Tento rok by mal investor Slovenský vodohospodársky podnik, š. p. dokončiť výstavbu protipovodňových opatrení na rieke Hron v intraviláne mesta Banská Bystrica. My sme sa boli na stavbe pozrieť aj s fotoobjektívom, aby sme zistili aktuálny stav.
Faktom je, že Banská Bystrica ako jediné z krajských miest nebolo doteraz chránené pred storočnou vodou. Do rieky Hron, ktorá preteká územím mesta, sa vlievajú ďalšie prítoky. Prvé rozsiahlejšie úpravy koryta Hrona sa urobili v 60. rokoch minulého storočia počas prekladania štátnej cesty.
V roku 1974 mesto pod Urpínom zasiahla ničivá prírodná katastrofa, kedy ho od 19. do 24. októbra zaplavila tisícročná voda a pod vodou sa ocitlo 267 domov. Po povodni bol úsek koryta v meste zabezpečený vybudovaním nábrežných múrikov, ktoré v súčasnosti nespĺňajú požiadavky ochrany mesta pred povodňou.
Navyše aj nášho mesta sa dotýkajú klimatické zmeny na našej planéte. Kedykoľvek môže dôjsť ku krátkodobým obrovským búrkovým zrážkam, ktoré nebezpečne zdvihnú hladinu Hrona a ten sa potom nekontrolovateľne vybreží. Varuje nás množstvo povodní vo svete, ktoré v uplynulých mesiacoch hrozili aj v našom meste, našťastie vďaka včasným zásahom hasičov a vodohospodárov k tomu nedošlo,
Cieľom projektu protipovodňových stavebných úprav ochrany je ochrániť krajské mesto pred storočnou vodou vybudovaním ochrannej línie od cestného mosta do Iliaša až po zaústenie Selčianskeho potoka do Hrona.
Doterajšia ochrana vybudovaná v roku 1974 neprevedie korytom ani tzv. 50-ročnú vodu. Na povodňou ohrozenom území sa pritom nachádzajú rodinné a bytové domy na Uhlisku a v centre mesta, školy, železničná a autobusová stanica, zimný štadión, dom kultúry, nebytové objekty a plochy občianskej vybavenosti, areál drevárskej fabriky Smrečina, priemyselné objekty v časti Majer a na Zvolenskej ceste, priemyselný areál Šalková, rýchlostná cesta R1, ako aj mosty a lávky ponad Hron, železnica a poľnohospodárska pôda.
Plánovaná výstavba protipovodňových múrikov na tesniacich bentonitových pilótach sa stretla s kritikou banskobystrických aktivistov odmietajúcich údajné „zabetónovanie Hrona“. Skúsený vodohospodársky odborník Ing. Ladislav Podkonický, bývalý technicko – prevádzkový riaditeľ Slovenského vodohospodárskeho podniku a otec originálnej myšlienky protipovodňového odvodňovacieho tunela popod Urpín, k výstavbe protipovodňových opatrení na rieke Hron v meste Banská Bystrica povedal:
„Pred vodohospodármi zostali len dve možnosti – postaviť alebo nepostaviť naplánovanú protipovodňovú ochranu. Voda je vždy o pravdepodobnostiach a ide o to, ako verejnosť, odborná i laická, pojme tieto riziká. Kolegovia vodohospodári určite urobili všetko, čo bolo v ich silách.“
Zásluhou realizovaných protipovodňových opatrení, ktoré vykonáva Slovenský vodohospodársky podnik, š. p. prostredníctvom dodávateľa STRABAG, sa nielen ochráni zdravie a život obyvateľov v chránenom území, ale zabezpečený bude aj jeho územný a hospodársky rozvoj, pričom sa zachová hydromorfologická charakteristika koryta Hrona.
Oprávnené náklady na protipovodňovú ochranu v dĺžke 7,38 kilometra popri rieke Hron, medzi mestskými časťami Majer a Radvaň, predstavujú 25 miliónov eur zo štrukturálnych fondov EÚ.
