Slovenské múzeum máp vystavuje Pionier motocestovateľa Mareka Slobodníka

ZAUJÍMAVOSŤ
1 /

Najnovším prírastkom v Slovenskom múzeu máp v Kynceľovej sa stal expedičný motocykel Jawa 50 Pionier známeho svetobežníka z Banskej Bystrice Mareka Slobodníka. Na ikonickej motorke československej výroby jazdil už po cestách troch kontinentov.

Pionier v múzeu máp

Naposledy to bola Afrika, ktorú jeho výprava zvládla po celej dĺžke od severu na juh. V minulosti ho už „Kendžike“, ako nazval svojho Pioniera, dostal do Strednej Ázie či na Balkán.

„Určite by som na ňom chcel ešte aspoň jednu cestu uskutočniť,“ hovorí o Marek Slobodník o svojom stroji s nezameniteľnou modro-krémovou kapotážou, pokrytou nálapkami najrôznejších tvarov a veľkostí. „Len momentálne ťažko povedať, kedy to bude. Najskôr zrejme o tri-štyri roky a dovtedy by len zapadal prachom v pivnici, pretože okrem expedícií ho už bežne nevyužívam. Chcel som, aby si ho ľudia mohli pozrieť a toto múzeum mi pripadalo ako správne miesto, kde ho vystaviť,“

prezrádza banskobystrický cestovateľ Marek Slobodník, ktorý sa okrem svojich „pionierových“ motovýprav preslávil aj ako člen „trabantových“ expedícií českého cestovateľa Dana Přibáňa do Južnej Ameriky, Austrálie a Ázie.

pionier_smm09

„Sme naozaj veľmi radi, že táto legendárna motorka našla u nás výstavné miesto. Mapy a cestovanie tvoria prirodzenú kombináciu, obzvlášť v prípade dobrodružných ciest, aké podniká Marek Slobodník. Jeho výpravy sú neobyčajné a v istom zmysle objavné, preto si myslím, že „Kendžike“ sa sem hodí. Z historického hľadiska je tiež zaujímavé, že motocykel Pionier vznikol a začal sa vyrábať na Slovensku krátko po 2. svetovej vojne, keď sa formoval aj Vojenský kartografický ústav v Harmanci. Motorka je teda akousi trojrozmernou ilustráciou technológie a techniky v našej krajine v druhej polovici 20. storočia. A to je obdobie, ktorému v múzeu venujeme významný priestor, preto som naozaj presvedčená, že Marekova expedičná motorka obohatí zážitok návštevníkov,“

hovorí kurátorka Slovenského múzea máp Anna Hricková.

Slová o vzťahu cestovania k mapám Marek Slobodník sám potvrdzuje:

„Vždy som rád používal mapy. Čo sa postupne mení, je forma. Od expedície v Južnej Amerike sme prakticky úplne prestali používať papierové mapy a vystačíme si s digitálnymi v smartfóne. Alebo sa len ľudí pýtame na cestu,“

smeje sa  Marek. Zároveň však dodáva, že papierové mapy mal vždy radšej. Preto mu je múzeum v Kynceľovej sympatické, hoci inak je skôr fanúšikom technických múzeií:

„Páčia sa mi tie, kde si môžem pozerať ozubené kolieska, “ prezrádza s úsmevom. „Fascinujú ma staré motory, či už parné alebo benzínové. Samozrejme, ako motorkár mám najradšej staré motocykle.“

pionier_smm06

Cesty Mareka Slobodníka na Pionieri “Kendžike”

Rumunsko 2009

Na Balkán cestovali s Marekom štyria chlapci z Banskej Bystrice. Všetci už mali za sebou cesty po Slovensku, ako skupina sa však dali dokopy až pred cestou do Rumunska. Výprava sa dostala až do mesta Cluj-Napoca na severozápade Rumunska. Trasa prvej „pionierovej“ expedície do zahraničia merala 2600 kilometrov a prešli ju za 16 dní.

Od Tatier k Aralu 2010

Rok po jazde do Rumunska sa štyria „pionieristi“ rozhodli na vlastné oči vidieť ohrozené Aralské jazero skôr, ako úplne vyschne. Zo Slovenska do Kazachstanu a naspäť im to trvalo dva mesiace, trasa merala 11 tisíc kilometrov.

„Jazero muselo byť kedysi fakt úžasné, keď ešte po ňom plávali lode. Teraz je tam všetko mŕtve. Ale som rád, že som videl z neho aspoň kúsok, lebo o chvíľu zrejme zmizne z povrchu zemského,“

opísal zážitok Marek Slobodník.

Afrika na Pionieri 2017

Expedícia Afrika na Pionieri odštartovala v januári 2017 v Banskej Bystrici a po jazde celým kontinentom zo severu na juh dorazila začiatkom júna do cieľa v juhoafrickom Kapskom Meste. V päťčlennej výprave bol profesionálny kameraman, fotograf aj mechanici a každá motorka mala svoju úlohu.

Marekov „Kendžike“ niesol potrebné papiere a doklady, plus dva náhradné motory. Pioniere a ich jazdci zvládli 15-tisíc kilometrov dlhú jazdu cez 13 krajín. V súčasnosti o expedícii pripravujú dokumentárny film, ktorý by v lete tohto roka chceli začať premietať na amfiteátroch.

História motocykla a technické údaje

Motocykel Jawa 50 Pionier vyrábali Považské strojárne v Považskej Bystrici nepretržite od roku 1955 do roku 1980. V období najväčšieho rozmachu produkcie v polovici šesťdesiatych rokov schádzalo z linky až 350 motoriek denne. V rôznych verziách sa ich za dvadsaťpäť rokov vyrobilo spolu 1 662 016 kusov.

Aj vďaka tomu sa Pionier stal jednou z ikon československého motorizmu druhej polovice 20. storočia. Bol dostupný nielen finančne, ale aj formálne, pretože na vodičský preukaz naň stačilo dovŕšiť vek 15 rokov.

Motor: dvojtaktný jednovalec s obsahom 49,9 cm³

Výkon motora: 2,6 kW/ 6500 ot./min

Najvyššia rýchlosť: 60 km/h

Priemerná spotreba: 2,3 l/100 km

Užitočné linky

Slovenské múzeum máp: www.muzeummap.sk/

Marek Slobodník: afrika.napionieri.sk/

Jawa 50 Pinier na Wikipedii: sk.wikipedia.org/wiki/Jawa_Pionier

Aralské jazero na Wikipedii: sk.wikipedia.org/wiki/Aralské_jazero

pionier_smm10

 

Zdroj: Dušan Hein, Foto: Marek Slobodník