Paradoxne, ba priam symbolicky vyznel štvrtkový protest desiatok bratislavských umelcov pred Úradom vlády. Zatiaľ čo bratislavskí herci, režiséri, filmári a ďalší umelci v hlavnom meste žiadali odstúpenie ministerky z Banskej Bystrice, Ľubica Laššáková bola na výjazdovom zasadnutí vlády na opačnom konci republiky – riešila tu problémy slovenskej kultúry na východnom Slovensku.
Presne takto rozdelili bratislavskí umelci slovenskú kultúrnu obec. Oni v Bratislave protestujú proti novej ministerke kultúry, zatiaľ čo regióny stoja za ňou. Oproti bratislavskej iniciatíve „Kultúrny reparát“ stojí iniciatíva regiónov „Slovensko nie je len Bratislava!“
Čo vlastne vadí bratislavským umelcom na Bystričanke Ľubici Laššákovej, ktorá je vo funkcii ministerky kultúry pár týždňov aj s cestou? Z toho, čo doposiaľ zaznelo, to boli jej nelichotivé vyjadrenia v rozhovore pre Denník N na adresu kontroverzného finančníka, burzového špekulanta a filantropa Georga Sorosa v súvislosti s politikou ním podporovaných nadácií a mimovládok, tiež klebety o nejakých pokladničných bločkoch z akcií Občianskej rady Podlavice, keď bola mestskou poslankyňou.
Ľubica Laššáková podľa bratislavských umelcov vraj nespĺňa základné odborné predpoklady, jej riadiaca prax v oblasti kultúry nestačila ani na post riaditeľky regionálnej kultúrnej inštitúcie. Vraj nemá žiadnu nadregionálnu politickú skúsenosť ani v politickej strane, ani v žiadnej štátnej inštitúcii či orgánoch samospráv alebo parlamentu. Svojimi návrhmi vraj dokazuje, že nerozumie štruktúre kultúrnych inštitúcií, kompetenciám krajov a miestnych samospráv v tejto oblasti.
Nedokáže vraj vyjadriť akýkoľvek odborný či politický názor na zásadné problémy v rezorte kultúry, o čom majú svedčiť jej všetky doterajšie vystúpenia. Najnovšie jej hodili na krk aj problémy vo verejnoprávnej RTVS. Vraj nespĺňa základné morálne predpoklady….
Toto hovoria umelci, ktorí Ľubicu Laššákovú ako dlhoročnú bystrickú rozhlasovú redaktorku, pôsobiacu neskôr v PKO a Štátnej vedeckej knižnici, bývalú prednostku Okresného úradu v Banskej Bystrici, mestskú a krajskú poslankyňu venujúcu sa dlhé roky najmä miestnej a regionálnej kultúre, významne sa podieľajúcej na záchrane banskobystrického Bábkového divadla na Rázcestí a Divadla Štúdio tanca za účinkovania župana Kotlebu, ako sami priznali vlastne nepoznajú.
Je smutné, že si nechávajú radiť od Bystričaniek – kultúrnej manažérky Jany Suraovej a trojnásobnej poslankyne NR SR, kraja i mesta Viery Dubačovej. Keď sa autor tohto komentára pýtal oboch Bystričaniek, prečo zrazu spolu s bratislavskými umelcami vystupujú proti svojej bývalej kolegyni, nedostal odpoveď.
Tak ako o „Smeráčke“ Ľubici Laššákovej by sa v súvislosti s kultúrou dalo hovoriť aj o ich pôsobení v PKO, Európskom meste kultúry či v Divadle z Pasáže, ale tento portál sa nezníži k politizácii vecí, ktoré sa medzi normálnymi ľuďmi riešia na mieste činu a v kompetencii zodpovedných ľuďí. Takisto je nehorázne, ak niektorí Bystričania rozširujú po Bratislave, že v meste pod Urpínom vraj v oblasti kultúry „zdochol pes“.
Je trápne, že obidve spomínané Bystričanky spolu s bratislavskými umelcami nenechajú Bystričanke Ľubici Laššákovej ani povestných sto dní na to, aby sa s novým rezortom oboznámila a urobila prvé zásadnejšie rozhodnutia, čo vlastne už začala robiť smerom k regiónom. Pretože kultúra to nie je iba SND, bratislavské divadlá, filmy či televízne seriály. A možno to je ten hlavný problém, ktorí vadí Bratislave…
Slovenská kultúra – to sú aj stovky kultúrnych inštitúcií v regiónoch na východ od Bratislavy, regionálne divadlá, hudobné telesá, ľudoví umelci a súbory, celé kultúrne dedičstvo Slovenska v regiónoch, múzeá či galérie, ktoré potrebujú žiť rovnako, ako kultúrne inštitúcie v hlavnom meste.
Je trápne, že v Štátnej filharmónii Košice videli živého ministra kultúry prvýkrát až teraz, keď tam prišla Ľubica Laššáková. Možno by si mali v Bratislave vypočuť aj hlasy členov Slovenskej hudobnej únie a predstaviteľov kultúrnej obce v regiónoch Slovenska, ktorí chcú s novou ministerkou kultúry spolupracovať na riešení konkrétnych kultúrnych problémov bez akejkoľvek politizácie. Preto Laššákovej vyjadrili dôveru.
Napokon Ľubica Laššáková, ktorá za jednu zo svojich priorít považuje rozvoj regionálnej kultúry, sa po stretnutí so svojimi odporcami vyjadrila jasne: „Som vo funkcii iba chvíľu. Najskôr chcem pracovať a potom sa uvidí, či som alebo nie som kompetentná. Kultúrna verejnosť, to nie je len tých dvetisíc ľudí podpísaných pod iniciatívou Kultúrny reparát, tá predsa žije aj za Trnavou, Trenčínom, Nitrou, Banskou Bystricou, Žilinou, Košicami aj Prešovom.“
Asi to treba povedať jasne aj z Banskej Bystrice: „Páni a dámy z bratislavskej umeleckej obce spolu s dvomi Bystričankami, prestaňte politizovať kultúru a rozdeľovať Slovensko na Bratislavu a ostatné regióny. Post ministra kultúry je politická funkcia ako všetky v každej vláde, tak nechajte Ľubicu Laššákovú chvíľu pracovať a potom ju hodnoťte. Žiadnej kultúre, ani tej slovenskej neprospieva, keď sa miesto tvorby tasia zbrane, keď sa miesto kultúrnej diskusie strieľa na bratislavským umelcom neznámu ministerku kultúry. Je to trápne a nekultúrne!“
Autor: Miro Toman, Foto: ilusračné