Zaujímavá premiéra 3 x 20 Ženy v Divadle Štúdio tanca

KULTÚRA
0 /

Po úspešnej inscenácii 3 x 20 odpremiérovanej 20. apríla 2018, ktorú vytvorili výlučne mužskí choreografi, prichádza na rad „druhé kolo“ , a to  v pripravovanej  premiére 3 x 20 Ženy,  v  ktorej sa  tvorivej úlohy zhostia  ženské choreografky Zuna Vesan Kozánková, Martina Hajdyla Lacová a Lívia Méndez Marín Balážová.

Premiéra je 14. a 15. marca 2019 o 19:00 hod.

Projekt má výrazne súčasný inscenačný tvar, postavený na energii a výpovedi troch zaujímavých umeleckých individualít v jednom večeri. Výsostne aktuálne témy a inšpirácie choreografiek  prinášajú divákom aj  divadlu novú skúsenosť, preverujú  adaptabilitu členov súboru, ktorí sa stanú nástrojom v rukách troch umelkýň.

Inscenované choreografie sú výpoveďou o stave a prežívaní umenia v  odlišných svetoch a tematicky odzrkadľujú postoj každej z umelkýň.

unnamed

 

Zuna Vesan Kozánková

Je absolventkou Tanečného Konzervatória a VŠMU v Bratislave. Od roku 1995 sa venuje choreografickej tvorbe, založila Tanečnú spoločnosť Artyci. V spolupráci s Milanom Kozánkom v nej vytvorili niekoľko kratších i celovečerných diel za účasti domácich i zahraničných umelcov, prezentovaných okrem domácich javísk aj v mnohých štátoch Európy, v Kanade, v Číne a Thajsku. Je vyhľadávanou pedagogičkou súčasného tanca, vyučuje na Slovensku, v Česku, Poľsku, Rakúsku, Moldavsku, Thajsku, Číne.

Zuna Vesan Kozánková

Niekoľko rokov pôsobila na prestížnej tanečnej škole SEAD v Salzburgu (A) ako pedagogička a choreografka. Vyučuje aj na škole TIP vo Freiburgu (D), či na Norther School of contemporary dance v Leeds (UK).

Vyštudovala čínsku medicínu a poznatky z tohoto štúdia prepája do umeleckého výskumu so zámerom na osvetu v oblasti zdravia umelcov. Venuje sa aj publikačnej činnosti. Je autorkou desiatky článkov, recenzií, rozhovorov. V súčasnosti sa venuje výskumu „Medicína v tanci“ zameranému na prepájanie princípov čínskej medicíny s tancom.

Martina Hajdyla Lacová

Vyštudovala Konzervatórium J. L. Bellu v Banskej Bystrici a Akadémiu múzických umení v Prahe v odbore pedagogika tanca.  Počas štúdia spolupracovala s českými aj slovenskými choreografmi (Martou Polákovou, Mirkou Eliášovou, Šárkou Ondrišovou, skupinou Debris) a so zahraničnými tvorcami( Ji-Eun, Karen Foss, Ann van den Broek, Maya M.Carroll).

Mata

Od roku 2010 pracuje ako tanečníčka a pedagogička na voľnej nohe a kombinuje pražské prostredie spolu so zahraničným. V Prahe ju najviac zamestnáva jej domovská skupina  ME-SA, ktorú založila s tanečníčkou a producentkou Karolínou Hejnovou v roku 2008 a súbor VerTeDance. Vo Švajčiarsku spolupracuje so súborom DA MOTUS a v Nórsku s Karen Foss Quiet Works. V rokoch 2011, 2012 a 2017 bola nominovaná na cenu Tanečnica roka, jej autorské sólo bolo v roku 2012 nominované na cenu pre Tanečnú inscenáciu roka 2012.

V roku 2015 získala cenu Tanečnica roka za výkon v predstavení Super Naturals. Za mimoriadny sólový výkon v predstavení  L/One of the Seven v choreografii Andreja Petroviča bola nominovaná na Cenu Thálie 2016. Ako choreografka sa podieľala na tvorbe predstavení SoloS part III. (ME-SA), Super Naturals (ME-SA), Metamorphic (Pražský komorný balet).

Lívia Méndez Marín Balážová

Súčasná tanečníčka zo Slovenska, žijúca v San Jose Costa Rica. Študovala na konzervatóriu J.L.Bellu v Banskej Bystrici tanečný odbor. Vo svojom štúdiu pokračovala na SEAD Salzburg experimental dance academy v Rakúskom Salzburgu a na P.A.R.T.S. – Performing Arts Research and Training Studios v Bruseli. Spolupracovala s portugalským choreografom Rui Horta v predstavení „Talk show“, s francúzskou tanečnou skupinou Kubilai Khan investigation pod vedením Franka Michelletiho v predstavení „Tiger Tiger burning bright“.

Livia

Od novembra 2012 začala spolupracovať s Ultima Vez Wim Vandekeybus najprv s predstavením „What the body does not remember“ a v roku 2015 “ Speak low if You speak Love”.Sólo práca „čerešne“ pre Sólo festival v Portugalsku a ‚ čerešne* ‚ v Bruseli. V novembri roku 2015 založila spolu so Zebastiánom Méndezom Marínom umelecké teleso Colectivo Priekopník Veverička, pod ktorým odpremiérovali inscenácie:  “El Gato de Schrödinger, #whateveristrendingnow, Prach/Polvo, (oba duety), “Alternative Facts”.

V decembri 2016 odpremiérovala Lívia prvú slovenskú tvorbu predstavenia “Do Dna” spolu s Barborou Janákovou a Michaelou Hulvejovou. Workshopy spolu so Zebastiánom viedli na Slovensku, v Čechách, Maďarsku, Chile, Costa Rice, Nicaragui, Portugalsku, Belgicku a v Rusku.

 

Zdroj: Linda Blahová, Foto: DŠT a ilustračné