V stredu priletí na Sliač legendárny obor B – 52

SPRÁVY
1 /

Na Leteckej základni Sliač pred štyrmi rokmi historicky prvý krát pristál obrí bombardér B – 52, ktorý  letel viac ako trinásť hodín z americkej základne Barksdale v Louisiane. Technická závada tesne pred odletom zapríčinila zrušenie jeho účasti na SIAF 2015, ale v stredu očakávame jeho prílet na SIAF 2016.

Strategický bombardér B – 52 bude ozdobou Medzinárodných leteckých dní  SIAF 2016, ktoré sa budú konať na Sliači v dňoch 27. a 28. augusta a návštevníci ho budú môcť obdivovať na statickej ukážke.

„Počas konania tohtoročnej bezpečnostnej konferencie GLOBSEC 2016 v Bratislave prebehlo stretnutie s veliteľom 307th Operations Support Squadron, podplukovníkom Chrisopherom B. Andersonom, šéfom Dní NATO v Ostrave Zbyňkom Pavlačíkom a zástupcami vzdušných síl OS SR, kde sa dohodla účasť na tohtoročných Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2016,“

uviedol riaditeľ MLD SIAF Hubert Štoksa.

Organizátori v utorok oznámili, že strategický bombardér B – 52 priletí na Sliač v stredu  24.  augusta. Keďže k nám letí až z USA, mal by pristáť  niekedy medzi 8:00 a 10:00 hod.

Zatiaľ potvrdené časy príletov ďalších lietadiel

STREDA

B-52 (USA) – 8:00-10:00

Patrulla Águila (Španielsko) – 17:00

ŠTVRTOK

C-295 CASA (Španielsko) – 9:00

2x MIG 21 (Rumunsko) – 11:15

EUROFIGHTER TYPHOON – 12:30

SU 22 (Poľsko) – 13:00

MIG 15 (Česká republika) – 17:30

RED DEVILS TEAM (Belgicko) – 17:45

PIATOK

TORNADO (Nemecko) – 10:25

F16 (Belgicko) – 10:35

F16 (Holandsko) – 10:55

FLYING BULLS (Česká republika) – 14:15

Všetky časy sú orientačné, zmena vyhradená.

Strategický bombardér Boeing B – 52 Stratofortress

Ide o ťažký bombardér dlhého doletu, ktorý môže plniť rôzne misie. Je schopný letieť vo vysokej podzvukovej rýchlosti vo výške viac ako 15 tisíc metrov. S tým je spojený jeho dlhý dolet a dobrá nosnosť výzbroje. Dokáže niesť aj širokú paletu konvenčných zbraní až do hmotnosti 32 ton. Legendárny americký bombardér má dĺžku takmer 49 metrov a rozpätie krídiel viac ako 56 metrov.

Bol skonštruovaný na zhadzovanie bômb na ciele z veľkej nadmorskej výšky. Mal nahradiť lietadlo Consolidated B – 36 Peacemaker. Prvý prototyp B – 52A prvýkrát vzlietol v roku 1954, jeho druhý model vstúpil do prevádzky v roku 1955 a B – 52H bol dodaný v októbri 1962. Počas 90 – tych rokov boli vypustené do niekoľkých nepredvídaných operácií, ako napríklad Operácia Desert Storm  a Operácia Iraqi Freedom. Celkovo bolo vyrobených 744 kusov tohto legendárneho lietadla.

B – 52 má niekoľko funkcií. Pri bežnom konflikte dokáže uskutočniť strategický útok, letecký sprievod, vzdušnú izoláciu, ofenzívnu protivzdušnú a námornú operáciu. Bombardér je tak isto vysoko účinný a využívaný ako zaoceánsky dozor. Dokáže asistovať vojenským námorným silám Spojených štátov pri rôznych operáciách. Dva bombardéry B – 52 sú schopné v priebehu dvoch hodín monitorovať 140.000 m2 oceánskej plochy.

Dňa 16. februára 1991 sedem lietadiel B – 52G zo zostavy 2. bombardovacieho krídla odštartovalo z leteckej základne Barksdale v Louisiane (USA) s nákladom 39 konvenčných striel AGM – 86C a uskutočnili misiu proti cieľom na území Iraku.

Všetkých sedem lietadiel pristálo po 35 hodinách letu na materskej základni v Barksdale. Tento let predstavoval rekord – najdlhšiu bojovú misiu v histórii použitia tohto typu strategického bombardovacieho lietadla.

 

Autor: (tom)+SIAF, Foto: Mirka Chabadová archív+ilustračné