O zmenách v Banskobystrickej MHD budú rokovať poslanci MsZ na utorkovom zasadnutí. Dojsť má k spojeniu dvoch spoločností, ktoré si v minulosti konkurovali. Bystricoviny.sk prinášajú pohľad do histórie dopravnej obslužnosti v meste banská Bystrica.
Posledný vývoj situácie v oblasti MHD napovedá, že jej prevádzkovanie dvomi dopravcami si mesto Banská Bystrica nemôže dovoliť. Do mestskej kasy prichádza v čase krízy čoraz menej peňazí z podielových daní a pokiaľ sa nemá znížiť kvalita a dostupnosť MHD pre občanov, musí mesto pristúpiť k novým riešeniam.
Pohľad do histórie banskobystrickej MHD hovorí, že po zrušení štátnych dotácií do hromadnej dopravy v krajských mestách si v roku 2005 mesto Banská Bystrica vo verejnej súťaži vybralo nového zmluvného dopravcu. Stal sa ním SAD Zvolen a.s.. Keďže tento najväčší autobusový regionálny dopravca nevlastnil trolejbusy (tie až na dva mestské trolejbusy a pár kilometrov trolejových trás sú majetkom privátnej spoločnosti SAD B. Bystrica a.s.) a nedošlo ani k dohode s majiteľom trolejbusov, trolejbusová doprava v meste dostala červenú.
Dlhodobá zmluva o výkone vo verejnom záujme zabezpečovala mestu minimálne na 6 rokov efektívnu prevádzku MHD autobusmi zmluvného dopravcu, s rozpočtovou dotáciou v rozmedzí 30-40 miliónov Sk (1-1,33 mil. eur) ročne, prenájmom 35 mestských autobusov so záväzkom dopravcu investovať vlastné zdroje do modernizácie a obnovy svojho vozového parku.
Napriek tomu sa u časti verejnosti zdvihla vlna odporu proti tomuto rozhodnutiu. Niektorí občania požadovali návrat trolejbusov do ulíc mesta dôvodiac, že sa jedná o ekologický druh dopravy a jej zrušením dôjde k zmareniu miliardovej investície štátu do trolejbusových sietí z minulosti. Tieto hlasy vypočul nový primátor mesta Ivan Saktor, ktorý mal vo svojom volebnom programe aj obnovenie trolejbusovej dopravy a dostavbu autobusovej stanice, hoci sa nejedná o majetok mesta.
Postupne od roku 2006 sa sformovala nová mestská spoločnosť Dopravný podnik mesta (DPMBB a.s.), ktorá si okrem prevádzkovania doplnkovej dopravy citybusmi a vláčika „Pretórium“ prenajíma od SAD B.Bystrica trolejbusy aj s trolejovým vedením a zamestnáva vodičov. Po zdĺhavom získavaní licencie koncom roka 2007 sa v B. Bystrici objavili na trhu dvaja dopravcovia MHD a začal tvrdý konkurenčný boj v rámci rozdelenia asi 4 miliónov kilometrov trás.
V roku 2008 vrátil zmluvný dopravca SAD Zvolen mestu prenajaté autobusy, na novozavedených linkách s trolejbusmi začali jazdiť tzv. „x-kové“ autobusy s dumpingovými cenami pre občanov bez vzájomného uznávania si čipových kariet, DPMBB na oplátku začal konkurovať SAD Zvolen v nasadení mestských autobusov do kyvadlovej dopravy. Výsledkom tejto „studenej vojny“ medzi dvomi dopravcami bolo v roku 2008 priebežné zvyšovanie dotácie z mestského rozpočtu z pôvodných 45 miliónov Sk (1,5 mil. eur) až na viac ako 112 miliónov Sk (3,72 mil. eur).
Keďže trolejbusová doprava si podľa vykonanej analýzy za rok 2008 vyžaduje v meste B. Bystrica vzhľadom na nepriaznivý pomer fixných nákladov k obmedzenej dĺžke trolejových vedení takmer dvojnásobne vyššiu dotáciu na kilometer jazdy ako autobusy, neustále narastá strata v hospodárení mestskej spoločnosti DPMBB a.s., ktorú čiastočne sanuje zvyšovaním dotácií zo svojho rozpočtu jej zriaďovateľ. Nehovoriac o nejasnej budúcnosti podniku SAD B. Bystrica, od ktorého si za pomerne vysoké náklady prenajíma DPMBB trolejbusy a trate. Tie však nevedú napríklad na najväčšie banskobystrické sídlisko v Rudlovej-Sásovej.
