SAD Zvolen a SAD Lučenec: Pre ľudí v našom kraji budeme jazdiť aj po 1. januári 2019!

SPRÁVY
6 /

Inštitút verejnej dopravy v Banskej Bystrici zvolal v utorok tlačovú besedu k verejnej doprave v našom kraji za účasti predstaviteľov Dopravného podniku mesta Banská Bystrica a.s., SAD Zvolen a.s. a SAD Lučenec a.s. (generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko a.s. sa z pracovných dôvodov ospravedlnil). Hovorilo sa o integrovanej doprave a situácii vo verejnej autobusovej doprave v BBSK k 1. januáru 2019.

Verejná doprava v Banskobystrickom kraji

Tlačovú besedu otvoril predseda Inštitútu verejnej dopravy Marek Modranský:

„V našom kraji je niekoľko druhov verejnej dopravy, ktorá slúži cestujúcej verejnosti. V rámci celého územia kraja je prevádzkovaná prímestská autobusová doprava pod gesciou BBSK. Tieto linky zabezpečujú podľa zmluvy s krajom dvaja dopravcovia Slovenská autobusová doprava Zvolen, a.s. a Slovenská autobusová doprava Lučenec, a.s.“

Ročne sa vykoná v týchto službách približne 28 miliónov kilometrov a prepraví aj rovnaký počet cestujúcich (28 mil./rok). V súčasnosti je ustálený počet prepravených osôb v porovnaní s minulými rokmi, kedy bolo cítiť po celom Slovensku cca trojpercentný úbytok cestujúcich ročne súvisiaci s vyššími prepravnými potrebami a nárokmi  ľudí v regióne, čo viedlo za posledných 10 rokov k preferencii individuálnej motorovej dopravy. Cieľom súčasných dopravcov je znovu obnoviť výhodu verejnej dopravy a viac ju zatraktívniť.

Okrem prímestskej dopravy funguje v rámci kraja aj vlaková doprava, avšak tá je pod gesciou Ministerstva dopravy SR a majoritným prevádzkovateľom je Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.  V šiestich mestách kraja sa prevádzkuje mestská hromadná doprava, ktorú zabezpečujú dopravcovia SAD Zvolen  (BB, BR, ZV, ZH) a SAD Lučenec (LC, RS).

V kraji za posledných 10 rokov prebehla už takmer stopercentná obnova autobusov, nakoľko každý rok dopravcovia investujú do nových moderných a ekologických autobusov v minimálnej miere 10 percent z celej flotily. Na dopravné výkony v BBSK je potrebných minimálne 520 autobusov a približne 800 šoférov.

V rámci celého kraja sa vo verejnej doprave prevádzkuje okrem prímestských autobusov v šiestich systémoch MHD ďalších 120 vozidiel. Len v týchto mestách sa ročne prepraví viac ako 16 miliónov cestujúcich.  Spolu je to približne 42 miliónov cestujúcich v kraji za rok.

sad zvolen3

Spor BBSK so súčasnými autobusovými dopravcami

Banskobystrický samosprávny kraj je podľa zákona príslušným správnym orgánom v oblasti prímestskej autobusovej dopravy na svojom území a z pozície objednávateľa tohto druhu dopravy je zodpovedný za stabilitu a udržiavanie verejnej dopravy vo verejnom záujme pre obyvateľov a návštevníkov kraja. Objem týchto výkonov je daný zákonom a Plánom dopravnej obslužnosti.

Zmluvy s dopravcami sa uzatvárajú na obdobie do 10 rokov, pričom je možné ich predĺžiť o 50 % pôvodnej dĺžky trvania, v tomto prípade o ďalších 5 rokov.  Predchádzajúci predseda BBSK Marian Kotleba podpísal so súčasnými dopravcami dodatky na ďalších 5 rokov. Pritom sa po úprave odpisov podarilo vyrokovať aj zníženie ceny za výkony v rokoch 2017 a 2018, čím kraj ušetril niekoľko miliónov eur.  Pôvodné zmluvy končia 31. 12. 2018 a vstúpia do platnosti päťročné dodatky.

