Ôsmy zraz motocyklov JAWA PÉRÁK 3. júna 2018 je venovaný Eduardovi Turcerovi

ZAUJÍMAVOSŤ
0 /



V poradí už VIII. ročník zrazu majiteľov a priateľov motocyklu značky JAWA Pérák sa uskutoční v nedeľu 3. júna 2018. Organizátori z Veterán klubu Banská Bystrica ho venujú bývalému motocyklovému pretekárovi Eduardovi Turcerovi.

Zraz Jawa Pérák

Celá akcia začína v nedeľu 3. júna registráciou vo Veterán klube Banská Bystrica na Partizánskej ceste 97 od 8:00 hod. Potom sa účastníci presunú na Námestie Štefana Moysesa pred Barbakan, kde budú vystavené motocykle od 9:00 do 10:00 hod., rovnako  ako aj cenné dobové fotografie, víťazné ceny a plakety, ktoré Eduard  Turcer vyhral počas svojej kariéry.

O 10.00 hod pokračuje jazda veteránov v smere Hrochoť, Očová, Detva, Skliarovo (Vyhliadka na Raticovom Vrchu na Poľan). Potom Hriňová a následne miestne Lyžiarske stredisko Košútka, kde bude zabezpečený obed. Nahlásiť sa môžete aj telefonicky na 0908 243 199 Ivan Dedina alebo 0905 653 399 Rastislav Rusnák.

„Po obede pokračujeme v jazde smer Čierny Balog, Brezno, Banská Bystrica. Zakončenie a vyhodnotenie celej akcie bude v Banskej Bystrici časť Majer v Hostinci u Rada.  Touto akciou si chceme uctiť ďalšieho človeka, ktorý v minulosti reprezentoval naše mesto,“

uviedol pre náš portál Rastislav Rusnák z Veterán klubu Banská Bystrica.

List Eda Turcera kamarátom – motorkárom

Keďže Eduard Turcer sa zo zdravotných dôvodov nebude môcť zúčastniť zrazu motorkápv JAWA Pérák, poslal svojim kamarátom otvorený list, ktorý prinášame v plnom znení:

Ahojte moji kamaráti – motorkári!

Spomínam na časy, keď som začal chodiť do Zväzarmu, v tej dobe som mal 16 rokov, preto čo ponúkala táto organizácia som sa zúčastňoval plnenia odznakov zdatnosti, streľby a podobných akcií. To ale nebola moja parketa. Mňa od prvej chvíle priťahovali motorky . Keď som mal vodičský preukaz, tak v januári začal motoskiering (motorka – lyžiar). V lete to boli terénne preteky v troch kubatúrach.

Ďalej to boli rýchlostné preteky, ktoré sa jazdili v našom meste: Z námestia po Dolnej ulici  ku Hronu, popri posádkovej správe a otočka pri nemocenskej Hornou ulicou na námestie – to bolo jedno kolo. Keby ste si zrátali, koľko vriec naplnených slamou bolo treba (neskôr to boli balíky slamy, pretože každú prekážku bolo treba obložiť kvôli bezpečnosti jazdcov.

A ďalšie veci – plagáty vápnom natreté obrubníky, na nebezpečných miestach natiahnuté pásky a podobne. Keď preteky skončili, v depe toho bolo dosť všetko zbaliť a odviezť, aby nebola narušená premávka.

Ďalšie preteky – plochá dráha sa jazdili na Medokýši, neskôr v Žarnovici. Toto by Vám mohol porozprávať Ivan Dedina, ktorý tam bol „pečený varený“ so svojou partiou jazdcov z Československa a okolitých krajín. Nebol som tam stále, ale môžem povedať, že to bol zážitok.

Vrátim sa dozadu, keď sme jazdili na výkonnostnú triedu, aby sme získali „licenciu“. Potom sa každý rozhodol, čo bude jazdiť. Ja som narukoval do Bratislavy – Ivanky. V tej dobe tam prišiel kapitán Sklenár, ktorý postavil tím pretekárov a doviezol stroje JAWA 250 cm3. Po príprave sme začali jazdiť po celej Československej republike, trénovali sme vo Vajnoroch a Ivanke.  

