Novozrekonštruovaný chodník na Švermovej niekto prehradil !

SPRÁVY
15 /

Kto z Bystričanov chodí po jednostrannom chodníku na začiatku Švermovej ulice od veľkého kruhového objazdu pri ESC smerom k Úsvitu, musí pri radových garážach po pravej strane iba nechápavo krútiť hlavou. Niekto si tu priamo v ceste chodcom vybudoval vjazd so zábradlím do jednej z nich.

Majiteľ neoznačenej garáže s hrdzavou plechovou bránou vedľa čísla 644 zrejme nebol spokojný s komplikovaným výjazdom na cestu cez chodník, tak si priamo na ňom vybudoval asfaltovú rampu ukončenú zasahujúcu do polovice chodníka. Je ukončená naprieč chodníka betónovými dielcami s oceľovým zábradlím natretým na červeno. Vytvára tak prekážku chodcom, ktorí ju musia obchádzať.

„Je to pre mňa šok. Ako poslanci sme tu nechali zrekonštruovať jednostranný chodník pre chodcov a niekto tu kvôli nájazdu do svojej garáže drzo urobí prekážku. Po zistení majiteľa garáže a stanoviska mestského úradu prípadne mestskej polície sa musíme touto nehoráznosťou zaoberať na dopravnej komisii,“

uviedol pre náš portál člen dopravnej komisie a poslanec z Fončordy Daniel Karas.

Ďalší poslanec Ladislav Slobodník k tomu dodáva:

„V poslednej dobe sa čoraz častejšie stretávame s ničením zariadení, ktoré sme tu vybudovali z mestských financií. Pre našich občanov. Nedávno vandali zničili zrekonštruované ihrisko na Okružnej, teraz zasa poškodený nový chodník kvôli vstupu do súkromnej garáže. Niektorí ľudia si nevážia nič, čo sa tu urobí aj pre nich.“

V každom prípade si tento kuriózny prípad zaberania verejného chodníka majiteľom priľahlej súkromnej garáže naprieč chodcom overíme na mestskom úrade. Už na pohľad je zjavné, že tu došlo k porušeniu zákona i technickej normy. Chodníky sa budujú a sú určené na bezpečný pohyb chodcov.

Aktuálne znenie § 52 odsek (2) zákona č. 8/2009 o cestnej premávke hovorí: „Iní účastníci cestnej premávky, než chodci, nesmú chodník používať. To neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím.“ Aj tam je však povolené zastavenie alebo státie bicykla či motocykla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.

STN 73 6110 „Projektovanie miestnych komunikácií“ je v článku 12.3.4.2 ešte prísnejšia.Najmenšia voľná šírka chodníka má umožniť jazdu detského kočíka, invalidného vozíka, pohyb chodca s batožinou a umožnenie vzájomného obchádzania chodcov. Najmenšia voľná šírka chodníka je podľa normy 1,5 m, k tomu však treba pripočítať bezpečnostný odstup 0,5 m od vozovky a 0,25 m od zástavby. Ideálna normová šírka chodníka by teda mala byť 2,25 metra.

V našom prípade je priechodná šírka chodníka 1,5 metra pri inkriminovanej garáži zúžená zhruba na polovicu. O riešení tejto neúnosnej situácie vás budeme aktuálne informovať.

 

Zdroj: MT