Cestovný ruch v meste a VISIT BB s.r.o. v roku 2012

SPRÁVY
7 /

Podľa primátora Petra Gogolu rozvoj cestovného ruchu zostáva aj naďalej strategickou prioritou mesta Banská Bystrica. V minulom roku ho marketingovo podporovala súkromná spoločnosť VISIT BB s.r.o. s 30-percentným podielom samosprávy.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAKeď nastupoval Peter Gogola do funkcie primátora, podľa prieskumov verejnej mienky Banskobystričania si najviac želali bezpečné, čisté a atraktívne mesto s dostatkom pracovných príležitostí. Pri úvahách ako ďalej mu vyšlo, že keď krachli všetky väčšie fabriky v meste, môže to vyriešiť jedine cestovný ruch. „Je to  jedno z mála odvetví, ktoré rástlo aj v období krízy. Slovensko má v tejto oblasti stále najväčšie rezervy, ale aj najväčší potenciál a ten vidím jednoznačne aj v meste pod Urpínom“ povedal primátor na pondelkovej tlačovke.

V tomto volebnom období vznikol na mestskom úrade nový odbor propagácie, ktorý vedie Karin Graciasová Šikulová. Tento odbor analyzuje a koordinuje rozvoj kultúry, športu, informačného centra a cestovného ruchu. Jeho partnerom je spoločnosť VISIT BB s.r.o., ktorej poslaním je rozvoja propagácia mesta v oblasti cestovného ruchu.

Konateľ spoločnosti VISIT BB s.r.o. Roman Neradný predstavil činnosť tejto marketingovej a propagačnej agentúry za minulý rok. Podľa prieskumov, ktoré agentúra vykonala, je mesto Banská Bystrica málo viditeľné. „Dokonca samotní obyvatelia Banskej Bystrice si myslia, že v meste sa toho len veľmi málo deje,“ uviedol Neradný.

Svoju pozíciu turistického centra si mesto musí zlepšovať najmä po marketingovej a komunikačnej stránke, čo má na starosti práve VISIT BB s.r.o. Chce vytvoriť silnú značku mesta ako turistickej destinácie, ktorú budú ľudia poznať na Slovensku i v zahraničí. V roku 2012 prebehlo 32 kampaní, v ktorých sa propagovalo 28 subjektov a tie ich aj spolufinancovali. Okrem citylightov a billboardov v meste a po Slovensku to bola aj inzercia v dvojtýždenníku „Novinky“ či vznik novej internetovej stránky www.visitbanskabystrica.sk. V súčasnosti stále beží celoslovenská kampaň „Aj toto je Banská Bystrica.“

Podľa Neradného je dnes mediálna hodnota značky mesta Banská Bystrica ako turistickej destinácie viac ako 340 000 eur. Hospodárenie VISIT BB s.r.o. predstavovalo vlani v tržbách 212 138 eur, náklady boli na úrovni 210 000 eur. Väčšinu tržieb tvorili príjmy od podnikateľov v cestovnom ruchu za prezentáciu a propagáciu ich produktov pod jednotným vizuálom. Mesto zaplatilo agentúre za svoju propagáciu 25 000 eur.

Vďaka akciám a kampaniam  agentúry VISIT BB s.r.o. zaznamenalo mesto stúpajúcu návštevnosť podujatí, ako bola napríklad trojnásobne početnejšia  prehliadky mestských pamätihodností pri príležitosti Svetového dňa sprievodcov cestovného ruchu  Najväčšiu rezervu v rozvoji cestovného ruchu vidí Neradný v nedostatku vhodných produktov, vrátane  ich nedostatočnej prezentácii a propagácii, čo sa týka aj tradičných podujatí organizovaných mestom a mestskými organizáciami. Banská Bystrica stále nie je dostatočne atraktívnym mestom pre návštevníkov.

Škoda, že Peter Gogola sa o cestovnom ruchu neradí v prvom rade so skutočnými odborníkmi. Okrem kontroverzného projektu „More“, o ktorom sme podrobne informovali v inom článku, totiž nezneli na tlačovke z úst primátora celkom dôveryhodne ani slová o príklade z Rakúska. „Rakúšania sa začiatkom 60-tych  rokov minulého storočia rozhodli, že nechcú byť národom drevorubačov a pastierov a svoj rozvoj postavili na cestovnom ruchu. My sme v podobnej situácii,“ povedal primátor.

Ibaže Rakúšania mali vždy nielen vyspelý priemysel so službami, ale na rozdiel od nás aj ničím nerušený rozvoj všetkých odvetví národného hospodárstva, vrátane poľnohospodárstva či cestovného ruchu. Nehovoriac o dávnej histórii Rakúsko-Uhorskej monarchie, ktorej boli centrom, kým my sa nachádzali skôr na jej okraji. Ale to je už o niečom inom…

Zdroj: Bystricoviny.sk