Pre následné neplnenie dojednaných podmienok zo strany mesta voči zmluvnému dopravcovi SAD Zvolen hrozili súdne spory s mnohomiliónovými sankciami. Keď sa k celému problému s dopravou v Banskej Bystrici pripojila hospodárska kríza, mesto muselo začať hľadať nové riešenia.
Koncom roka predĺžilo zmluvný vzťah so SAD Zvolen do 31.12.2015, od Výskumného ústavu dopravy zo Žiliny si nechalo vypracovať plán dopravnej obslužnosti, ku ktorému prebehla verejná diskusia. Plán smeruje k maximálnemu zefektívneniu MHD v meste pod Urpínom tak, aby to nebolo na úkor dostupnosti a zbytočne nezaťažovalo mestský rozpočet v čase, keď poslanci musia veľmi racionálne deliť príjmy a výdavky do všetkých oblastí verejného života. V súčasnosti je v meste 28 liniek MHD, z toho 18 autobusových, 7 trolejbusových a 3 citybusové (navyše premávajú aj dve nočné linky).
Ekonomická analýza za minulý rok jednoznačne ukázala, že dotovať dvoch dopravcov na tak malom priestore je neúnosné. Preto primátor Ivan Saktor začal rokovať s dopravcom SAD Zvolen o možnosti jeho kapitálového vstupu do mestskej spoločnosti DPMBB a.s., čím by došlo k prevzatiu kontroly nad prevádzkou MHD jedným dopravcom.
29. apríla 2009 podpísal primátor mesta vykonávajúci funkciu Valného zhromaždenia DPMBB a.s. so SAD Zvolen „Memorandum o porozumení„, ktorého výsledkom by malo byť pre SAD Zvolen získanie 49-percentného podielu v Dopravnom podniku mesta a tento bude prevádzkovať celú MHD.
Čo by to malo priniesť mestu a jeho občanom?
1. Pre tento rok finančné úspory na prevádzke MHD vo výške min. 600.000 eur (18 mil. Sk) bez zníženia kvality a rozsahu poskytovaných dopravných služieb.
2. Ekologizáciu dopravy nasadením 15 nových nízkopodlažných autobusov na plynový pohon.
3. Ďalšie investície do skvalitnenia MHD v meste vďaka silnému postaveniu najväčšieho dopravcu v regióne.
4. Spoločným úsilím mesta a SAD Zvolen získanie lepších východiskových pozícií k riešeniu problémov vlastníctva trolejbusov a trolejových tratí vrátane autobusovej stanice a následných investícií z eurofondov voči ostravským majiteľom SAD Banská Bystrica na FNM SR.
Na otázku, ako vnímajú zmeny v prevádzkovaní MHD poslanci Mestského zastupiteľstva sme oslovili 5 vybraných poslancov, po jednom z každého poslaneckého klubu. Odpoveď sme do uzávierky článku dostali len od Kataríny Čižmárovej z poslaneckého klubu SDKÚ – DS. Poslankyňa Čižmárová podľa jej slov pripravované zmeny vníma pozitívne, ako ďalší pokus o zefektívnenie MHD v B. Bystrici. „Neustále zmeny vlastníka prepravných zariadení určite neprispievali ku kvalite. Čo chýba je zosúladenie trás a hlavne časové intervaly medzi jednotlivými linkami a nadväznosť spojov. Napríklad je úplne neprijateľné, aby linka 34 mala pauzu až dve hodiny v čase medzi 18.00-20.00!“ Čižmárová by ďalej uvítala, keby spoje premávali až do polnoci. Ako ďalej pre Bystricoviny.sk uviedla, takéto podrobnosti však materiál predkladaný na schválenie zastupiteľstvu neobsahuje.
Zostáva veriť, že v otázke koncepčného riešenia MHD v Banskej Bystrici, aj alebo práve v týchto pre ekonomiku mesta zlých časoch, prijmú banskobystrickí poslanci správne rozhodnutie. Na júnovom zastupiteľstve (23. júna) budú rokovať o organizácii MHD v tomto roku a celý proces by mal následne dospieť k naplneniu primátorom podpísaného Memoranda o porozumení so SAD Zvolen. Kapitálový vstup SAD Zvolen do DPMBB a.s. je zrejme jediným racionálnym východiskom pre zachovanie funkčnej a efektívnej MHD. Bystricoviny.sk vám budú o vývoji situácie v MHD postupne prinášať ďalšie aktuálne informácie, rovnako ako očakávajú diskusiu k tomuto problému v diskusii pod príspevkom.
Zdroj: Bystricoviny.sk (PP, MM), foto: (RS)