Ako ďalej s autobusovou stanicou?

TÉMA TÝŽDŇA
22 /

Nedokončená autobusová stanica v Banskej Bystrici sa pomaly ale isto stáva mementom socializmu. Aj posledný „výstrel do tmy“, ktorý urobil na tamojšom parkovisku jeho uzavretím pre verejnosť súčasný majoritný ostravský akcionár bystrickej SAD Bystrica a.s. iba potvrdzuje, že je najvyšší čas urobiť s tým poriadok.

Nie je vylúčené, že pokus zablokovať parkovanie občanom bol určený na vyvolanie nespokojnosti medzi verejnosťou, čo by vyvolalo tlak na vedenie mesta, aby pri rokovaniach o odkúpení tohto areálu pre Dopravný podnik mesta získala súkromná spoločnosť výhodnejšiu pozíciu.

bus11Faktom je, že primátor Ivan Saktor sa hneď po voľbách v roku 2006 začal zaujímať o získanie autobusovej stanice pre mesto. Zatiaľ sa mu prostredníctvom mestskej spoločnosti DPMBB a.s. podarilo vo februári 2010 odkúpiť od SAD BB trolejbusy s trolejovými vedeniami a depom. Rokovania o budúcnosti autobusovej stanice by mali podľa našich informácií skončiť najneskôr v júni 2010. Ak sa dovtedy nepodarí dospieť k rozumnému konsenzu, zostane tento problém na stole budúcemu primátorovi Banskej Bystrice.

Problémom je, že ak chce mesto investovať do dokončenia tohto areálu, musí ho vlastniť. Podobne ako sa to stalo s trolejbusovou dopravou, kde túto úlohu prevzala mestská spoločnosť DPM BB, a.s., alebo s krytou plavárňou, kde investuje BPM s.r.o.. Do júna teda plynie lehota na ukončenie rokovaní o prevzatí autobusovej stanice do mestských rúk. My sme sa pozreli trochu hlbšie do histórie tohto problému, aby sme analyzovali príčiny súčasného neudržateľného stavu, ktorý je doslova hanbou nášho mesta.

Genéza problému

Autobusovú stanicu v Banskej Bystrici začali stavať v roku 1983 a o dva roky otváral základnú plochu pre autobusy ČSAD Banská Bystrica vtedajší prezident ČSSR Gustáv Husák. V roku 1990 sa však celá stavba zastavila a odvtedy neobnovila. Okrem prekrytia nástupíšť zostala nedokončená hrubá stavba odbavovacej časti autobusovej stanice, dnes v značne schátralom stave.

V roku 1994 vznikol štátny podnik SAD Banská Bystrica, ktorý prevádzkoval aj nedokončenú autobusovú stanicu, avšak bez investícií do nej. Od 1.7.1995 sa zmenil jeho názov na SAD BBDS š.p. a 17.11.1999 uznesením vlády SR č. 1013 tento štátny podnik vstúpil do privatizácie aj s nedokončenou autobusovou stanicou v majetku. Privatizačný projekt štátneho podniku bol predložený zakladateľom MDPT SR na MSPNM SR dňa 28.12.2000. FNM založil od 1.1.2002 akciovú spoločnosť SAD BBDS a.s. a privatizácia sa mohla začať.

Predsedom vlády bol v tom období Mikuláš Dzurinda (SDK), ministerkou pre správu a privatizáciu národného majetku M.Machová (SOP), ministerkou financií B.Schmögnerová (SDĽ), ministrom dopravy J.Macejko (SDK), prezidentom FNM J.Kojda (SDK) a primátorom Ján Králik (SDĽ). To bola veľká príležitosť k tomu, aby do hry vstúpilo mesto a cez FNM sa vyňala z privatizácie banskobystrická MHD s trolejbusmi a trolejovými vedeniami, vrátane nedokončenej autobusovej stanice. Žiaľ vtedajšiemu vedeniu mesta aj s politicky vhodným zložením mestského zastupiteľstva (väčšina tvorená poslancami SDĽ,SDK,KDH) sa nepodarilo využiť výhodnú politickú konšteláciu vo vláde, nedokázalo sa razantne uchádzať o tento majetok a vyšachovať z hry problémového privatizéra.

Záujem o získanie podielu v privatizovanom podniku prejavilo celkom 22 spoločností, záväznú ponuku podali 4 firmy. Víťazom sa stala česká firma ČSAD Ostrava a.s. s ponukou 140 miliónov Sk. 29. apríla 2002 s tým súhlasila porada ekonomických ministrov, definitívne rozhodla až vláda SR 9. mája uznesením č. 467/2002. Základné imanie malo byť splatené do 5 mesiacov od uzatvorenia zmluvy, ale to sa víťaznému privatizérovi nepodarilo ani do konca roka 2002. ČSAD Ostrava navyše smerovala do konkurzu.

Rok od vyhlásenia víťaza privatizácie majetku BBDS a.s. nebola pre finančné problémy ČSAD Ostrava stále podpísaná zmluva. Zástupcovia českého privatizéra chceli stále iba rokovať. Na zasadnutí prezídia FNM 7.10.2004 sa rozhodlo o pokračovaní predaja BBDS. Exekúcia voči ČSAD Ostrava bola zrušená a uvoľnili sa prostriedky na kúpu BBDS. Zmluva č. 2173/2005 bola uzatvorená až 1.6.2005, firma sa 15.2.2007 premenovala na SAD Banská Bystrica, a.s. Autobusová stanica však zostala v pôvodnom nedokončenom stave napriek tomu, že sa objavila aj štúdia jej modernej dostavby. Ako sa neskôr ukázalo, od ostravského akcionára to bola iba ďalšia z ilúzií, ktorým už nemôže veriť ani on sám. Veď keď nie sú financie na prevádzku dopravy, ako môže byť na investície?

viz-a-real

Autobusová stanica v Banskej Bystrici: Fikcia versus realita

Finále

Počas celej tejto doby poznamenanej problémami ČSAD Ostrava s uzavretím privatizačnej zmluvy a splatením záväzkov ťahajúcich sa až do konca volebného obdobia v roku 2006 mohlo mesto efektívne (aj s politickým krytím) zasiahnuť do tohto procesu a získať pod svoju kontrolu nielen MHD s trolejbusmi, ale aj nedokončenú autobusovú stanicu. Razantnejšie sa do riešenia tohto problému pustil až nový primátor Ivan Saktor.

Je možné, že vstupom SAD Zvolen ako nového akcionára DPMBB a.s. sa tento proces urýchli. Zvolenský dopravca je totiž jedným z najväčších veriteľov SAD BB a môže účinne prispieť k tomu, aby napríklad majetok tejto spoločnosti buď skončil u exekútora alebo sa predal niekomu, kto s ním bude vedieť efektívne naložiť. To je príležitosť pre mesto, ktoré v súčinnosti so SAD Zvolen môže podobne ako pri trolejbusoch využiť túto situáciu vo svoj prospech, čo by bolo víťazstvom zdravého rozumu a nás Bystričanov.

Uvidíme, či sa to mestu napokon podarí. Podľa našich informácií by rokovania o autobusovej stanici mali byť práve v tomto čase vo finále. alšie pokračovanie smutného príbehu nedokončenej autobusovej stanice v réžii SAD BB by už bolo tragikomédiou.

Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman), foto: autor