Župan Kotleba zavádzal v priamom prenose verejnoprávnej televízie

SPRÁVY
17 /

marian kotleba

Utorková večerná televízna diskusia desiatich kandidátov na predsedu BBSK priniesla jediné prekvapenie v podobe vzdania sa kandidatúry nezávislého Ivana Saktora. Neprekvapil  súčasný župan Marian Kotleba, ktorý vo svojich monológoch zavádzal divákov RTVS.

„Nezáujem“ vlády o náš kraj

 Faktom je, že samotný formát tejto relácie s desiatimi kandidátmi so šesťminútovým priestorom pre každého z nich neposkytuje veľa možností na vzájomnú výmenu argumentov. Možno aj preto mohol župan Kotleba bez oponentúry uvádzať v televíznom štúdiu zavádzajúce informácie, ktoré sa dajú vyvrátiť na faktoch.

„Pre vládu v Bratislave končí Slovensko v Trnave. Za cenu politického boja a za cenu zničiť niekoho, kto im nevyhovuje, sú ochotní obetovať všetkých obyvateľov nášho kraja,“

 vyhlásil  Marian Kotleba na úvod svojho šesťminútového expozé.

Je všeobecne známe, že bystrický župan má kvôli svojej extrémistickej politike chladné vzťahy s najvyššími ústavnými činiteľmi a predstaviteľmi parlamentných strán, vrátane zvyšných siedmich predsedov VÚC.

Pravdou je aj to, že Marian Kotleba prišiel s novinkou výjazdových zasadnutí zastupiteľstva BBSK do niektorých okresov. Tie mali dokumentovať jeho záujem o ľudí aj mimo krajského mesta. Nejaké konkrétne hmatateľné výsledky pre tieto okresy to však neprinieslo.

Na druhej strane vláda SR, ktorú podľa Kotlebu náš kraj nezaujíma,  v rokoch 2014 – 16  absolvovala na území Banskobystrického samosprávneho kraja 7 výjazdových zasadnutí -v krajskom meste a šiestich okresných mestách. Ich výsledkom bola konkrétna finančná pomoc na investície potrebné v danom území na základe prijatých a realizovaných uznesení. Tu sú fakty.

Vo februári 2015 na výjazdovom zasadnutí v Banskej Bystrici vláda schválila pre okresy Banská Bystrica, Brezno, Krupina regionálny príspevok vo výške viac ako 18 miliónov eur. Ďalšie rokovania vlády boli v rámci výjazdov do najmenej rozvinutých okresov, pre ktoré schválila akčné plány rozvoja. V júni 2016 to bol regionálny príspevok pre okres Lučenec vo výške 4,3 milióna eur, s celkovými plánovanými finančnými investíciami 147,3 mil. eur a vytvorením 1440 nových pracovných miest do roku 2020.

V júni 2016 pre okres Rimavská Sobota to bol regionálny príspevok 6,3 mil. eur, plánované finančné investície 157 mil. eur a 2.300 nových pracovných miest do roku 2020. V septembri 2016 pre okres Poltár regionálny príspevok 2,83 mil. eur, celkové plánované finančné investície 98,6 mil. eur s vytvorením 750 nových pracovných miest.

V septembri 2016 aj pre Veľký Krtíš regionálny príspevok 3,33 mil. eur, celkové finančné investície 75 mil. eur s vytvorením 822 nových pracovných miest do roku 2020. V tom istom mesiaci pre okres Revúca celkové plánované finančné investície 61 miliónov eur s vytvorením 1.100 nových pracovných miest do roku 2020.

Posledným okresom s výjazdovým zasadnutím vlády SR v roku 2016 v našom kraji bola Rožňava s regionálnym príspevkom 4,6 mil. eur a schválením celkovej finančnej investície vo výške min. 109 mil. eur aj s vytvorením 1345 nových pracovných miest do roku 2020. Výjazdové zasadnutia vlády aj do ďalších okresov nášho kraja budú pokračovať.

