Nový podpredseda EK Maroš Šefčovič zvládol vypočúvanie v EP vo veľkom štýle  

SPRÁVY
1 /

Predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker nedávno oficiálne potvrdil, že slovenský eurokomisár Maroš Šefčovič  získa podpredsednícky post v exekutíve EÚ, kde v najbližších piatich rokoch bude mať na starosti energetickú úniu.

Nový podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič bude koordinovať prácu viacerých komisárov, najmä však tých zodpovedných za klímu a energetiku, dopravu, vnútorný trh, priemysel, podnikanie a malé a stredné podniky, životné prostredie, námorné záležitosti a rybolov, regionálnu politiku, poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka, v neposlednom rade aj výskum, vedu a inovácie.

Maroš Šefčovič ako jeden z mála eurokomisárov prešiel v májových eurovoľbách ako poslanec do Európskeho parlamentu ako líder kandidátky Smeru (v SR získal najviac 66.966 prednostných hlasov voličov). Teraz kandidovali vo svojich krajinách siedmi eurokomisári, k čomu Šefčovič na návšteve Banskej Bystrice pre náš portál uviedol:

Keď sa ma ľudia pýtajú, ako funguje Európska komisia, odpovedám im, že je to niečo ako európska vláda a komisári sú takými jej ministrami. Vo väčšine krajín, keď sa chcete stať ministrom,  tak najskôr musíte získať dôveru od ľudí, musia vás zvoliť do národného parlamentu a potom sa sformuje vláda. No a toto je tendencia, ku ktorej, verím, bude smerovať aj celá EÚ.  Eurokomisár by mal  získať silný mandát z volieb od občanov.“

To sa nášmu eurokomisárovi, ktorý má vysoký kredit v EÚ i na Slovensku, podarilo. Na otázky spravodajského  portálu EuropskeNoviny týkajúce sa vypočúvania Maroša Šefčoviča v Európskom parlamente a  jeho opätovného vstupu do vysokej európskej funkcie odpovedal europoslanec Vladimír Maňka:

Maroš Šefčovič teraz bude mať ako podpredseda Európskej komisie dosah na oveľa viac vecí. Ako to vnímate? V čom to pomôže Slovensku?

Maroš Šefčovič presvedčil všetkých už pri prvom vypočutí v Európskom parlamente. Teraz sa dokonca Výbor dopravy postavil za to, aby zostal komisárom pre dopravu. Vnímali ho ako človeka, ktorý v tejto oblasti dosiahne úspechy pre EÚ a nechceli, aby výbor o neho prišiel. Teraz dostal agendu, ktorá je ešte významnejšia. Bude môcť koordinovať prácu trinástich komisárov. Príprava na posledné vypočutie musela byť pre neho náročná najmä v tom, že sa za štyri dni musel pripraviť a hlbšie oboznámiť s mimoriadne rozsiahlou agendou. Zvládol to však vo veľkom štýle.

Slovenský eurokomisár prešiel májovými eurovoľbami a má vysoký kredit v EÚ

Treba zobrať do úvahy, že Maroš Šefčovič už ukázal svoje kvality aj vo funkcii podpredsedu Európskej komisie v bývalom období.  Zastupoval predsedu Komisie v dôležitých veciach, aj pri rokovaní v Európskom parlamente. Jeho práca priniesla konkrétne úspechy. Napríklad zníženie administratívnych nákladov v EÚ o 5% v priebehu piatich rokov. U poslancov Európskeho parlamentu si už v minulosti urobil dobré meno. Dnes celé Slovensko môže byť na neho hrdé.

Hovoríte, že Maroš Šefčovič znižuje byrokraciu. To znamená, že je v Bruseli skutočne taká vysoká?

Keď som pred viac ako desiatimi rokmi prišiel do Európskeho parlamentu, uvedomil som si, že byrokracia v Bruseli je naozaj vysoká. Vtedy prišli zástupcovia Komisie do môjho rozpočtového výboru. Povedali, že chcú krátiť členským štátom financie o 10% lebo nezvládajú čerpať eurofondy. Vysvetlil som im moju skúsenosť s byrokraciou Komisie, keď som ako primátor dva roky s nimi rokoval a o dva roky žiadali od nás tie isté veci, ktoré sme im dávno dali. Stratili sme tak dva roky.

Ako je to s európskou byrokraciou v súčasnosti?

Na rokovaní Rozpočtového výboru som vtedy požiadal Komisiu, aby riešila nové pravidlá čerpania eurofondov, aby znížila byrokraciu. Podporili ma všetci poslanci.  Byrokracia na Európskej úrovni sa podstatne znížila. V mnohých členských štátoch však, bohužiaľ, ešte pretrváva, kde si niekedy úradníci tvoria vlastné pravidlá. Preto sme sa dohodli, že každý rok budeme kontrolovať čerpanie eurofondov a byrokraciu v krajinách, ktoré majú problémy.

V rozpočte EÚ chýba až 26 miliárd €. To hovoríme o starom rozpočte, ale Brusel už rieši nový. Ako sa to mohlo stať?

V rozpočte na rok 2015 nie sú kryté finančné záväzky EÚ. K dnešnému dňu EÚ nezaplatila faktúry za 26 mld. € a toto číslo rastie. Okrem toho Rada kráti financovanie vlastnej stratégie. Túto stratégiu a projekty pritom schválila Rada preto, lebo majú priniesť pre celú Európu zamestnanosť, vysokú pridanú hodnotu, ale aj energetickú bezpečnosť.

Aký je vzťah štátnych rozpočtov k európskemu?

Vidíme, že rozpočet budúcnosti nemôže byť závislý od toho, či Rada plní svoje záväzky alebo nie.Potrebujeme vytvoriť inteligentný európsky rozpočet, ktorý Európskej únii poskytne vlastné zdroje na dosiahnutie jej ambícií bez toho, aby sa zvýšila celková daňová záťaž na obyvateľov. Okrem toho, aby EÚ pracovala efektívne, musíme z vnútroštátnej úrovne zobrať všetko, čo dokážeme na európskej úrovni urobiť efektívnejšie. Tam sú úspory a zdroje – v intenzívnejšej európskej integrácii.

Zdroj: Európske Noviny