Špekulácie s vyhradeným parkovaním na sídliskách

SPRÁVY
15 /

Niektorí občania, ktorí si predplatia parkovacie miesto túto skutočnosť zneužívajú. Na jav, ktorý sme nazvali „rezervované“ parkovanie nás upozornila naša čitateľka z Radvane, téme sa venuje Miro Toman.

Iba nedávno vás Bystricoviny.sk informovali o úprave VZN o daniach a poplatkoch v meste pod Urpínom v súvislosti so zvýšením poplatku za trvalo vyhradené parkovacie miesto na verejnom priestranstve z 0,06 na 0,10 euro/m2/deň, spolu s možnosťou vybudovania nového parkovacieho miesta formou finančnej spoluúčasti občanov mesta. Už vtedy zaznievali kritické hlasy poukazujúce na to, že naše sídliská sa menia na les vyhradených parkovacích miest, ktorý bráni ostatným vodičom voľne zaparkovať na ulici, kde bývajú. Ako sme sa presvedčili, tento problém dokážu niektorí naši spoluobčania celkom šikovne využiť a za jedno predplatené parkovacie miesto mať v podstate až dve.

bernolakovaDo redakcie sme dostali zaujímavý list našej čitateľky z Radvane, ktorá pravidelne sleduje využívanie vyhradeného parkovania na Bernolákovej ulici, ktoré nazvala tzv. „rezervovaným parkovaním“. Aj tu sú vyhradené parkovacie miesta s tabuľkami EČV, ktoré identifikujú príslušné parkujúce motorové vozidlo, ktoré má vyhradené konkrétne parkovacie miesto označené zvislou značkou. Na toto vyhradené miesto nemajú prístup iné automobily, lepšie povedané, nemali by mať.

Podľa našej čitateľky sa na Bernolákovej ulici (pravdepodobne aj inde) stalo bežnou praxou, že na vyhradenom parkovacom mieste, za ktoré si zaplatil majiteľ uvedeného vozidla, parkuje iné auto. Podľa všetkého sa jedná o druhé vozidlo majiteľa, resp. jeho blízkych, ktoré po príchode domov má takýmto spôsobom vlastne rezervované parkovanie. Zatiaľ auto, na ktoré je vedené a zároveň zaň uhradené trvalé parkovanie, si pokojne parkuje kdesi vedľa na nespoplatnenom parkovacom mieste. Majiteľ takto vyriešil za jeden poplatok de facto trvalé parkovanie pre dve autá. Ostatní susedia si môžu hľadať voľné miesto niekde inde, sú však trvalo ochudobnení o jedno z tých nevyhradených miest. Na Bernolákovej vraj naša čitateľka eviduje už štyroch „šikovných“ majiteľov rovnakého počtu vyhradených parkingov, ktorí takto trvalo blokujú 8 parkovacích miest. Často sa stáva, že celú noc sú na tomto sídlisku označené parkovacie miesta voľné, keďže ich majitelia parkujú na tých nespoplatnených.

Pre zjednodušenie konkrétny príklad: Pán Ján si predplatí parkovacie miesto, pri ktorom je zvislá značka s jeho evidenčným číslom. Pán Ján ale prichádza z práce o 17:00, keď je ešte dostatok voľných miest a zaparkuje na nepredplatené miesto, veď nič neporušuje. Takto jeho predplatené miesto ostáva voľné a má ho rezervované pre manželku, či prípadnú návštevu, ktorá dorazí vo večerných hodinách. Vo večernej „súťaži“ o voľné parkovacie miesta ťahajú ostatní obyvatelia za kratší koniec, na parkovisku je o jedno miesto menej. Návšteva pánovi Jánovi nakoniec ani nedorazí, jeho predplatené miesto je do rána voľné, avšak nedostupné pre ostatných obyvateľov.

imag0071Naša čitateľka to považuje za aroganciu, ktorá nemá konca. Preto sa pýta, že ak na vyhradenom parkovisku pravidelne stojí auto s iným EČV, ako je označené na tabuli a to správne auto parkuje inde, čo by sa stalo, keby tak raz zaparkovala ona na tomto vyhradenom parkovisku svoje auto? Dostane pokutu, papuču alebo ju odtiahnu?

