradenom parkovacom mieste, ktoré je vyznačené príslušným vodorovným značením a modrou tabuľou s EČV, môže parkovať iba identické motorové vozidlo uvedené v schválenej žiadosti oprávneného užívateľa. Toto motorové vozidlo nebude parkovať v danom území s verejným parkovaním na iných prislúchajúcich voľných parkovacích miestach, pokiaľ tomu nebránia iné objektívne skutočnosti. Porušenie tohto ustanovenia zaujatím vyhradeného parkovacieho miesta motorovým vozidlom s iným EČV bez súhlasu užívateľa alebo parkovanie motorového vozidla užívateľa mimo preň vyhradeného parkovacieho miesta bez objektívneho dôvodu, sa bude považovať za porušenie tohto VZN s možnosťou udelenia sankcie.“

Prednosťou tejto nami navrhovanej zmeny je riešenie podstaty toho, čo vadí občanom – neužívateľom vyhradeného miesta na parkovanie v blízkosti svojho bydliska, ktorí musia každodenne doslova zvádzať boj so susedmi o voľné miesto na zaparkovanie svojho auta na verejnom parkovisku pred svojou bytovkou. Naopak, slabinou je skutočnosť, že tým zrejme obmedzujeme slobodné rozhodovanie tých občanov, ktorí si zaplatili vyhradené parkovacie miesto, ale nemohli by potom parkovať na voľných miestach ako ostatní občania (hoci to podmieňujeme objektívnymi dôvodmi). Inak sa to dá „vynucovať“ iba poukazovaním na nemorálne, či neetické konanie voči ostatným susedom. Budeme ďalej hovoriť s poslancami jednotlivých klubov a pracovníkmi MsÚ , či si niekto z nich osvojí tento ideový návrh a po dopracovaní ho predloží na diskusiu do odborných komisií a následne aj do zastupiteľstva.

2. Rozšírenie počtu parkovacích miest na sídliskách
Táto možnosť je, ako sa zdá, najoptimálnejšia. Aj keď priamo nerieši daný problém s vyhradeným parkovaním, ale efektívne vytvára podmienky k jeho postupnému odstráneniu. Dostatok parkovacích miest zníži riziko konfliktov medzi občanmi kvôli nemožnosti v pokoji zaparkovať blízko svojho bydliska. Fakt je, že po socialistickom extenzívnom rozširovaní hromadného bývania na sídliskách bez zabezpečenia dostatočného počtu parkovacích miest aj s nejakým výhľadom do budúcnosti sme dvadsať rokov tvrdo narazili.

Mesto Banská Bystrica aktuálne pripravilo dva spôsoby rozšírenia parkovacích miest na sídliskách:

a) výstavba parkovacích domov v piatich vytipovaných lokalitách v Sásovej a Radvani (hromadné garáže v Sásovej na Starohorskej, Tatranskej, Karpatskej a v Radvani na Bernolákovej a Kalinčiakovej) s možnosťou získania parkovacieho miesta do osobného vlastníctva za cca.8.000 eur. Predpoklad realizácie výstavby je 2010-2011.

b) výstavba parkovacích miest formou zaangažovania občanov vo vytipovaných lokalitách na Fončorde, Radvani, Kráľovej, Sásovej a Podlaviciach. Občan, ktorý má záujem o dlhodobý prenájom parkovacieho miesta, by sa finančne podieľal na jeho vybudovaní, za čo by získal od mesta zmluvu o nájme na minimálne šesť rokov (podľa výšky vloženej investície) s ročným poplatkom 200 eur. Pre porovnanie v súčasnosti zaplatí občan za vyhradené parkovacie miesto 438 eur.

Mesto do 28.februára 2010 zisťuje záujem občanov o tieto možnosti rozšírenia parkovacích miest na sídliskách a podľa odozvy sa rozhodne, akým smerom sa vydá. My budeme celý tento proces vrátane možnosti zmeny VZN sledovať a prinesieme vám aktuálne informácie o hľadaní konkrétneho riešenia problému parkovania na vyhradených miestach v meste pod Urpínom.

Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)