Župan Kotleba izoluje Banskobystrický kraj od Slovenska i Európy

SPRÁVY
12 /

Po 11 mesiacoch od nástupu Mariana Kotlebu do funkcie predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja možno s plnou vážnosťou konštatovať, že líder ĽSNS svoju verejnú funkciu zjavne nezvláda.

Najskôr Kotlebu ostatní župani vylúčili zo združenia krajov SK8

Za necelý rok  dokázal bystrický župan so svojimi straníckymi kolegami vo vedení BBSK odizolovať seba i náš kraj od zvyšku Slovenska. Po rozhodnutí Ministerstva pôdohospodárstva SR o odstúpení od zmlúv na poskytnutie eurofondov za zhruba 10 miliónov € na opravu rozbitých komunikácií, odstraňovanie škôd po povodniach a pre domovy služieb, aj od Európy.

Začalo to v máji 2014, keď ostatných sedem županov vylúčilo Mariana Kotlebu za jeho extrémistickú politiku zo Združenia samosprávnych krajov SK8. Predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš to vysvetlil stručne:

„Bolo veľmi ťažké s tým pánom akýmkoľvek spôsobom komunikovať.“

Vedenie BBSK však celú situáciu videlo inak:

„Nebudeme sa ďalej podieľať na činnosti Združenia samosprávnych krajov SK 8 z dôvodu bezvýslednosti jeho činnosti a bezvýznamnosti dosahu tohto združenia.“

Odvtedy prestala akákoľvek komunikácia nášho kraja so zvyškom Slovenska.  Banskobystrického župana  nepozývajú do ostatných siedmich krajov a on s nimi nespolupracuje…

Antieurópska politika vedenia BBSK

Izolácia nášho kraja na čele so súčasným vedením BBSK, ktoré pozostáva takmer výlučne z členov alebo sympatizantov ĽSNS, pokračuje aj smerom k Európskej únii. Potvrdzuje to odôvodnenie  Riadiaceho orgánu pre Regionálny operačný program (RO ROP) odstúpiť od zmlúv o poskytnutí  eurofondov za  10 miliónov eur na 4 schválené  europrojekty

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR ako riadiaci orgán vyhodnotilo praktickú politiku Kotlebu a spol. na základe dlhotrvajúcej nekomunikácie zo strany súčasného vedenia kraja takto:

„Výmenou politického vedenia nielenže sa prerušila komunikácia s BBSK, ale je prejavovaný opakovaný nezáujem predstaviteľov samosprávneho kraja podieľať sa na realizovaní projektov financovaných z prostriedkov ROP, napr. nepristúpenie k podpísaniu návrhov zmlúv o poskytnutí nenávratného finančného príspevku schválených žiadostí o nenávratný finančný príspevok, ale aj nepodpísanie zmluvy o dielo v rámci procesu verejného obstarávania schváleného projektu s názvom Stratégia komplexného systému dopravnej obslužnosti Banskobystrického kraja s dôrazom na verejnú dopravu.“

Pre informáciu ministerstvo uvádza, že v máji 2014 bol samosprávny kraj vyzvaný na podpis zmluvy o dielo na vypracovanie stratégie:

„Zástupcovia župy tak dodnes neučinili, z čoho jasne vyplýva, že RO pre ROP nemá istotu, že aj po schválení prebehnutých verejných obstarávaní projektov zástupcovia samosprávneho kraja podpíšu zmluvy o dielo v víťazmi súťaže a bude zabezpečená z ich strany bezproblémová implementácia projektov.“

Oprava „tankodromu“ na ceste III. triedy Čebovce – Sucháň za 4,9 mil. eur (okres Veľký Krtíš):

Podľa Ministerstva pôdohospodárstva SR prijímateľ neinformuje a zásadne nekomunikuje ohľadom implementácie schválených projektov financovaných z ROP. Opakovane mediálne a verejne deklaruje svoju nevôľu k čerpaniu a podpore rozvoja Banskobystrického samosprávneho kraja  projektami financovanými zo štrukturálnych fondov. RO pre ROP musí získavať informáciami z verejných zdrojov v tomto prípade napr. vestníkom verejného obstarávania (termín ukončenia 31.marca 2015)

Vyššie uvedené faktory vyhodnotil RO pre ROP ako vysoko rizikové vzhľadom na nutnosť ukončiť predmetné práce v stanovenom termíne definovanom v podmienkach poskytnutia pomoci t.j. do 30. júna 2015, inak by všetky výdavky realizované po tomto termíne boli považované za neoprávnené a znášal by ich tak rozpočet BBSK.

