Má vedenie mesta a vláda záujem o elektronizáciu Banskej Bystrice?

Uncategorized
3 /

Do dejín mestskej samosprávy v Banskej Bystrici určite vojde výrok prednostu MsÚ Miroslava Rybára na adresu kritického poslanca na júnovom zastupiteľstve: „Ak chcete elektronizovať, treba sa doma chytiť rozvodnej skrine.“

infosystem-bbMestský poslanec Andrej Refka (Smer-SD, SNS) iba chcel, aby prednosta MsÚ začal komunikovať s vybranou dodávateľskou firmou a s ministerstvom financií tak, aby sa mohlo čo najskôr začať s realizáciou komplexného informačného systému mesta.

Ale teraz vážne. Hovoríme o mestskom europrojekte „Elektronizácia služieb mesta Banská Bystrica“, ktorý bol v máji 2010 odsúhlasený Ministerstvom financií SR na financovanie z eurofondov. V mestskom rozpočte sa vyčlenila potrebná 5-percentná spoluúčasť mesta, štát mal uvoľniť 3 milióny eur. Dodnes neprišiel ani cent.

Keďže sú letné prázdniny, iba ťažko predpokladať, že by sa niečo v tejto veci pohlo. Ibaže tento zjavný nezáujem štátu a vedenia mesta o zavedenie najmodernejších informačných systémov do obojsmernej komunikácie na linke občan-mesto svedčí buď o zámere alebo nepochopení toho, o čo mesto Banská Bystrica každým dňom prichádza. Dôsledkom môže byť aj pokles nášho mesta na samé dno medzi slovenskými samosprávami v nezávislom hodnotení ich transparentnosti.

Čo vlastne predstavuje projekt elektronizácie služieb v našom meste? Skúsme si to stručne načrtnúť. Operačný program „Informatizácia spoločnosti“ (OPIS) je referenčným dokumentom, na základe ktorého sa v rokoch 2007-2013 poskytuje podpora z eurofondov na projekty eGovernmentu

internetovy-kioskStratégia OPIS je postavená na 4 prioritných osiach:
1. Elektronizácia a digitalizácia verejnej správy a rozvoj elektronických služieb /centrálna, regionálna a miestna úroveň/
2. Rozvoj pamäťových a fondových inštitúcií a obnova ich národnej infraštruktúry
3. Zvýšenie prístupnosti k širokopásmovému internetu
4. Technická pomoc

Koncentruje sa na občana, pre ktorého budú služby prístupné na jednom mieste: on-line cez internet, DTV, mobil, kiosk, ale aj fyzicky v nových integrovaných obslužných miestach (IOM) s dobrou dostupnosťou.

Mesto má k dispozícii niekoľko nástrojov, pomocou ktorých poskytuje informačné služby: médiá, tlačené publikácie, informačné tabule a reklamné plochy, webstránku, e-služby a verejnú infraštruktúru: komunikačné a dátové siete, internet. Keďže penetrácia vybavenia domácností v Banskej Bystrici počítačmi s aktívnym internetom podľa analýz dosahuje okolo 30% (v kraji ani 10%), zostáva veľká skupina občanov bez reálnej možnosti aktívne využívať služby eGovernmentu.

K tomu bude slúžiť sieť integrovaných obslužných miest, z ktorých sa momentálne jediné nachádza na mestskom úrade. Tento deficit by mohli s využitím existujúcich sietí širokopásmových internetových sietí (vrátane WiFi) a technicko-odborného potenciálu v B.Bystrici veľmi efektívne vyplniť samoobslužné terminály-kiosky rozmiestnené v centre mesta i v jednotlivých mestských častiach tak, aby k nim mali zabezpečený voľný prístup všetci občania a návštevníci mesta.

Pre používateľa to bude znamenať, že v konečnom dôsledku verejná správa bude požadovať iba vloženie elektronického občianskeho preukazu do čítačky alebo vyplnenie a odoslanie jediného elektronického formulára v integrovanom obslužnom mieste, cez počítač, mobil, kiosk alebo TV. Všetko ostatné sa udeje v back office, bez priamej participácie používateľa.

Dopady sa budú dotýkať všetkých obyvateľov a úradníkov na úrovni mesta a regiónu. Víziou je vybudovať fungujúcu sieť voľne prístupných obslužných miest pre každého. Súčasťou projektu môžu byť aj kamerové systémy pre mestskú políciu, MHD a ďalšie inštitúcie mesta. Elektronizácia informačného systému mesta patrí spolu s cestnou, hospodárskou a podnikateľskou infraštruktúrou medzi hlavné ukazovateľa konkurencieschopnosti a rozvoja v rámci regiónu, Slovenska a Európskej únie.