Zo šmejdov sa stávajú kyberšmejdi a pokračujú v okrádaní seniorov na internete  

SPRÁVY
1 /

Po prijatí protišmejdovských zákonov ubudlo v Čechách i na Slovensku predvádzacích akcií, na ktorých dochádzalo k hromadnému okrádaniu dôverčivých seniorov. Šmejdov však nahradili kyberšmejdi, ktorý svoj akčný rádius presunuli na internet.

Kyberšmejdi

Je to pre nich výhodné – nemusia si prenajímať priestory pre svoje akcie či dopravu pre zákazníkov aj s občerstvením. Stačí zo svojho počítača rozosielať e-maily a čakať, kto sa chytí do nastraženej siete. Môže to byť aj komunikácia so seniormi na sociálnych sieťach, prostredníctvom ktorej kyberšmejdi získajú ich dôveru a potom sa od nich snažia vytiahnuť peniaze.

„Existujú na to špecializované gangy z Ruska alebo Nigérie, ktoré obvykle nadviažu kontakt a zblížia sa so seniorom,“

hovorí Šárka Soudková z Národného centra bezpečnejšieho internetu v ČR.

Seniorka prišla o peniaze cez Facebook

65-ročná pani Martina si na Facebooku začala dopisovať so ženou, ktorá sa tváril, že má podobný vek a rovnaké záujmy. Po čase sa odmlčala.

„Potom s hrôzou zistila, že je vážne chorá a požiadala ma o 50-tisícovú pôžičku, ktorú som jej rada poskytla. Potom sa mi už viac neozvala, neberie ani telefón,“

opísala Martina svoju nepríjemnú životnú skúsenosť pre portál idnes.cz.

Práve žiadosť o peniaze v súvislosti s vážnou chorobou, autonehodou nebo nejakou veľmi ťažkou  životnou situáciou je v týchto prípadoch obvyklá. Seniori často podliehajú omylu, že s nimi komunikuje skutočný človek.

„Súčasné technológie sú už na takej sémantickej úrovni, že stroj je schopný predstierať komunikáciu, keď používa nielen meno, ale postupuje podľa určitých kľúčových slov z mailu, ktorý dostane od seniora,“

vysvetľuje Pavel Kuba zo spoločnosti Intel.

V minulosti podobné technológie narážali na zložitosť českého alebo slovenského jazyka. To už ale neplatí. Pozorný človek si skôr všimne, že stroj neodpovedá na všetky dotazy alebo odpovede na seba celkom nenadväzujú. Seniori však často pristupujú k internetovej komunikácii rovnako ako k listom, kde je to obvyklé.

Od šéfa neziskovky chceli tisíce za knihu

Ďalším príkladom sú mailové ponuky najrozličnejších  produktov, ktoré sú často predražené aj s prídavkom, že oslovený človek niečo vyhral. Osobnú skúsenosť s touto metódou má Jan Lorman z organizácie „Život 90“, ktorá paradoxne poskytuje služby seniorom po kontakte s kyberšmejdmi.

Pán Loman neodolal ponuke na zaslanie encyklopédie „Domáci lekár“. Najprv si kúpil len pár listov knihy za 59 českých korún a neskôr dokupoval ďalšie časti:

„Všetko sa tvárilo seriózne, ale v skutočnosti šlo o podvod. Urobil som chybu, keď som telefonicky súhlasil, že si nechám poslať celú knihu a budem ju splácať. Až keď som zložil telefón,  pýtal som sa, koľko má kniha vlastne strán a akí odborníci  ju písali.“

Čoskoro sa ukázalo, že celá kniha by ho vyšla na 8.602 českých korún. Keď ju však chce vrátiť, zistil, že nemá komu. Miesto toho sa objavila vymáhačská firma. Pán Lorman sa napokon obrátil na advokátsku kanceláriu  a svoj prípad úspešne vyriešil na súde.

Seniori versus kyberšmejdi

Seniori sa však zväčša boja brániť sa súdnou cestou kvôli poplatkom po prípadnej prehre a navyše sa hanbia pred ostatnými priznať si chybu.  Pre väčšinu z takto postihnutých predstavuje takýto podvod kyberšmejdov nielen finančnú stratu, ale aj sebadôvery. Radšej sa s tým nezdôveria  ani svojim najbližším.

Navyše seniori väčšinou pracujú so zastaranou technikou bez účinnej ochrany,  ktorá na kyberšmejdov nestačí. Stávajú sa tak preto ľahkým terčom útokov.

Zdroj: idnes.cz, Foto: ilust.