Začiatkom tohto týždňa bola mestu doručená zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z európskych fondov vo výške cca 1,2 milióna eur. Znamená to, že s výstavbou úplne nového oceľového mosta pri malej železničnej stanici by mohol vysúťažený zhotoviteľ začať už v najbližších týždňoch.
Nový most z európskych fondov so spolufinancovaním mesta
Most bude po rekonštrukcii rovnako široký, ale kvôli požiadavke Slovenského vodohospodárskeho podniku bude mať nový tvar, aby jeho konštrukcia nezachytávala nánosy a naplaveniny pri prípadných záplavách a vysokej hladine Hrona.
„Aj keď nový promenádny most bude určený pre peších a cyklistov, je naprojektovaný tak, aby mohol byť počas mimoriadnych situácií na iných mostoch otvorený aj pre prejazd vozidiel, resp. záchranných zložiek. Umiestnime naň mobiliár i mobilnú zeleň, ktorá nadviaže na projekt oddychového parčíka s prístaviskom pre vodákov – ten je v súčasnosti v procese územného konania,
hovorí primátor Ján Nosko s tým, že banskobystrická samospráva bude o začiatku stavebných prác na novom moste informovať verejnosť.

Ján Nosko
História mosta a proces prípravy výstavby novej mostnej konštrukcie
Po získaní stavebného povolenia vyhlásilo mesto vo februári tohto roka verejné obstarávanie na zhotoviteľa, ktorý sa postará o výstavbu nového oceľového mosta ponad rieku Hron pri malej železničnej stanici. Ten nahradí existujúci most postavený v roku 1956, ktorý bol na základe výsledkov diagnostiky a statického posúdenia uzavretý pre automobilovú dopravu.
Predpokladaná hodnota zákazky bola cca 1,7 mil. eur s DPH. Záujemcovia mohli predkladať ponuky do 20. februára 2025. S výstavbou nového bezpečného 36-metrov dlhého a 8-metrov širokého promenádneho mosta pre peších a cyklistov by sa mohlo začať v druhej polovici roka 2025.

Vizualizácia
Niekdajší drevený most pri Malej železničnej stanici v Banskej Bystrici nahradil v roku 1925 Bellušov betónový most zaobleného tvaru. V roku 1944, počas SNP a ústupu povstaleckej armády s partizánmi, bol vyhodený do vzduchu. Na mieste zničeného mosta bol v roku 1956 vybudovaný betónový most v podobe, akú poznáme dodnes.
Keďže sa most nachádza v pamiatkovej rezervácii, vypracovanie projektovej dokumentácie na nový most prepájajúci centrum mesta s malou železničnou stanicou bolo sledované nielen pamiatkármi, ale aj Slovenským vodohospodárskym podnikom.

Súčasný stav mosta
Od vodohospodárov muselo mesto získať súhlas a základné parametre, ako by mal most vyzerať, aby nespôsoboval počas vysokej hladiny Hrona problémy. Keďže existujúci most sa nachádza v pozícii storočnej vody a pri záplavách môže byť preliaty, jeho konštrukcia musí byť subtílnejšia, aby nezachytávala nánosy a naplaveniny, ktoré by mohli spôsobiť vybreženie Hrona aj mimo existujúcej protipovodňovej ochrany. Z tohto dôvodu nebude mať nový most tvar ako v minulosti.
„Predpokladaná hodnota zákazky bola 1,77 milióna eur s DPH. Projekt bol predložený v rámci schválenej Integrovanej územnej stratégie funkčnej mestskej oblasti Banská Bystrica na odsúhlasenie Kooperačnou radou udržateľného mestského rozvoja Banská Bystrica. Kooperačná rada schválila v rámci európskych fondov a štátneho rozpočtu na výstavbu nového mosta 1,34 milióna eur. Výsledný rozdiel by mal byť financovaný z rozpočtu mesta. Konečné náklady budú na základe výsledkov verejného obstarávania nižšie,“
objasňuje Vladimír Brieda, vedúci oddelenia implementácie projektov.

Situácia
Napriek tomu, že nový most bude slúžiť výhradne chodcom a cyklistom, projektoval sa s nosnosťou pre automobily, aby ho mohli v prípade mimoriadnych situácií využiť záchranné zložky.
Po vybudovaní nového mosta, plánuje samospráva v druhej fáze realizovať projekt oddychového parčíka s prístaviskom pre vodákov, na ktorý má spracovanú projektovú dokumentáciu pre územné a stavebné konanie.
Zdroj: (tom) a mesto BB ilustračné a vizualizácia, Foto: ilustračné a vizualizácia