Bystrická maliarka Daniela Chrienová vystavuje svoje diela v Bethlenovom dome

Výstava
0 /

Pozývame vás na výstavu Daniely Chrienovej „Flow“, ktorá je inštalovaná v Bethlenovom dome od 1. mája – 26. Júna 2025. Kurátorkou je Martina Vyskupová, odborná spolupráca Zuzana  L. Majlingová.

Daniela Chrienová: Flow

Výstava Daniely Chrienovej predstavuje výber diel, ktoré odrážajú fluidný charakter prírodného a mestského prostredia. Ide o maľované prepisy fotografií, pozastavených filmov a videí, ktorými autorka interpretuje neustále sa meniaci a pomerne dynamický súčasný svet. Výstava sa zameriava na tému nestálosti a pominuteľnosti.

Chrienová poukazuje na krízu hodnôt charakteristickú pre našu dobu, dobu ovládanú nestabilitou a najmä istou „likviditou“. Koncept likvidity sformuloval poľský sociológ Zygmunt Bauman, ktorý sa okrem iného zaoberal otázkami konzumu a globalizmu.

Cez optiku teórie tekutej modernity a pri charakterizácii podstaty súčasnej spoločnosti definoval aj rastúci pocit neistoty, ktorý spájal s morálnou a hodnotovou krízou ľudstva. Tieto myšlienky skúma aj Chrienová, ktorá sa zameriava najmä na environmentálny kontext a konzumné a povrchné zaobchádzanie s predmetmi, ako aj s vizuálnymi motívmi.

Vo svojej najnovšej kolekcii „Plastové more“ Chrienová tematizuje vodné plochy znečistené plastovým odpadom ako formu spoločenskej kritiky a apel na konzum preferovaný spoločnosťou, ktorý vyústil do globálnej environmentálnej krízy. Odpad plávajúci pod vodnou hladinou má určitú estetickú kvalitu, ale je aj výrečným svedectvom o dnešnom svete, v ktorom sa životnosť hmotných objektov čoraz viac skracuje.

V ďalšej sérii Nedokonalé obrazy dokonalosti autorka interpretuje zábery zničených vonkajších reklám vo verejných priestoroch. Poukazuje na súčasné štandardy a hodnotiace rámce vo vzťahu k často nedosiahnuteľnému ideálu krásy a kultu tela. Séria Bazén zobrazuje prevažne opustené bazény ako symbol prázdnoty pomocou pozastavených scén z existujúcich filmov a videí.

Vytiahnutím obrazov z ich pôvodných kontextov a ich sanáciou prostredníctvom maľby Chrienová destiluje vizuálny smog – vyčleňuje jeden konkrétny obraz z vizuálneho prúdu, na ktorý zameriava svoju pozornosť.

Vystavené série spája téma plynutia prezentovaná v rôznych podobách. Motív plynutia je uvedený aj v názve výstavy. V prvej sérii sa autorka zameriava na odpad, ktorý unáša prúd vody. V druhej sa zameriava najmä na nadmerné množstvo vizuálnych podnetov, zatiaľ čo posledná séria sa zameriava na samotný tok vody, ktorý je vyjadrením spomínanej nestálosti.

Okrem toho Chrienová odhaľuje svoj duševný stav v súvislosti s tvorivým procesom. Maľbu vníma ako prostriedok istého spomalenia a sústredenia v kontexte duševného stavu úplného ponorenia sa do aktu tvorby.

Ako zásadne pomalé médium schopné zhmotňovať myšlienky je maľba zároveň určitým aktom odporu voči rýchlosti a povrchnosti vnímania, ako aj obrovskej spotrebe, ktorá je ich dôsledkom. Ďalším cieľom je umelecky komentovať jeden zo symptómov súčasnosti, a to vizuálnu saturáciu, ktorá skresľuje schopnosť vnímať a sústrediť sa a spôsobuje prázdnotu.

Istá ambivalencia v spracovaní tém je evidentná aj vo využívaní výtvarných prostriedkov. Autorka vo svojej tvorbe využíva špecifické vizuálne charakteristiky, ako je nejednoznačnosť, nečitateľnosť či rozmazanosť, ktoré dosahuje implementáciou sekundárnych ťahov štetcom do konštrukcie kompozície.

Vo svojich najnovších dielach čoraz viac prejavuje rýchlu, gestickú maľbu, ktorou dodáva svojim dielam expresívnejšiu energiu. Vo vzťahu k práci s farbou je do kompozície ešte viac zapojený prvok náhody, ktorý zdôrazňuje pocit plynutia a pohybu v procese maľby.

Daniela Chrienová (*1984, Zvolen) v rokoch 2003 – 2009 študovala na Akadémii umení v Banskej Bystrici v Ateliéri maľby Stanislava Balka, kde v roku 2012 ukončila doktorandské štúdium. V roku 2006 absolvovala stáž na Akadémii výtvarných umení vo Vroclave v Poľsku.

Svoje diela prezentovala na viacerých samostatných a mnohých skupinových výstavách na Slovensku, v Českej republike, Poľsku, Švajčiarsku a Rakúsku. Bola finalistkou súťaže Maľba – Cena Nadácie VÚB (2012, 2014 a 2016). Žije a pracuje v Banskej Bystrici.

Zriaďovateľom Stredoslovenskej galérie je Banskobystrický samosprávny kraj. Uskutočňuje sa s finančnou podporou BBSK

Zdroj: SSG  , Foto: ilustračné z tvorby maliarky