Predseda BBSK Ján Lunter v septembri tohto roka však verejne prehlásil, že tieto dodatky považuje kraj za neplatné,  v rozpore so zákonom a  predovšetkým s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave.

jan lunter

K potvrdeniu tohto právneho názoru mali kraju poslúžiť objednané analýzy a posudky advokátskych kancelárií s externými službami rôznych aj zahraničných poradcov a konzultantov  hradené z verejných zdrojov. Okrem toho Úrad BBSK začal súčasným dopravcom klásť umelé prekážky k vydaniu dopravných licencií na budúci rok, o ktoré v súlade so zákonom požiadali. V hre zostal aj nový dopravca, ktorého kraj hľadal v zahraničí.

Dopravcovia od zahájenia tohto procesu spochybnenia dlhodobých zmluvných  vzťahov zo strany vedenia kraja, na základe vlastných právnych analýz potvrdených aj Zväzom autobusovej dopravy tvrdia, že dodatky sú platné.

Zároveň zdôrazňujú, že takéto právne úkony predĺženia zmlúv akceptovali aj v iných krajoch a štátoch EÚ, preto nevidia dôvod pre ich spochybňovanie. Takto postupuje aj mesto Banská Bystrica pri zabezpečovaní služieb MHD s Dopravným podnikom mesta Banská Bystrica a.s. Slovenskí dopravcovia upozorňujú, že verejná doprava je mimoriadne dôležitá oblasť pre ľudí žijúcich v kraji a treba k nej pristupovať maximálne zodpovedne.

Predseda predstavenstva SAD Zvolen  a.s. Adrián Polóny to pomenoval jednoznačne:

„Čas sa kráti a na ťahu je teraz BBSK. Ako sme viackrát deklarovali, pre nás je jedine akceptovateľná legálna zmluva aj s dodatkom, licencie a cestovné poriadky. Na druhej strane je tu verejný záujem. Naším akcionárom je štát prostredníctvom MH Manažment a.s. a my sme povinní zabezpečiť verenú dopravu, keby sa dialo čokoľvek. Preto budeme zabezpečovať verejnú autobusovú dopravu v našom kraji aj po 1. januári 2019, takže obyvatelia BBSK môžu byť pokojní, my ich nenecháme v problémoch. Máme za to, že my sme túto búrku nespôsobili a bolo by dobre, keby ju ukončil ten, čo ju začal.“

adrian polony

Predseda predstavenstva SAD Lučenec a. s. Vojtech Kupka ho doplnil:

„Rokovania prebehli, včera bolo krajské zastupiteľstvo, ale tam nič nezaznelo. My budeme po prvom januári 2019 postupovať v súlade so zákonom a očakávame, že aj BBSK bude rešpektovať zákon.“

Podpredseda predstavenstva SAD Lučenec Miloš Kelemen zdôraznil, že podľa ich právnikov sú päťročné dodatky k zmluvám platné. Ak si súčasné vedenie BBSK myslí, že sú nezákonné, tak to môže dať a na súd a jedine ten právoplatne rozhodne.

Dovtedy platí  súčasný právny stav, teda obojstranne uzatvorené zmluvné vzťahy BBSK so SAD Zvolen a SAD Lučenec bez ohľadu na to, ktorý štatutár kraja to podpísal. Konkrétne o inkriminovaných  dodatkoch sa začalo rokovať ešte v roku 2015 a k ich podpisu došlo až koncom roka 2017, teda nešlo o nejaký zrýchlený proces na poslednú chvíľu.

sad zvolen

Čakáme na stanovisko vedenia BBSK

Vzhľadom na doterajší postup vedenia BBSK, pokiaľ bude ďalej pokračovať v spore so súčasnými dopravcami, by sa teoreticky mohlo stať, že na Nový rok budú na prímestských linkách jazdiť dva autobusy, aj keď je nepravdepodobné, že nového dopravcu by kraj do konca roka dokázal nájsť v blízkom zahraničí aj s potrebnými autobusmi a šoférmi, keďže slovenský dopravný trh je v tejto oblasti naplnený a trpí nedostatkom kvalitných šoférov, ale vonkoncom nie ich prebytkom.

