Od Luntera náhle odišiel jeho najvplyvnejší človek na Úrade BBSK

SPRÁVY
30 /

Krátko po nástupe do funkcie bystrického župana dal Ján Lunter verejný prísľub, že všetky výberové konania na Úrade BBSK budú transparentné. Malo sa tak skoncovať s rodinkárstvom a straníckym obsadzovaním vedúcich pozícií jeho predchodcom.

Transparentné výberové konania

Už prvý praktický krok nového župana, keď syna – poslanca BBSK vymenoval za svojho poradcu, však bol problematický. Ondrej Lunter je odvtedy pri všetkých dôležitých rozhodnutiach predsedu BBSK. Často ho priamo zastupuje pri rokovaniach s tretími osobami, až to občas hraničí s kompetenciami župana.

Predseda BBSK Ján Lunter na začiatku roka 2018 vyhlásil:

„Chceme vybudovať silný tím. Ide nám o rozvoj kraja a na to potrebujeme zapojiť do práce schopných ľudí,“

Banskobystrický samosprávny kraj začal uvoľnené pracovné pozície propagovať nielen prostredníctvom svojich kanálov či úradnej tabule, ale využil na to aj  komerčné prostriedky, vrátane objednania služieb personálnej agentúry pri výberových konaniach.

Nechceme, aby to viselo niekde na nástenke alebo to bolo zašité na webstránke kraja. Vypísané pracovné pozície budeme aktívne propagovať cez portál profesia.sk, na našom webe a na sociálnych sieťach,“

povedal riaditeľ úradu Matúš Hollý.

Ján Lunter

Zvláštne výberové konanie

Cez verejné výberové konanie sa okrem iných mala obsadiť i funkcia riaditeľa odboru dopravy a cestnej infraštruktúry. Bežnou praxou vo výberových konaniach na vedúcich oddelení a odborov býva požiadavka druhostupňového vysokoškolského vzdelania. Nevedno, prečo u tohto najdôležitejšieho a najväčšieho odboru bola táto podmienka, podobne ako pri ďalších pozíciách, zmäkčená o formulku „alebo podobné odborné vzdelanie“.

Už vtedy bolo zainteresovaným zjavné, že výberové konanie je šité pre človeka, ktorý druhostupňové vysokoškolské vzdelanie s s požadovanou odbornosťou nemá. Víťazom sa tak v máji mohol stať Tomáš Mišovič s titulom MBA.

Vzhľadom na kontroverznú minulosť menovaného sa v odborných kruhoch objavili vážne pochybnosti o tom, či Mišovič je naozaj takým expertom na dopravu, ako to o ňom vedúci predstavitelia kraja tvrdili. Faktom totiž je, že chvíľu pracoval aj v Národnej diaľničnej spoločnosti, kde sa však dlho nezohrial a musel odísť. Po boku ružomberského primátora v pozícii poradcu sa potom objavil v združení starostov a primátorov Iniciatíva stredné Slovensko, ktoré bojuje za dostavbu kvalitných ciest, ale ani tam dlho nepobudol. Jeho meno figuruje v ružomberskej firme IV. Capital, a. s., ktorá však posledné roky na FinState nevykazuje  aktívnu podnikateľskú činnosť.

Zľava Igor Čombor a Tomáš Mišovič

Na problémy s dokladovaním vzdelania mala vedúcich predstaviteľov kraja upozorniť vtedajšia šéfka personálneho oddelenia Alena Kovařiková. Tá sa kvôli takýmto praktikám dostala do sporu aj s novým vedením  krajskej samosprávy a nakoniec po 15 rokoch práce na Úrade BBSK odišla.

Podľa našich informácií okrem vysokej školy sa problematickým stalo tiež Mišovičom uvádzané stredoškolské vzdelanie.  Mal mať ukončené SOŠ elektrotechnické v Liptovskom Hrádku, ibaže také meno sa medzi absolventmi tejto školy, ktorých zoznam je verejne dostupný na školskom webe, nenachádza.

Hneď po nástupe Tomáša Mišoviča do vedúcej funkcie odišiel na protest z úradu BBSK aj vedúci oddelenia verejnej dopravy Marek Modranský. Odmietol totiž podľa jeho slov pracovať pod vedením človeka, ktorý neustále klame a zavádza.

Úrad BBSK

Kariéra na Úrade BBSK

Tomáš Mišovič, MBA sa stal riaditeľom odboru regionálneho rozvoja, dopravy a investícií Úradu BBSK. Tento „mega“ odbor riadi viac ako 50 percent činností úradu, takže jeho šéf bol najvplyvnejším Lunterovým človekom, okrem županovho poradcu Ondreja Luntera a riaditeľa Úradu BBSK Matúša Hollého.

Po určitom čase sa na jeho adresu začali kriticky vyjadrovať niektorí primátori a starostovia z nášho kraja či krajskí poslanci. Napriek týmto negatívnym signálom mu Lunterovci naďalej dôverovali a podporovali ho v jeho konaní, ktoré stálo kraj nielen ohrozenie dobrého mena, ale aj zbytočne vynaložené peniaze z verejného rozpočtu.

Najvýraznejšie sa Tomáš Mišovič s posvätením vedenia BBSK angažoval v ťažení proti súčasným autobusovým dopravcom vo verejnej doprave v kraji. Sám mal rokovať s niekoľkými zahraničnými subjektmi, ktoré mali v pláne nahradiť slovenských dopravcov v regióne.

autobusova doprava

Náhly odchod

Ako blesk z čistého neba sa minulý týždeň objavila správa, že Mišovič už nepracuje na Úrade BBSK. Preto sme sa opýtali, či je to pravda a čo bolo dôvodom jeho náhleho odchodu z funkcie i úradu.

Odpovedala vedúca oddelenia styku s verejnosťou Marcela Glevická:

„Táto informácia je pravdivá. S pánom Mišovičom sme spoluprácu ukončili dohodou.“

Napriek tomuto potvrdeniu nie je celkom obvyklé, aby županov kľúčový človek náhle odchádzal z vysokej funkcie v neukončenom mesiaci, takpovediac „na hodinu“. V každom prípade Mišovičovo účinkovanie na Úrade BBSK nevrhá dobré svetlo na vedenie kraja, ktoré si ho vybralo ako „experta na dopravu“ a ten sa potom jedného dňa potichu bez riadneho vysvetlenia „vyparil“…

Autor: (tom), Foto: ilustračné