Náčelník banskobystrickej Mestskej polície Ľubomír Piterka nám povedal, že chápe tieto výhrady občanov, ale v zmysle platnej legislatívy nie je možné zakročiť proti vodičovi auta parkujúceho na vyhradenom parkovacom mieste s iným EČV, ako je označené na dodatkovej tabuľke vyhradeného parkovania. „Sankcionovať vozidlo, ktoré parkuje na cudzom vyhradenom parkovacom mieste možno iba v prípade, ak takéto státie nahlási oprávnený užívateľ ako neoprávnené, pretože iba on má k tejto časti verejného priestranstva právny vzťah,“ povedal Piterka pre Bystricoviny.sk

Mestský poslanec z Radvane Jozef Haško je členom komisie MsZ pre dopravu, bezpečnosť, verejnoprospešné služby a verejný poriadok. Podľa jeho slov už dlhšie upozorňuje na tento problém, ale zatiaľ nenašiel u svojich kolegov poslancov podporu v tom, aby sa v platnom VZN urobili také zmeny, ktoré by obmedzili možnosť užívateľov vyhradených parkovísk stáť s autom a EČV vyznačeným na tabuli mimo svojho plateného miesta, alebo umožniť iným motorovým vozidlám s inou ŠPZ stáť na takto označenom parkovisku. To by totiž odporovalo vyšším zákonným normám zaručujúcim slobodné nakladanie s vlastným, alebo riadne prenajatým majetkom.

Vedúca odboru komunálnych služieb na MsÚ Ing. Renáta Hláčiková nám potvrdila, že s problémom vyhradeného parkovania na verejných priestranstvách banskobystrických sídlisk sa mesto vyrovnáva postupne, ale vždy môže postupovať iba v rámci platných zákonov. Aj VZN o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady sa v časti dane za užívanie verejného priestranstva – vyhradenie parkovacieho miesta vyvíjalo postupne až do štádia, keď na vyhradené parkovanie môže mesto na základe žiadosti fyzickej alebo právnickej osoby poskytnúť maximálne 40% parkovacích miest v danom území, pre vozidlá občanov so zdravotným postihnutím v zmysle vyhlášky Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR max 4% z celkového počtu parkovacích miest na parkovacej ploche. Platí zásada, že jeden žiadateľ môže požiadať iba o jedno vyhradené parkovacie miesto. Obmedziť však takéhoto občana s prideleným parkovacím miestom, za ktoré si zaplatil, aby neparkoval s týmto vozidlom na inom voľnom (nevyhradenom) parkovacom mieste na verejnom priestranstve, žiaľ nie je zo zákona možné. Zostáva to skôr v morálnej rovine uvedomenia si toho, že je to voči ostatným občanov v danej situácii neslušné a nefér. Najjednoduchším a zároveň najzložitejším riešením tohto problému by bolo vytvorenie dostatočného počtu nových parkovacích miest v meste.

Ako sa zdá, problém špecifického využívania vyhradeného parkovacieho miesta pre viac motorových vozidiel jedného užívateľa je zo zákona takmer neriešiteľný, bez jeho nahlásenia o obsadení tohto plateného priestoru cudzím vozidlom sa nedá ani zákonne postihovať. Zaujímalo by nás, ako sa na takýto spôsob parkovania pozerajú naši ďalší čitatelia a spolu s vami sa pokúsime hľadať nejaké schodné riešenie problému, ktorý zatiaľ podľa kompetentných spočíva skôr v morálnej a etickej rovine. Oslovíme aj ďalších poslancov vrátane odborníkov na dopravu a ich názory vám prinesieme v pokračovaní tejto zaujímavej témy.

Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman), foto: ilustračné, google maps