FOTO: Aby sme nezabudli – ako vyzerala bystrická autobusová stanica včera a dnes

SPRÁVY
5 /

Štvrtok 21. septembra 2017 sa stal historickým dňom otvorenia novej autobusovej stanice – hybridného centra Terminal Vlak – Bus – Shopping. Dnes si už málokto spomenie, čo tomu predchádzalo, tak si to pripomeňme.

Začiatok výstavby ešte za socializmu

Novú banskobystrickú autobusovú stanicu začal stavať štát ešte v roku 1983. V rámci prvej etapy sa postavili nástupištia s pozdĺžnym státím prekryté ťažkým skeletom, výstupištia a odstavné plochy pre autobusy. Ako provizórna výpravná budova slúžila staršia budova, ktorá tu stála ešte predtým. Malo to byť len do času, kým nebude dokončená nová výpravná budova s plnohodnotným servisom pre cestujúcich medzi nástupišťami a hlavnou železničnou stanicou, až to napokon zostala do konca roka 2015.

Prvá etapa výstavby autobusovej stanice bola ukončená v auguste 1984 pri príležitosti 40. výročia SNP. Vtedajší prezident ČSSR Gustáv Husák osobne otváral základnú plochu pre autobusy ČSAD. 

Stagnácia po Novembri 1989

V roku 1990 sa však výstavba 2. etapy výpravnej budovy zastavila a odvtedy neobnovila. Okrem prekrytia nástupíšť zostala nedokončená hrubá stavba odbavovacej časti autobusovej stanice, ktorá viac ako 30 rokov chátrala.

Začiatkom septembra 1996 sa kvôli výstavbe čerpacej stanice SHELL zmenil výjazd z autobusovej stanice, ktorý už smeroval k železničnej stanici. Následne sa presmerovali aj linky MHD na veľké parkovisko Mičinská, kde bola situovaná dočasná autobusová stanica počas výstavby novej.

Určité  nádeje na dokončenie autobusovej stanice sa vkladali do privatizácie majetku SAD Banská Bystrica. Ten v roku 2002 sprivatizovala česká spoločnosť  ČSAD Ostrava.  Avšak ani potom sa s týmto objektom nič nedialo.

Ako sa ukázalo neskôr pri riešení trolejbusovej dopravy, ktorú dnes vlastní a prevádzkuje Dopravný podnik mesta, do celého procesu privatizácie malo vtedy razantnejšie vstúpiť mesto Banská Bystrica. Bez priameho vlastníctva dopravy či nehnuteľností sa totiž nedalo rozhodovať o investíciách ani prestavbe.

Dohoda mesta so súkromným investorom nového terminálu

Najvážnejšou prekážkou pri všetkých pokusoch mesta riešiť tento problém bola nedohoda s vlastníkom. Blízko nej bol primátor Ivan Saktor v roku 2010, keď mal v spolupráci s mestom záujem odkúpiť celú nehnuteľnosť rakúsko  – český investor. Žiaľ po nástupe nového primátora Petra Gogolu tieto rokovania ustali a investícia zamrzla.

Podarilo sa to až v roku 2014 spoločnosti Primum s.r.o.,  ktorá celú nehnuteľnosť odkúpila a následne s ňou vstúpil do rokovaní  primátor Ján Nosko.   Do procesu výstavby novej autobusovej stanice následne v roku 2015 vstúpilo  mesto Banská Bystrica, ktoré prejavilo záujem po dokončení nového obchodno – dopravného centra zmluvne odkúpiť od investora dopravnú časť terminálu.

Búracie práce starej autobusovej stanice začali koncom roka 2015 a 16. marca 2016 sa na pripravenom stavenisku osadil základný kameň moderného diela. Najmodernejšie hybridné centrum na Slovensku Terminal Vlak – Bus – Shopping sa dokončilo v septembri 2017 a mesto odkupuje dopravnú časť od investora za 3,2 milióna eur bez DPH. Problém autobusovej stanice v Banskej Bystrici je vyriešený!

História výstavby novej autobusovej stanice

1983 – začiatok výstavby AS
1984 – kolaudácia časti stavby
1990 – zastavenie stavebných prác
2002 – privatizácia (ČSAD Ostrava)
27.3.2013 – právoplatné územné rozhodnutie na stavbu Terminal Shopping Center Banská Bystrica  pre Jahn Develompment & Consulting, spol. s. r. o.
24.9.2014 – nehnuteľnosť  s spolu s vydaným rozhodnutím nadobudla kúpou spoločnosť PRIMUM s. r.o.
17.8.2015 – začiatok stavebného konania na prvé stavebné objekty
22. novembra 2015 – zahájenie búracích prác, schválenie kúpy dopravnej časti AS mestom
8. decembra 2015 – mestské zastupiteľstvo schvaľuje vstup mesta do projektu a dáva zelenú celému projektu. Za hlasovali poslanci z klubu SMER-SD, SNS, SDKÚ a nezávislí poslanci (Čižmárová, Dluholucký, Gajdošík, Karas, Kašper, Konárik, Laššáková, Mičev, Modranský, Molitoris, Motyčka, Nabělek, Pecník, Šabo, Škantár, Topoľský, Turčan, Bielik, Smädo, Sklenka, Kuracina) Proti hlasovali poslanci Banskobystrickej alternatívy a strany SaS: (Bučko, Dubačová, Kasová, Katreniak, Lichý, Priehodová, Pirošík, Skokanová, Klus)
16. marca 2016 – položenie základného kameňa novostavby AS

21.septembra 2017 – otvorenie hybridného centra Terminal Vlak – Bus – Shopping

Autor: (tom), Foto: Mirka Chabadová archív