Ľubomír Motyčka: Hlavná téma na veľtrhu Slovakiatour – cyklotrasy, voda, leto

Blog
1 /

Veľtrh Slovakiatour sa výrazne mení. Ešte pred pár rokmi dominovali cestovné kancelárie. Dnes sú v zanedbateľnej menšine.

Ešte aj stánky zahraničných vystavovateľov reprezentujúcich tú ktorú krajinu sú menšie ako bývali. Dominujú slovenské a čiastočne české regióny. No, pravdu povediac, ktovie o koľko by bola nižšia návštevnosť, keby nebola zároveň aj prezentácia Gastro, poľovníctvo…Najmä gastro s množstvom bezplatných ochutnávok láka stále viac návštevníkov. A mnohí z nich si idú pozrieť aj regióny. A to je dobre. Hlavne, že idú.

Moje sobotňajšie postrehy nie sú všeplatné. Odišiel som krátko popoludní a ešte je tu nedeľa. Skúsenosti a podnety teda pribudnú a niektoré sa budú meniť.

Banská Bystrica vystavuje v stánku Oblastnej organizácie cestovného ruchu Stredné Slovensko. Dobrá myšlienka. Každé sústreďovanie síl je dobré  pozitívne. A prináša to aj úsporu na nákladoch. V prípade nášho mesta sa míňajú všetky propagačné materiály rovnomerne.

Záujem je aj o nové produkty, aj o pivo a pivnú turistickú trasu.Mesto má vlastnú pivnú mapu. Už sa objavil aj záujem o pamiatky na architekta Ladislava Hudeca.  No, vždy sa otázky súvisiace s mestom spájali s regiónom. Aj preto je dobré vystavovať spolu s regiónom ako takým.

Bežky, lyžovanie vôbec, mesto športu, cyklistika, voda. Toto platí pre mesto, jeho okolie i pre celý kraj. Pretože rovno oproti bol stánok Banskobystrického samosprávneho kraja. Cením si myšlienku obohatiť tradičné turistické produkty o regionálne špeciality. Pivo, či už od Barana, alebo Urpiner, makový olej, mydlá s využitím kozieho mlieka, syry z Ľupče, fujary a píšťalky…

Zaujímavé je zistenie Donovál. O zime akoby mali ľudia už informácií dosť. Viac sa sústreďovali na leto a atraktivity pre deti, ktoré s  tým súvisia. Ukazuje sa a trendy to potvrdzujú aj v prípade južnej časti Chopku, že zima je fajn, no rastie záujem o letné pobyty v horách. A enormne rastie záujem o cykloturistiku. No a potom o všetky termálne kúpaliská a vodu vôbec. Dokonca aj s tým, že do prírody nepatrí tlačenica ľudí, zaujímavé sú preto menej navštevované oblasti. Vývoj teda naznačuje, že sa niečo mení a nie všetci chcú masovosť.

Rozmýšľal som aj o budúcnosti. O tom, ako prezentovať celý kraj. Teraz už budú na to vhodnejšie podmienky. A bude sa dať robiť koncepčne. Povolebné trasovisko sa utrasie a pôjde to. Preto som navštívil aj niekoľko regionálnych stánkov, kde majú krajské organizácie cestovného ruchu. Poprosil som o pomoc a spoluprácu, o to, aby sme mohli nasať ich skúsenosti. Trebárs aj s chybami, ktoré sa stali. Nech sa učíme z chýb druhých, nie vlastných. Našiel som pochopenie. Len nikde, kde nastali zmeny, to tiež ešte nie je utrasené.

Obidva stánky boli štandardné. Nie nejako zvlášť objavne, ale na správnej ceste. Spojené s vťahovaním regionálnych produktov do výstav. Lebo cestovný ruch nie je len ubytovanie či cyklotrasa alebo kúpalisko, to je práca ľudí, ktorí môžu zaujať a zvyšovať atraktívnosť tradičných turistických zaujímavostí.

V každom prípade vidím budúcnosť v ďalšom spájaní síl a spoločnej prezentácii kraja. Vtedy je tá sila a atraktívnosť naozaj viditeľnejšia.

 

Autor: Ľubomír Motyčka, Foto: autorské

Miro Toman

Miro Toman