Spomeniem jazdcov Ivan Dedina, Edo Turcer, Paľo Krč, Jaro Vrlo, Ľubo Drozd, Marian Hudec, Paľo Vajda, Ondrej Ceman, Jano Hanuška, Jaro Kurian, Vilo Kiššík, Tóno Tomiška, Milan Selecký, Jaro Tomáš, Milan Cimerman, Paľo Ružinský, Pepo Brabec, Jano Račanský a ďalší motorkári, ktorí mi neprišli na rozum.

Istý čas som robil mechanika Milanovi Cimermanovi. Boli to krásne časy, kto zavonia rycín, už sa ťažko od neho odvráti. Ťažko sa zabúda na takú partiu, ako sú motorkári.

Ešte mi niečo prišlo na um. Ivko Dedina ma niekoľko rokov volal do Veterán klubu, rozhodol som sa vstúpiť a neľutujem. Získal som ďalších kamarátov, s ktorými mi bolo dobre. Mojou túžbou je ešte vrátiť sa medzi Vás a cítiť sa super!!! Prajem Vám všetkým dobre a šťastlivo sa z tejto jazdy vrátiť!

Váš kamarát Edo.

Z histórie a činnosti Veterán klubu Banská Bystrica

Jedného pekného dňa v roku 1988 sa zišla skupinka ľudí Miroslav ŠimčíkMilan JežikIvan DedinaIvan Perašín a Július Kliment so spoločným koníčkom, ktorým záležalo na záchrane starých hrdzavých historických vozidiel. Slovo dalo slovo a dohodli sa, že sa budú stretávať v priestoroch kočikárne na ulici THK 8 kde postupom času zrenovovali a zachránili 5 kusov motocyklov zo 40. rokov minulého storočia.

Tak sa začala písať história Veterán klubu Banská Bystrica. Jeho predseda Ivan Dedina hovorí:

„V roku 1992 sme sa zaregistrovali pod Združením Technických Športových Činností pod názvom Veterán klub Banská Bystrica. O rok neskôr sa na Slovensku zriadila Asociácia Historických Vozidiel SR (AHV), ktorá zastrešuje Veterán kluby po celom Slovensku.“ 

 V lete roku 1995 oslovil riaditeľa závodu ČSAD Banská Bystrica Ing. Pavlenku, kde ako dlhoročný pracovník pôsobil, či by nám podal pomocnú ruku pre záchranu veteranizmu v Banskej Bystrici. Táto zaslúžilá činnosť sa mu zapáčila natoľko, že prišiel z riešením celého problému. Poskytol klubu pozemok s budovou vedľa závodu ČSAD – bývalú nevyužitú čerpaciu stanicu na Partizánskej ceste.

Veterán klubu sa s pomocou sponzorov podarilo zrekonštruovať a upravili budovu pre účely múzea. Priestor vo výstavnej sieni sa začal pomaličky zapĺňať rôznymi typmi motocyklov československej i zahraničnej produkcie.

Československý priemysel mal v 50. až 70. rokoch minulého storočia veľký rozmach, keď sa u nás vyrábalo mnoho druhov motocyklov a automobilov, ktoré sa vyvážali do celého sveta a používali sa aj na rôzne súťaže. Aj to je jeden z dôvodov, prečo banskobystrický Veterán klub zachraňuje staré historické vozidlá. Jeho poslaním je záchrana kultúrneho dedičstva našich predkov pre budúce generácie.

Okrem toho Veterán klub Banská Bystrica každoročne organizuje zmiešané a značkové motoristické zrazy veteránov, výstavy, výmenné stretnutia, členovia sa zúčastňujú rôznych spoločensko – kultúrnych podujatí na území mesta. Do klubu môže vstúpiť každý, komu nie je ľahostajný osud starých, na zánik určených motocyklov a automobilov.

plagat Veteran zraz 2018 BB

 

Autor: (tom) a Veterán klub BB, Foto: ilustračné a archív