Po „studenej vojne“ medzi dopravcami došlo konečne ku dohode. Prinesie želané skvalitnenie mestskej hromadnej dopravy?
V minulom roku mesto Banská Bystrica dotovalo mestskú hromadnú dopravu /MHD/ z rozpočtu sumou 118,5 milióna Sk (3,83 mil. eur). Na tento rok rozpočet mesta počíta so sumou 78 miliónov Sk (2,6 mil. eur), ktorá by sa po prijatí protikrízových opatrení a racionalizácie MHD v súvislosti s plánom dopravnej obslužnosti mala znížiť o 18,1 milióna Sk (600.000 eur).
Občana využívajúceho služby MHD by na prvý pohľad možno malo zaujímať iba to, koľko stojí lístok, aká je hustota spojov a kvalita cestovania. Ako daňový poplatník prispievajúci aj do rozpočtu mesta by sa však mal na to pozrieť aj z ekonomického uhla pohľadu, či sa verejné financie využívajú pri prevádzke MHD efektívne. Ako to teda vyzerá v skutočnosti?
V Banskej Bystrici v roku 2008 začal tvrdý konkurenčný boj v rámci rozdelenia asi 4 miliónov kilometrov trás MHD medzi mestskou spoločnosťou DPMBB a.s. (prevádzkuje trolejbusy, citybusy a vláčik Pretórium) a zmluvným dopravcom SAD Zvolen a.s. (prevádzkuje autobusy). Konkurencia síce priniesla občanom na niektorých linkách nižšie cestovné, ale zároveň sa neúmerne zvýšila dotácia MHD zo strany mesta, dupľovanie trás autobusmi a trolejbusmi s nekompatibilným systémom čipových kariet, čo spôsobovalo chaos medzi cestujúcimi.
Keďže trolejbusová doprava si podľa vykonanej analýzy za rok 2008 vyžaduje v meste B.Bystrica vzhľadom na nepriaznivý pomer fixných nákladov k obmedzenej dĺžke trolejových vedení takmer dvojnásobne vyššiu dotáciu na jeden kilometer jazdy ako autobusy, neustále narastá strata v hospodárení mestskej spoločnosti DPM BB a.s., ktorú čiastočne sanuje zvyšovaním dotácií zo svojho rozpočtu jej zriaďovateľ, teda mesto. Nejasná je aj budúcnosť podniku SAD B.Bystrica, od ktorého si prenajíma DPM BB trolejbusy a trate, ktoré však nevedú na najväčšie banskobystrické sídlisko v Rudlovej-Sásovej.
Obaja dopravcovia koncom minulého roka (napriek dodatočnému nesúhlasu poslancov) zvýšili jednorazové cestovné v hotovosti na 18 Sk (60 centov), na čipovú kartu je na úrovni 13 Sk (43 centov), dôchodcovia nad 70 rokov jazdia zdarma. Tvrdý boj medzi nimi ustal, ale treba prijať jasné koncepčné riešenie – ako ďalej s MHD V Banskej Bystrici?
Výskumný ústav dopravy zo Žiliny vypracoval plán dopravnej obslužnosti, k dispozícii sú hospodárske výsledky za minulý rok a podnikateľské zámery oboch dopravcov na rok 2009 vrátane potrebných investícií do nových autobusov a trolejbusov.
Dnes sa zdá, že studená vojna medzi dopravcami skončila. Primátor podpísal Memorandum o porozumení a zdá sa, že veci sa pohnú k lepšiemu. Uvidíme, či to pocíti aj občan.
[poll id=“4″]
Zdroj: Bystricoviny.sk (MM)