Stretnutie s Mariánom Peckom

KULTÚRA
0 /

ŠVK – Literárne a hudobné múzeum srdečne pozýva na stretnutie s Mariánom Peckom, režisérom a umeleckým šéfom Bábkového divadla na Rázcestí.

Stretnutie v rámci cyklu Osobnosti bude prebiehať počas festivalu Literárna Banská Bystrica už v pondelok 25. marca 2019 o 17:00 hod. v spoločenskej sále ŠVK. Stretnutím bude sprevádzať herečka BDNR Mária Šamajová.

marian pecko5

Marián Pecko sa k divadlu dostal ako sedemnásťročný študent žilinského gymnázia – všimol si ho Tomáš Rosický, vtedajší umelecký šéf a režisér. Po maturite bol krátko na štúdiách v Bratislave, potom absolvoval základnú vojenskú službu. Opäť sa vrátil do Žiliny a stal sa pracovníkom PKO  a vedúcim divadla pre deti a mládež Maják. Okrem povinností vedúceho sa realizoval ako herec (napr. Drak v Čertovinách), osvetľovač, zvukár, kulisár, autor hudby a textov piesní, režisér.

marian pecko1

Prvá inscenácia, ktorú mal možnosť režírovať, Ako sme sa stretli netriezvo, sa premiéry plánovanej na  30. apríl 1985 nedožila – údajne bola „pacifistická”, a tak ju zakázali. Napriek tomu  sa Pecko výrazne podieľal na formovaní divadla Maják. Práve on objavil, ako využívať celý priestor javiska – nazvali ho environmentálnym scénografom.

Z Divadla Maják odišiel v roku 1985 do vtedajšieho Krajského bábkového divadla v Banskej Bystrici, kde začínal ako herec – predstaviteľ mladých hrdinov: Andrej-strelec (inscenácia Choď tam – neviem kam, prines to – neviem čo!, 1985), Radúz (Radúz a Mahuliena, 1986),  Žak (O princeznej, ktorej pršalo do nosa, 1986), Kráľovič (Tri holúbky, 1986), Sivák (O holubovi Sivákovi, 1987), Pán – Diabol (Diablov most, 1987). Herecké obdobie zakrátko vystriedalo obdobie režírovania a prvú hru Pištáčik režíroval v roku 1988 (autorom bol Dušan Dušek v dramatizácii Ivety Škripkovej).

marian pecko3

Spoločne s výtvarníčkou Janou Pogorielovou – Dušovou vytvorili originálne predstavenie plné fantázie a hravosti, ktoré bolo zaradené na súťažnú prehliadku VI.  Bábkarskej Bystrice 1988. Ďalšie úspešné inscenácie sa len tak sypali. Vďaka znalosti poľského jazyka mal možnosť režírovať inscenácie aj v poľských divadlách, napr. vo Varšave, Poznani, Tarnove a iných.

Okrem toho však ako režisér spolupracoval aj s divadlami v Maďarsku i Česku. Kvalitná režisérska práca Mariána Pecka bola a je stále oceňovaná doma i v zahraničí – doteraz získal viac než 20 rôznych ocenení – z ostatných môžeme spomenúť Mimoriadnu cenu Asociácie súčasného divadla pre Ivetu Škripkovú a Mariána Pecka za koncept festivalu Bábkarská Bystrica Tour 2016 (2017) a Cenu nadácie Tatra banky za umenie v kategórii Divadlo za réžiu inscenácie Vojna nemá ženskú tvár (2017).

marian pecko6

Zdroj: ŠVK Literárne a hudobné múzeum, Foto: ilustračné