Eurofondy

Marian Kotleba v televíznej nepovedal, ako sa v pozícii predsedu BBSK zachoval k okresom pri využívaní eurofondov na potrebné investície.

Faktom je, že jeho predchodca v kresle župana Vladimír Maňka mu nechal na stole schválené europrojekty v hodnote 17,5 milióna eur na obnovu ciest II. a III. triedy, rekonštrukciu domovov sociálnych služieb či technické vybavenie stredných škôl. Kvôli neochote a nekompetentnosti nového vedenia kraja sme tieto eurofondy trestuhodne stratili.

Do toho v roku 2015 prišlo nelegálne zamestnávanie na Úrade BBSK, v dôsledku čoho dostal náš kraj päťročnú stopku na čerpanie štrukturálnych fondov EÚ v novom programovacom období. Tak prišiel náš kraj o viac ako 20 mil. eur na obnovu ciest II. a III. triedy, do čoho teraz musí krajská samospráva investovať  peniaze zo svojho rozpočtu.

 Obnova ciest

Marian Kotleba sa pochválil, že sa mu za štyri roky podarilo obnoviť 300 km krajských ciest. V reakcii na poznámku, ale v akej kvalite, sa iba usmieval. Dopravní inžinieri si dali tú námahu a pozreli sa na kvalitu úsekov ciest robených v posledných štyroch rokoch.

Výsledok bol žalostný. Príkladom toho, ako sa dá za lacné peniaze urobiť nekvalitná cesta, je  úsek Muráň – Červená skala z konca roka 2014. Lacná oprava sa robila bez frézovania a vyrovnávacej vrstvy, po vyčistení povrchu sa dávala rovno obrusná  vrstva. Podobne dopadol úsek Priechod – Baláže v lete 2017.

Hrúbka asfaltu sa pohybuje od 2 cm do 10 cm. V tenkej vrstve sa v krátkom čase vytvorili trhliny, následne výtlky. Hrubá vrstva sa nedá dostatočne zhutniť. To spôsobilo vytvorenie nerovností, škár, trhlín. Stredová pracovná škára sa otvára v celej dĺžke opravy. Zhotoviteľ na takto opravený povrch negarantoval žiadnu záruku, hoci župan Kotleba v médiách deklaroval vysokú kvalitu s dlhou životnosťou za minimum peňazí.

V televíznej diskusii sa Kotleba vyhováral na zdĺhavé verejné obstarávanie a na to, že on nemôže ovplyvniť kvalitu vysúťaženého dodávateľa…

Krompáče a lopaty

Na riešenie vysokej nezamestnanosti v našom kraji má Kotleba recept – projekt „Krompáče a lopaty“, ktorý podľa jeho slov priniesol prácu 90 – 100 dlhodobo nezamestnaným v 20 obciach bez akéhokoľvek príspevku štátu. Práce sa vraj financovali z úspor Banskobystrickej regionálnej správy ciest a projekt skončil po prijatí nového Zákonníka práce.

Zabudol dodať, že voličom pred štyrmi rokmi sľúbil 15 tisíc nových pracovných miest a pôvodne podľa jeho vlastných slov malo ísť o samofinancovateľný projekt, keď by si dlhodobo nezamestnaní sami vyrábali pracovné prostriedky a bez strojov čistili okolie ciest.

Skutočnosť bola taká, že kraj platil obciam počas letnej sezóny na niekoľko desiatok nezamestnaných za pomocné práce pri cestách, financoval aj potrebné náradie. Celkom Kotlebov projekt  stál kraj resp. BBRSC a.s. okolo 400.000 eur.

Keby to ako obvykle robili strojmi počas letnej údržby ciest pracovníci Banskobystrickej regionálnej správy ciest, ktorým išli mzdy aj v čase, keď ich nahradili nezamestnaní, bolo by to omnoho lacnejšie. Projekt „Krompáče a lopaty“ neukončil nový Zákonník práce, ale jeho zjavná neefektívnosť. Možno niečo nové prinesie ešte televízna diskusia 6 kandidátov na predsedu BBSK 30. októbra v TA3…

 

Autor: (tom), Foto: ilustračné