Odstraňovanie škôd po povodniach za takmer 1,14 mil. eur (okres Revúce)

Prijímateľ svojim zavinením nezačal verejné obstarávanie na výber dodávateľov projektu do 3 mesiacov
od nadobudnutia platnosti a účinnosti zmluvy o poskytnutí NFP, porušil záväzky vyplývajúce z vecnej a časovej realizácie projektu a nesplnil podmienky a povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo zmluvy o poskytnutí NFP. Proces nebol ukončený a predložený na kontrolu postupov verejného obstarávania na RO pre ROP, čím naplnil skutkové podstaty podstatného porušenia zmluvy o poskytnutí NFP.

Týmto konaním je ohrozená realizácia predmetných projektov najmä z hľadiska časovej oprávnenosti výdavkov v rámci programovacieho obdobia. V dôsledku takéhoto konania prijímateľa môže nastať situácia, že predmetné projekty by neboli ukončené v stanovenom termíne definovanom v podmienkach poskytnutia pomoci t.j. do 30. júna 2015 a následne by všetky výdavky realizované po tomto termíne boli považované za neoprávnené.

Rekonštrukcia DSS Ladomerská Vieska a Slatinka v Lučenci za 4,7 mil. eur

Na uvádzané dva projekty zamerané na deinštitucionalizáciu sociálnych zariadení boli zo strany ministerstva vydané rozhodnutia o schválení žiadosti o NFP dňa 17. decembra 2013.

„Začiatkom tohto roka sme niekoľkokrát vyzvali Banskobystrický samosprávny kraj  o predloženie dokladov potrebných na uzatvorenie zmluvy o poskytnutí NFP.  Na tieto výzvy samosprávny kraj vôbec nereagoval a počas celého roka absentovala akákoľvek snaha o komunikáciu s ministerstvom vo veci posunu riešenia tejto záležitosti,“

uvádza hovorca  ministerstva pôdohospodárstva Peter Hajnala.

Na projekty boli schválené finančné prostriedky zo štrukturálnych fondov a podľa platných pravidiel, ktoré sú stanovené pre tieto projekty, ich termíny ukončenia sú do 30.júna 2015.  Vzhľadom na koniec programového obdobia, ak sa  tieto prostriedky do konca budúceho roka nevyčerpajú, Slovenskej republike prepadnú.  Preto muselo ministerstvo prijať opatrenia, na základe ktorých oznámilo prijímateľovi, že vzhľadom na nespoluprácu pri príprave zmluvy o NFP nepristúpi k podpisu zmluvy. Tieto voľné prostriedky budú využité na realizáciu ďalších projektov.

Dôsledky nekomunikácie vedenia BBSK s ministerstvom

Ak by RO nepristúpilo k tomuto kroku – odstúpeniu od zmlúv o poskytnutí nenávratného finančného príspevku, je vzhľadom na súčasný prístup samosprávneho kraja k čerpaniu štrukturálnych fondov vysoké riziko, že finančné prostriedky, ktoré boli z operačného programu schválené pre BBSK, sa nevyčerpajú a vrátia naspäť do pokladne EÚ.

Vedenie samosprávneho kraja navyše opakovane mediálne vyhlasuje, že nemá prostriedky určené na spolufinancovanie, čím je ohrozené úspešné ukončenie projektov a naplnenie ich cieľov. Pritom pri podávaní žiadostí o nenávratný finančný príspevok v predchádzajúcom období, keď bol županom Vladimír Maňka, kraj deklaroval spolufinancovanie projektu vo výške  5 % z celkových oprávnených výdavkov na projekty financované z ROP, čo potvrdilo uznesením aj zastupiteľstvo BBSK.

Pokračovanie v realizácii uvedených projektov vyhodnotilo ministerstvo ako vysoko rizikové. Preto RO pre ROP odporúča v prípade záujmu prijímateľa na realizáciu týchto projektov využiť nadchádzajúce programovacie obdobie na roky 2015 – 2020, kedy pri správnej realizácii projektu neskĺzne do súčasnej tiesne.  Okrem toho je však potrebné, aby mal kraj vypracovanú stratégiu dopravnej obslužnosti. Schválený europrojekt na vypracovanie stratégie pre čerpanie eurofondov v novom programovacom období za  663.000 eur však Marian Kotleba podľa vlastných slov zastavil…

Otázka znie, z čoho chce Banskobystrický samosprávny kraj financovať opravu zničených ciest, budov a rozvojové projekty, keď vo vlastnom rozpočte na to nemá financie?

Autor: (tom), Foto: Ilustr.