Cestovný ruch v Banskej Bystrici áno, ale ako na to?

SPRÁVY
10 /

O cestovnom ruchu sa v Banskej Bystrici za posledné dva roky hovorí častejšie, ako kedykoľvek predtým. Podľa primátora Petra Gogolu to má byť hlavná stratégia mesta v tomto volebnom období. To by bolo v poriadku, ale uberáme sa v tejto oblasti správnym smerom?

Cestovný ruch je odvetvie zahŕňajúce súbor činností zameraných na cestovanie a následný pobyt, ako aj s nimi spojené služby, najmä ubytovanie a stravovanie. Podľa štatistických údajov za minulý rok sa počet ubytovacích kapacít v Banskobystrickom kraji znížil o 12 a je ich k dispozícii 424. Na druhej strane sa počet turistov  medziročne zvýšil o 4.502 a do nášho kraja prišlo 366.982 návštevníkov.

Lôžkové kapacity zariadení cestovného ruchu v kraji sa v priemere využili na 25,7 percenta a počet prenocovaní na jedného návštevníka dosiahol 3,7 nocí. Medzi návštevníkmi držali prím domáci (79%). Zo zahraničia k nám prišlo najviac Čechov (9,2%), Maďarov (2%), Nemcov (1,9%), Poliakov (1,4%) a Rakúšanov (1,1%).

Aktuálne máme v k dispozícii 372 hromadných ubytovacích  zariadené  52 prevádzkovateľov súkromného ubytovania, celkovo to predstavuje  7.040 izieb s 18.523 lôžkami. Priemerná cena za ubytovanie v našom kraji bola vlani o 7,41 eura nižšia, ako bol celoslovenský priemer.

Toľko štatistiky. Ako to však vyzerá s vytváraním podmienok pre cestovný ruch v krajskom meste? Pravdupovediac na začiatku každého veľkého projektu, tobôž strategického, sa definuje filozofia a stratégia, ako sa dostať k žiaducemu cieľu. Od nástupu Petra Gogolu do funkcie primátora mesta, ktorý mal vo svojom volebnom programe cestovný ruch ako svoju prioritu, až v júni 2011 predstavil na mestskom zastupiteľstve akúsi víziu jeho poradca Roman Neradný. Doposiaľ však reálne neexistuje ucelený strategický dokument o rozvoji cestovného ruchu v meste pod Urpínom.

Ten by mal vzniknúť na oddelení cestovného ruchu banskobystrického mestského úradu pod názvom „Akčný plán  rozvoja cestovného ruchu na roky 2012-14“.  Podľa profesionálov takýto strategický dokument sa mal vytvoriť hneď na začiatku po širšej odbornej diskusii s podnikateľmi a odborníkmi na cestovný ruch, ktorých je v Banskej Bystrici dostatok. Bez nich to totiž nebude fungovať. Nevedno, prečo si primátor vytvoril niekoľko poradných orgánov (pre seniorov, mimovládne organizácie, architektúru a urbanizmus), ale chýba medzi nimi Rada pre rozvoj cestovného ruchu…

Podľa odborníkov zmyslom cestovného ruchu presadzovaného mestom a financovaného z peňazí daňových poplatníkov by malo byť prednostné rozvíjanie aktivít a služieb, ktoré zvýšia atraktívnosť Banskej Bystrice pre návštevníkov mesta, no zároveň budú užitočné aj pre jeho občanov. Banská Bystrica by sa mala stať miestom oddychu pre dovolenkárov pôsobiacich v okolitých strediskách cestovného ruchu. Mala by sa stať miestom, kam sa chodí za kultúrou, nákupmi, dobrým jedlo a zážitkom.

Zároveň by Banská Bystrica mala mať natoľko ujasnený a definovaný produkt cestovného ruchu, aby aj ona samostatne bola lákadlom a dôvodom pre návštevu a pobyt. Tak v oblasti motivačných programov pre skupiny osôb, ako sú zážitková turistika, kongresový cestovný ruch či rodinné pobyty. Správnou tvorbou produktov môže cestovný ruch mnohým občanom mesta poskytnúť nové možnosti sebarealizácie a živobytia. A to aj v sofistikovanejších druhoch práce a povolaniach, ako sú napríklad sprievodcovské alebo manažérske služby.

Vlani vznikla súkromná agentúra cestovného ruchu VISIT BB s.r.o., do ktorej začiatkom tohto roka vstúpilo mesto s minoritným 30-percentným podielom. Jej cieľom je marketingovo propagovať banskú Bystricu ako zaujímavú turistickú destináciu a budovať novú kvalitnú značku mesta. „Hlavnou úlohou tejto spoločnosti bude sieťovanie podnikateľov a rôznych inštitúcií, aby sme ich dokázali spojiť na jednom cieli, ktorý mesto síce má, ale v praxi  to tak celkom nefunguje,” povedal pri jej založení konateľ Roman Neradný.

Prvou akciou VISIT BB bol gastronomický festival  Grilliada, ktorý má za sebou nultý a prvý ročník. Hodnoteniu tohto pokusu vdýchnuť mestu novú atraktívnu tvár necháme na odborníkov, ale táto jednorazová akcia iba ťažko zásadnejšie zmení vnímanie Banskej Bystrice návštevníkmi. Tí doposiaľ poznajú skôr tradičný Radvanský jarmok, ktorý je už zapísaný do zoznamu Národného kultúrneho dedičstva Slovenska.

V mestskom rozpočte sa na tento rok vyčlenilo na propagáciu cestovného ruchu o viac ako 400.000 eur viac, ako vlani. Na to, aby naše mesto získalo na cestovný ruch financie  od štátu, vložilo viac ako 100.000 eur do novej Oblastnej organizácie cestovného ruchu „Stredné Slovensko“. V nej je Banská Bystrica spoločne s mestami Zvolen a Sliač, ale aj s podnikateľskými subjektmi Kúpele Sliač, a.s., Hotel Kaskády Sliač (BAD s.r.o.) a Letisko Sliač, a.s. Cieľom tejto otvorenej organizácie je kreovať destináciu a značku „CENTRAL SLOVAKIA“. Otázkou je, či takáto organizácia by nemala mať v spolupráci s regionálnou samosprávou širší záber v rámci celého Banskobystrického kraja…

Zatiaľ sa teda vytvárajú skôr formalizované inštitúcie s účasťou mesta, ktoré by mali pôsobiť na širokom trhu cestovného ruchu, v ktorom vládne veľká konkurencia. Profesionáli upozorňujú na správne stanovenie stratégie s poznaním histórie a dôkladnou analýzou vlastných možností, ale aj hlbokého poznania záujmu návštevníkov z iných miest Slovenska a zahraničných turistov. Tí by mali u nás nájsť to, čo ich naozaj priláka a kvôli čomu k nám prídu, ubytujú sa, strávia tu niekoľko dní i nocí  a potom odídu s nezabudnuteľným zážitkom.

Privítali by sme k otázke cestovnému ruchu širšiu verejnú diskusiu aj na našom portáli. Preto radi uverejníme vaše príspevky na túto tému, ako to vnímate zo svojho uhla pohľadu a ako na to. K dispozícii je naša mailová adresa info@bystricoviny.sk.

Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman)