Miestni architekti navštívili primátora s kritikou projektu autobusového terminálu

SPRÁVY
68 /

Časť banskobystrickej architektonickej obce, ktorá sa podľa vlastných slov zaujíma o verejné dianie a záleží im na zdravom územnom rozvoji mesta, sa v piatok 13.februára  stretla s primátorom mesta Jánom Noskom. Hlavnou témou stretnutia mala byť ponuka odbornej spolupráce v budúcnosti, ale napokon to bolo o kritike projektu nového autobusového terminálu v priestore vyše 30 rokov rozostavanej  autobusovej stanice, k čomu odovzdali štyria prítomní architekti primátorovi otvorený list.

Čo predchádzalo stretnutiu primátora so skupinou bystrických architektov…

Architekti vedení Igorom Teplanom ešte pred samotným stretnutím proklamovali ochotu ponúknuť mestu riešenia a pomoc v oblasti rozvoja mesta so snahou o vytvorenie podmienok pre vzájomnú komunikáciu.  To aj prostredníctvom inštitútu poradného orgánu – Rady primátora pre architektúru a urbanizmus (RPaU), ktorá podľa zápisnice zverejnenej ma mestskom webe zasadala naposledy 12.mája 2012.

Nie je bez zaujímavosti, že štvorročný  mandát členov tohto poradného orgánu bývalého primátora končí v apríli 2015. Po vyše 2,5 ročnej nečinnosti dala impulz k oživeniu jeho činnosti januárová tlačová beseda nového primátora Jána Noska s investorom Primum s.r.o. Ten ako vlastník predmetnej nehnuteľnosti má právoplatné územné rozhodnutie z marca 2013 a po získaní stavebného povolenia by do konca budúceho chcel postaviť nový komplex Terminal Shopping Center.   

Gogolov poradný orgán chce obnoviť svoju činnosť

Architektov z  poradného orgánu bývalého primátora naštartovala poslankyňa Ľudmila Priehodová, ktorá vo facebookovej diskusii banskobystrického Spolku architektov spochybnila navrhované dopravné riešenie autobusového terminálu a údajný nesúlad s územnoplánovacou dokumentáciou CMZ, hoci to je už dávno vyriešené.

Pridal sa architekt Peter Rusnák, člen riadiaceho výboru pre vypracovanie Plánu hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta zodpovedný za urbanistickú časť, ktorému na novom autobusovom termináli chýba vytvorenie budúceho integrovaného dopravného uzla spolu so železničnou stanicou:

„Stále si myslím, že novému primátorovi by ste mali dať vedieť, že architekti sú tu a vedia kvalifikovane zdôvodniť, ako to treba urobiť.“

Doplnil ho člen poradného orgánu bývalého primátora architekt Tomáš Sobota, ktorý bol aj na stretnutí s novým primátorom:

„Na RpAU sme sedeli – povedzme si na rovinu – celkom zbytočne. V podstate len niektoré z našich podnetov boli vypočuté. Nedokázali sme sa stretnúť s členmi komisie, lebo oni nechcú.“

Predseda poradného orgánu bývalého primátora architekt Michal Gaj dodal:

„Podľa indícií a aj oficiálnych správ je pre súčasné vedenie mesta Banská Bystrica  situácia ohľadne autobusovej stanice jasná a rozhodnutá. Zle. Zmeškalo sa obdobie, keď sa možno ešte dalo niečo riešiť.“

Rada primátora versus Komisia pre územný rozvoj

Gogolov poradný orgán pre architektúru a urbanizmus sa už v roku 2011 dostal do sporu s oficiálnym poradným orgánom mestského zastupiteľstva – Komisiou pre územný rozvoj práve kvôli projektu autobusového terminálu. Bez vedomia Komisie si Rada pozvala projektanta a jej členovia sa mu snažili diktovať podmienky celkového riešenia. Podľa odbornej komisie MsZ  týmto postupom zneistili investora, ktorý sa v tom čase snažil o odkúpenie areálu starej autobusovej stanice od vtedajšieho vlastníka.

Poslanec Ján Šabo to vtedy komentoval slovami:

„Ako predseda Komisie pre územný rozvoj som dostal informácie o projekte autobusovej stanice, podobne ako Útvar hlavného architekta mesta, až teraz. Poradcovia bývalého primátora však už jednostranne posudzovali investičný zámer so zaväzovaním investora.“

Zákon č. 369/1990 Zb. v platnom znení o obecnom zriadení pozná iba poradné orgány mestského zastupiteľstva, ktorými sú mestská rada a odborné komisie. O poradných orgánoch primátora nie je v zákone žiadna zmienka.

Otvorený list primátorovi

Na komplexnú rekonštrukciu starej autobusovej stanice existuje projekt rakúskej projekčnej a developerskej spoločnosti so sídlom v Bratislave Jahn Development & Consulting aj s platným územným rozhodnutím a posúdením vplyvov na životné prostredie EIA. Do mesta má prísť dlho očakávaná investícia vo výške cca 18 miliónov €.

Navrhovaný komplex má dve časti – nový autobusový terminál s obchodnou pasážou a obchodné centrum s parkoviskami. Konštrukcia terminálu je riešená v jednom podzemnom a dvoch nadzemných podlažiach, pričom sa bezbariérovo prepojí s neďalekou železničnou stanicou Interný dopravný systém je navrhnutý bez zvýšenia  nárokov na existujúcu dopravu v meste.

V otvorenom liste podpísanom 26 bystrickými architektmi sa uvádza, že nový autobusový terminál sa navrhuje ako súčasť nákupného centra na opačnej strane od železničnej stanice, ako by mala byť v nadväznosti na budúci uzol integrovanej dopravy:

„Vzdialenosť medzi stredom autobusových nástupísk a halou vlakovej stanice je viac ako 300 metrov. Cestujúci s batožinou tak bude musieť pešo prekonať najmenej takúto vzdialenosť cez nákupné stredisko. Sme presvedčení, že je možné vybudovať dobre fungujúci dopravný terminál a zároveň vytvoriť priestor pre investora, ktorí si vedľa tejto prioritnej funkcie môže vybudovať zamýšľanú komerčnú náplň, hoci aj vo väčších objemoch, ako doteraz plánoval.“

Ďalšie spochybnenie investora?

Architekt Igor Teplan pre agentúru SITA povedal:

„Hoci už je vydané územné rozhodnutie, pri dobrej vôli by k zmene mohlo dôjsť. Územne by sa nič nezmenilo, ide len o to, ako ten objekt bude poskladať.  V navrhovanej podobe by nová autobusová stanica nebola pre cestujúcich lepšia, než súčasná po vymaľovaní.“

Podľa našich informácií na stretnutí s primátorom sa architekti pýtali, či môžu nahliadnuť do projektovej dokumentácie nového terminálu s autobusovou stanicou. V otvorenom liste sa odvolávajú na projekt z roku 2011. To však bola iba štúdia, projekt pre územné konanie sa odvtedy zmenil. Podľa našich informácií však tento bystrickí architekti nevideli, dožadovali sa ho práve na stretnutí s primátorom. Je zaujímavé, že nikto z nich nevyužil možnosť pripomienkovať ho v územnom konaní pred dvomi rokmi.  Prichádzajú s návrhom zmien až teraz, ibaže v právnom štáte platí zákon pre každého.

Ak by mal investor podľa mienky bystrických architektov  meniť právoplatné územné rozhodnutie na nový komplex s autobusovým terminálom, tak môžeme zabudnúť na ním avizovaný termín dokončenia december 2016.  Je otázne, či po štyroch rokoch nedôjde k ďalšiemu spochybneniu tejto súkromnej investície, o ktorej naplnenie sa vehementne snaží nové vedenie mesta.

Autor: (tom), Foto: ilustračné