Od 1. januára 2020 nebudú motoristi na Slovensku čerpať benzín Natural 95 (E5), nahradí ho E10

SPRÁVY
19 /

Podľa zákona, ktorý schválila NR SR, od 1. januára 2020  bude musieť benzín distribuovaný na slovenských čerpacích staniciach obsahovať v jednom litri minimálne deväť percent bioetanolu.

Miesto benzínu E5 budeme čerpať E10

Tento krok je súčasťou opatrení smernice Rady EÚ o ochrane životného prostredia, ktorá zaväzuje jednotlivé krajiny únie znížiť podiel kysličníka uhličitého v palivách pre dopravu až o 6 percent v porovnaní s rokom 2010. Slovensko zatiaľ dosiahlo iba štyri percentá.

V praxi to znamená, že z ponuky čerpacích staníc na Slovensku zmizne Natural 95 (E5) a nahradí ho benzín s označením E10, inak hrozia petrolejárskym spoločnostiam vysoké pokuty. Keďže náklady na výrobu biopalív sú vyššie, podľa odborníkov vodiči môžu očakávať aj mierne zvýšenie ceny nového benzínu oproti predchádzajúcemu, hoci zákonodarcovia nepredpokladajú plošné zvýšenie cien pohonných hmôt.

Novšie autá s kvalitou benzínu E10 nebudú mať žiadny problém, rizikové to bude  pre staršie vozidlá vyrobené pred rokom 2005 s emisnou normou nižšou ako Euro 4. Ich zážihové motory môžu mať totiž pri dlhodobom používaní benzínu s vyšším obsahom bioetanolu problémy.

Špecializovaný petrolejársky magazín Petrol.cz k tomu uvádza:

 „Vozidlo musí byť na toto palivo homologizované. Jeho využívanie v motoroch, ktoré naň neboli konštruované, môže viesť k poškodeniu, najmä výfukových ventilov.“

Keďže priemerný vek áut na Slovensku je približne 13,4 roka, táto zmena sa dotkne viacerých majiteľov starších áut a techniky s karburátorovými motormi. Riešením je potom kúpa novšieho auta alebo tankovanie prémiových palív s oktánovým číslom 100, ktoré biozložku zatiaľ neobsahujú, ale sú ešte drahšie, ako bude benzín E10. Väčšina novších áut s tým problém mať nebude.

Napríklad pri značke Škoda sa nový benzín E10 môže bezpečne používať okrem motorov Felicia 1,3 litra OHV (40 – 50 kW) používaných v produkčných rokoch 1994 – 2001 a pri výrobe ešte starších modelov.

Palivo s desaťpercentným podielom bioetanolu sa vyrába alkoholovým kvasením rastlín s vysokým podielom škrobu (napr. kukurica alebo cukrový trstiny). Jeho používanie prinesie aj modernejším autám o niečo vyššiu spotrebu paliva (cca o 5 percent) a o niečo nižší výkon.

Tlak EÚ na znižovanie skleníkových plynov

Či sa nám to páči alebo nie, používanie ekologických palív je pre vodičov drahšie a prináša aj niektoré nevýhody pre používané motory. Budúcnosť má patriť elektromobilom, ale tam ešte nie sme, aspoň nie masovo.

Pre zaujímavosť v Nemecku tankujú vodiči benzín E10 ako alternatívu k benzínu E5 už od roku 2011 a hoci je daňovo zvýhodnený, veľmi sa neujal. Dôvodom bola nedôvera vodičov k tomuto novému palivu a obavy z poškodenia motora, hoci v Nemecku dnes jazdí až 90 % nových áut.

V susednej Českej republike už majú pripravenú legislatívu, ale petrolejárske firmy váhajú so zavedením používania benzínu E10 na čerpacích staniciach práve po skúsenostiach z Nemecka.

Zvyšovaniu biozložiek v benzíne však žiadna z krajín Európskej únie neujde. Vyplýva to zo zámeru znižovania skleníkových plynov na jednotku energie obsiahnutej v pohonných hmotách určených pre dopravné účely.

Zdroj: (dem) a Pravda.sk , Foto: ilustračné