Odchádzajúci primátor Ivan Saktor pri odpočte svojho programu rozvoja mesta za posledné štyri roky okrem iného povedal, že rokovania o konečnom vyriešení rozostavanej autobusovej stanice v Banskej Bystrici sú vo finále a celú stavbu prevezme zahraničný investor.
Saktor mal dohodu so silným investorom z Českej republiky, ktorý odkúpi celý areál od súčasného majiteľa, čím sa odblokuje základný problém, ktorým bola nemožnosť voľného nakladania s týmto majetkom. Následne by malo vstúpiť do hry mesto, ktoré má záujem o úplnú prestavbu autobusovej stanice.
Na mieste súčasnej ruiny, ktorá sa zbúra, by mala vzniknúť moderná odbavovacia budova s krytými stániami pre autobusy a čakárňami pre cestujúcich. Zároveň tu vznikne multifunkčné obchodné centrum s parkoviskami. Celú investíciu bude realizovať ďalší zahraničný investor po dohode s novým majiteľom a mestom. Aj keď jej súčasný vlastník SAD Banská Bystrica o tom doposiaľ verejne neinformoval a neposkytoval v tomto smere médiám žiadne informácie, potvrdil to až teraz. Rokovania prebiehali prakticky celý minulý rok a aj keď meno investora zostalo zatiaľ v tajnosti, cesta k dohode o prevode majetku autobusovej stanice je otvorená.
Nového primátora Petra Gogolu tak čakajú rozhovory a dohody s novým zahraničným vlastníkom a investorom o tom, ako bude vyzerať tento areál a aký podiel na tom bude mať mesto resp. Dopravný podnik mesta (DPMBB). Podľa vyjadrení hovorkyne primátora Moniky Pastuchovej chce mesto tento dlhodobý problém doriešiť čo najskôr a s novým investorom sa stretnúť do konca marca. Banskobystrickú autobusovú stanicu začal stavať štát ešte v roku 1983. Vtedajší prezident ČSSR Gustáv Husák o dva roky neskôr osobne otváral základnú plochu pre autobusy ČSAD. V roku 1990 sa však celá výstavba zastavila a odvtedy neobnovila. Okrem prekrytia nástupíšť zostala nedokončená hrubá stavba odbavovacej časti autobusovej stanice, dnes v značne schátralom stave.
Určité nádeje na dokončenie autobusovej stanice sa vkladali do privatizácie majetku SAD Banská Bystrica. Ten v roku 2002 sprivatizovala česká spoločnosť ČSAD Ostrava. Avšak ani potom sa s týmto objektom nič nedialo. Ako sa ukázalo neskôr pri riešení trolejbusovej dopravy, do celého procesu privatizácie malo vtedy razantnejšie vstúpiť mesto Banská Bystrica. Bez priameho vlastníctva dopravy či nehnuteľností sa totiž nedá rozhodovať o investíciách ani prestavbe. To bola najvážnejšia prekážka pri všetkých pokusoch riešiť tento problém so súčasným vlastníkom.
Vlani sa mestu prostredníctvom spoločnosti Dopravný podnik mesta podarilo od majoritného ostravského akcionára bystrickej SAD-ky odkúpiť trolejbusy s trolejovými vedeniami a depom. Následne sa rozbehli investície do obnovy zastaralého vozového parku z eurofondov aj s akcionárskou podporou SAD Zvolen. Pri autobusovej stanici čaká mesto na nového majiteľa, s ktorým je predbežná dohoda na ďalšom spoločnom postupe.
Pre nové vedenie mesta je to zároveň prvá príležitosť, ako dokázať svoju akcieschopnosť dotiahnutím vysoko rozpracovaného projektu do úspešného konca. Ako povedal poslanec Jakub Gajdošík (SMER-SD, SNS), ktorý je predsedom dopravnej komisie a mal by zastupovať mesto v predstavenstve DPMBB, a.s., v tomto úsilí mesta má primátor Peter Gogola nielen jeho osobnú podporu, ale všetkých opozičných poslancov.
Vyzerá to tak, že po desaťročiach čakania „na Godota“ sa konečne dožijeme uskutočnenia operácie nepríjemného vredu na tvári mesta, ktorým je schátralý objekt rozostavanej autobusovej stanice. To je po rušnom januárovom zasadnutí banskobystrického mestského zastupiteľstva dobrá správa pre všetkých Banskobystričanov, len ju treba potvrdiť.
Zdroj: Bystricoviny.sk