Snažili sme sa získať aj stanovisko predsedu BBSK Jána Luntera k tomuto problému. Od vedúcej oddelenia styku s verejnosťou Marcely Glevickej sme dostali odpoveď, že k tejto téme je na stredu 12. decembra o 11:00 hod. zvolaná na Úrade BBSK tlačová beseda, na ktorej budú novinárov informovať o svojom stanovisku župan Ján Lunter a členovia krízového tímu zriadenému k zabezpečeniu verejnej prímestskej dopravy: riaditeľ Úradu BBSK Matúš Hollý, poslanec Ondrej Lunter a advokát Andrej Leontiev z kancelárie Taylor Wessing. Ich vyjadrenia Vám prinesieme po skončení tejto avizovanej tlačovej besedy.

urad bbsk

Integrovaná doprava

Spoločným cieľom oboch dopravcov v kraji so zapojením ďalších subjektov  (dopravcovia a samosprávy) je vytvoriť ucelený model služieb verejnej dopravy pre cestujúcu verejnosť. Viacero prvkov je v jednotlivých mestách a okresoch podobných, a tým, že to vykonáva iný dopravca, majú inú formu, dizajn, a aj obsah.

Preto je spoločným záujmom tieto prvky zjednotiť a vytvoriť na platforme integrovanej dopravy nové atraktívne prostredie vo verejnej doprave pre každého, kto bude mať záujem o jej využitie. Ide hlavne o zosúladenie spojov MHD a prímestskej dopravy, zjednotenie platobného systému a informácií pre cestujúcich prostredníctvom spoločného webu.

Všetky tieto nové služby by mala zastrešovať v súlade so zákonom samostatná organizácia, ktorá bude koordinovať práce a služby jednotlivých zapojených subjektov. Takou je  spoločnosť Integrovaná doprava Banská Bystrica a.s., ktorá vznikla pred rokom na pôde DPMBB a.s. na čele s predsedom predstavenstva Miroslavom Snopkom. Keďže v spolupráci s dopravcami sa v príprave integrovanej dopravy v našom kraji postúpilo dosť ďaleko, spoločnosť osloví v tejto veci samosprávy obcí, miest a kraja.

sad zvolen1

„Keďže komunálne voľby v mestách s MHD v Banskobystrickom kraji  potvrdili  pôvodných primátorov, predpokladáme, že o význame verejnej dopravy a potrebe integrácie nebudeme musieť dlho diskutovať a argumentovať, ale že takéto nové ciele si osvoja všetky zapojené strany,“

dodal na záver Marek Modranský.

Spoločnosť ZSSK prejavila záujem zúčastniť sa týchto prípravných procesov spolu s autobusovými dopravcami a byť v budúcnosti súčasťou integrovanej dopravy v Banskobystrickom kraji.

To bol aj jeden z kľúčových bodov volebného programu súčasného predsedu BBSK Jána Luntera. Doposiaľ sa však o tomto probléme na úrovni vedenia kraja veľa nehovorí, na rozdiel od mesta Banská Bystrica ani o pláne udržateľnosti mobility, ktorého prijatie je kľúčovým dokumentom samospráv k možnosti čerpania eurofondov pre oblasť dopravy v tomto programovacom období.

„V rámci Regionálneho operačného programu IROP ministerstva pôdohospodárstva je možné čerpať finančné prostriedky nielen v rámci integrovanej dopravy, ale aj iných súčastí verejnej dopravy, ako je digitalizácia zastávok, informačné systémy do autobusov alebo obnova zastávok ako takých. To je samozrejme možné iba vtedy, keď kraj alebo mesto má schválený Plán udržateľnej mobility, ktorý v našom regióne zatiaľ chýba.  Z toho vyplýva, že ani SAD Zvolen ako oprávnený žiadateľ kvôli tomu nemôže čerpať eurofondy,“

potvrdil tento fakt Adrián Polóny.

sad zvolen2

Zdroj: Inštitút verejnej dopravy a (tom), Foto: redakčné a ilustračné