Marek Modranský: Bystrica na ceste k udržateľnej mobilite – viac ako len nové chodníky

Blog
2 /

V posledných týždňoch si mnohí z vás určite všimli zvýšený stavebný ruch v našom meste. Rozkopané ulice, dočasné obmedzenia – viem, že to môže prinášať isté nepohodlie. Chcem vás však ubezpečiť, že tieto aktivity nie sú náhodné, ale sú súčasťou premyslenej vízie, ako premeniť Banskú Bystricu na mesto, kde sa bude všetkým obyvateľom žiť kvalitnejšie, bezpečnejšie a zdravšie.

Ako poslanec mestského zastupiteľstva a predseda komisie pre dopravu sa dlhodobo zasadzujem o to, aby sme kládli dôraz na moderné a udržateľné formy dopravy – preferovali peších, cyklistov a efektívnu mestskú hromadnú dopravu. A práve teraz sa nám vďaka systematickej práci a úspešnému získavaniu externých zdrojov darí túto víziu pretavovať do reality v nebývalom rozsahu. Mesto patrí všetkým obyvateľom, nielen vodičom a zaparkovaným autám na každom dostupnom mieste.

Veľké investície pre veľké zmeny – mesto pre ľudí

Možno ste zachytili, že Banská Bystrica patrí k najúspešnejším slovenským mestám v čerpaní financií z Plánu obnovy a odolnosti na rozvoj cyklistickej infraštruktúry. Získali sme viac ako štyri milióny eur, vďaka čomu môžeme investovať aj do komplexnej rekonštrukcie rozsiahlych úsekov chodníkov. Ide o historicky najväčšie investície tohto druhu v našom meste – hovoríme o viac ako 12 kilometroch cykloopatrení rôzneho druhu a oprave 4,5 kilometra mestských chodníkov.

K týmto zdrojom navyše mesto pridáva aj prostriedky z vlastného rozpočtu, aby sme mohli realizovať skutočne komplexné riešenia – tam, kde je to potrebné, obnovujeme aj cesty, vstupy k bytovým domom, dopĺňame moderný mestský mobiliár, smetné koše či stojany na bicykle.

Naším cieľom nie je len „plátať diery“. Áut je už priveľa. Všade. V našom meste, v iných mestách, v okolitých obciach. Ani parkoviská, ani cesty, a iné komunikácie túto preťaženú frekvenciu už nezvládajú. Bez zmeny dopravných návykov sa nepohneme bližšie k zdravšiemu prostrediu.

Základom je však výstavba bezpečných alternatívnych komunikácií, ktoré umožnia viacerým z nás zamyslieť sa a prehodnotiť časté a vo veľa prípadoch aj zbytočné jazdy autom po meste. Ak chceme objaviť čaro zdravej dopravy, musíme mať pre ňu v nšom meste aj infraštruktúru.

Ide nám o zásadnú zmenu filozofie – tvoríme mesto pre ľudí a preto sa naše projekty v súčasnosti zameriavajú historicky najväčšiu debarierizáciu verejných priestorov. Chceme, aby sa naši seniori mohli bezpečne prejsť, rodičia s kočíkmi pohodlne pohybovať, deti bezpečne dostať do školy a všetci sme mali možnosť zvoliť si ekologickejší a zdravší spôsob dopravy.

Kľúčové projekty, ktoré menia tvár mesta

Dovoľte mi priblížiť niekoľko konkrétnych projektov, ktoré sú buď v realizácii, alebo v sa s ich realizáciou začne v najbližšom čase:

Kollárova ulica a prepojenie centra so Sásovou pre peších a cyklistov

Po úspešnom testovaní počas Európskeho týždňa mobility začíname s budovaním bezpečnej obojsmernej cyklotrasy, ktorá prepojí centrum s naším najväčším sídliskom. Áno, vyžiada si to zmenu dopravného režimu na Kollárovej ulici, vrátane jej zjednosmernenia v jednom úseku.

Chápem, že každá zmena si vyžaduje istý čas na adaptáciu, no tento krok je nevyhnutný pre vytvorenie skutočne bezpečného a oddeleného priestoru pre cyklistov. Myslíme aj ďalej – pripravujeme komplexnú rekonštrukciu nadväzujúcej Rudlovskej cesty, kde plánujeme zúžiť vozovku a rozšíriť chodníky pre peších, ktoré sú dnes miestami prekážkou, napríklad pre mamičky s kočíkmi kvôli nevhodne umiestneným stĺpom osvetlenia. To sú detaily, na ktoré dbáme.