V súčasnosti prebiehajúca výstavba pozostáva z úpravy brehov, navýšenia ochranných hrádzí, vybudovania nových nábrežných múrikov z bieleho pohľadového betónu a zabezpečenia k nim prislúchajúceho mobilného hradenia, ktoré sa na múriky osadí iba v čase povodní. Stavebná časť projektu je rozdelená na štyri úseky:
1. Dolný úsek – pozdĺž rýchlostnej cesty R1 od mosta v Kráľovej po zaústenie potoka Bystrica
Popri ceste R1 sa vybuduje nový nábrežný múrik a pre zabránenie spätného vzdutia Malachovského, Radvanského a Tajovského potoka bude vyriešené aj ich zaústenie, čím sa predíde vyliatiu vody na rýchlostnú cestu R1.
Na dolnom úseku Hrona bude samostatnou stavbou riešená protipovodňová ochrana územia na pravom a ľavom brehu rieky od cestného mosta v Kráľovej až po most do Iliaša. Jestvujúci múrik popri priemyselnej zóne bude zrekonštruovaný a na pokračovaní ochrannej hrádze bude dobudovaný 1,0 m vysoký nábrežný múrik s dĺžkou približne 1,0 km až po most v Iliaši.
2. Stredný úsek – centrálna časť mesta od zaústenia potoka Bystrica po most pri Smrečine na Uhlisku
Zrekonštruovaný bude nábrežný múrik na obidvoch stranách rieky Hron, popri ktorom budú vybudované nové dláždené promenádne chodníky aj pri zastávkach MHD, s novovysadenými stromoradiami, aj so špeciálnym zabezpečením ochrany stromov pred poškodením.
Výška múrikov bude pritom max. 1,2 m nad úrovňou promenádnych chodníkov. Na zaústení Rudlovského potoka sa vybuduje zátvorný objekt s čerpacou stanicou, ktorou sa počas povodní budú vody prečerpávať z potoka do Hrona.
3. Horný úsek – od mosta pri Smrečine po lávku pre peších v Majer
Podobne ako v centre mesta bude na obidvoch stranách Hrona postavený nábrežný múrik, popri ktorom budú vybudované nové dláždené promenádne chodníky. Výška múrikov bude pritom max. 1,2 m nad úrovňou promenádnych chodníkov.
Samostatnou stavbou bude riešený úsek medzi lávkou pre peších v Majeri a cestným mostom do priemyselného parku v Šalkovej cez Selčiansky potok. Vybudovaný bude nábrežný múrik na pravom brehu Hrona (pri Smrečine) a na pravom brehu Selčianskeho potoka. Popri potoku bude zároveň prevýšená aj existujúca ochranná hrádza.
4. Potok Bystrica od jeho zaústenia po lávku pre peších pri mestskom parku na ulici Janka Kráľa
V tomto úseku sa budujú nábrežné múriky na storočnú vodu a ochranu pred spätným vzdutím vôd z Hrona, pričom lávky a premostenia budú zabezpečené montovaným hradením.
Ochranné múriky zabezpečia prevedenie storočnej vody. V prípade povodne budú dodatočným montovaným hradením zabezpečené aj všetky mosty a ostatné otvory v nábrežnom múre tak, aby nemohlo dôjsť k vyliatiu vôd mimo koryta.
Mobilné hradenie sa bude osádzať na korunu týchto múrikov len v prípade potreby, ak by hrozila väčšia než storočná povodeň. Keďže nebude permanentne osadené, nebude tvoriť ani vizuálnu či pevnú prekážku v prostredí.
V priemyselnom parku Šalková bude sklad mobilného hradenia, v ktorom budú okrem všetkých jeho komponentov umiestnené aj všetky mechanizmy a dopravné prostriedky na jeho prevoz, čerpacia technika a ostatné príslušenstvo pre potreby protipovodňových zásahov.
Stavba sa v plnom rozsahu rieši v súlade so záväznou časťou územného plánu mesta Banská Bystrica, pričom z veľkej časti využíva trasu už existujúcich nábrežných betónových múrov, ktoré sa odstraňujú a nahrádzajú novými železobetónovými konštrukciami. Stavebné práce budú prebiehajú na oboch brehoch rieky Hron s ponechaním jej pôvodného koryta.
V procese prípravy stavby sa zohľadňovali existujúce prvky zelenej infraštruktúry a bol stanovený jej ekologicky prijateľný rozsah. Zároveň boli na maximálne možnú mieru minimalizované zásahy do sprievodných drevín, ktoré sa kompenzujú sadovými úpravami v závere prác popri promenádnych chodníkoch.
Autor: (tom) a mesto BB , Foto: Marek Rakovský, redakčné a vizualizácie