Radvanská ulica – modernizácia s rešpektom k hlasu obyvateľov

Pôvodný zámer vybudovať oddelenú cyklotrasu sme po pripomienkach obyvateľov a občianskej rady prehodnotili. Výsledkom bude moderný združený chodník pre peších a cyklistov, kde má chodec absolútnu prednosť. Tento takmer kilometrový úsek povedie od základnej školy, popri kaštieli až k Tescu a stane sa bezpečnou cestou do škôl, škôlok i za oddychom.

Súčasťou je aj nové verejné osvetlenie, úprava vstupov do domov a v pláne je aj vytvorenie akéhosi „Radvanského námestia“ pri materských školách. Samostatnú cyklotrasu pre tranzit cyklistov plánujeme vyznačiť priamo na miestnej ceste na Radvanskej ulici medzi bytovými domami a rýchlostnou cestou R1 až po križovatku s Tescom. Pre zvýšenie bezpečnosti a ochranu cyklistov bude na tejto ceste zriadená zóna s maximálnou rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu.

Okolie Rooseveltovej nemocnice – riešenia v náročnej situácii

Výstavba novej nemocnice je obrovským projektom s nevyhnutným dopadom na dopravu. Našou odpoveďou je séria premyslených opatrení. V spolupráci s nemocnicou aplikujeme BUS pruhy, ktoré výrazne zrýchlia prejazd mestskej hromadnej dopravy – autobusy a trolejbusy nebudú stáť v zápchach spolu s autami.

Posilňujeme spoje MHD a v spolupráci s obchodnými centrami Tesco a Kaufland vznikli bezplatné záchytné parkoviská (systém Park &Ride). Cieľ je jasný: motivovať ľudí, ktorým to zdravotný stav dovoľuje, aby nechali auto doma alebo na týchto parkoviskách a do nemocnice sa dopravili pohodlne a rýchlejšie verejnou dopravou.

Fončorda, Sásová – komplexná obnova pre kvalitnejší život na sídliskách

Rozsiahle rekonštrukcie chodníkov a budovanie cykloinfraštruktúry prebiehajú aj na Fončorde (Oremburská, Mládežnícka, Tulská, Družby, Internátna a Okružná) a v Sásovej (Tatranská, Rudohorská, Strážovská a iné). Nejde len o jednotlivé úseky, ale o vytváranie súvislých a bezpečných koridorov, ktoré prepoja sídliská navzájom aj s centrom mesta. Ide o kilometre chodníkov, ktoré komplexne zrekonštruované a po novom bezbariérové.

Nová éra pre našu MHD – moderné vozidlá a komfortné zastávky

Aby bola mestská hromadná doprava skutočne prvou voľbou pre čo najviac Bystričanov, nestačia len preferenčné opatrenia ako BUS pruhy či fungujúce záchytné parkoviská. Našim spoločným cieľom v meste je neustále skvalitňovať celú MHD. Ide napríklad o nákup nových, moderných a ekologických trolejbusov v hodnote približne 5 miliónov eur a ekologických autobusov za ďalších 15 miliónov eur.

Zároveň intenzívne pracujeme na projektoch komplexnej rekonštrukcie všetkých autobusových zastávok v Banskej Bystrici podľa najmodernejších štandard. Chceme, aby čakanie na spoj bolo komfortnejšie. Pripravujeme preto aj moderné prestupné uzly na Námestí slobody a Striebornom námestí a inštaláciu moderných elektronických informačných tabúľ na najvyťaženejších zastávkach v meste. Verím, že aj tieto kroky výrazne prispejú k atraktivite verejnej dopravy.

Inšpirácia a vízia do budúcnosti

Pri plánovaní týchto zmien sa inšpirujeme aj úspešnými príkladmi zo zahraničia. Mestá ako Viedeň, Kodaň, Amsterdam či Freiburg už dávno pochopili, že investície do infraštruktúry pre peších, cyklistov a kvalitnej verejnej dopravy prinášajú nielen ekologické benefity, ale aj vyššiu kvalitu života, ekonomickú prosperitu a atraktívnejšie verejné priestory. Samozrejme, všetko prispôsobujeme našim, banskobystrickým podmienkam a možnostiam.

Verím, že tieto kroky nás posúvajú k Banskej Bystrici, ktorá bude modernejšia, zelenšia a priateľskejšia ku všetkým svojim obyvateľom. Chcem sa vám poďakovať za trpezlivosť počas prebiehajúcich prác. Som presvedčený, že výsledok bude stáť za to a spoločne vytvoríme mesto, na ktoré budeme ešte viac hrdí.

Autor je poslancom MsZ v Banskej Bystrici a predsedom Komisie MsZ pre dopravu, bezpečnosť a verejný poriadok

Marek Modranský

Marek Modranský

Autor: Marek Modranský , Foto: ilustračné

Marek Modranský