Marek Modranský: V Bystrici treba čím skôr urobiť poriadok s parkovaním

SPRÁVY
5 /

Viacerí Bystričania začínajú mať čím ďalej tým viac strach nielen z prehustenej premávky, ale najmä obavy z toho, či budú mať kde zaparkovať svoje auto. Tento problém sa však zďaleka netýka len centra mesta.

Autá pribúdajú, parkoviská nie

 „Dnes totiž nie je až taký problém kúpiť si auto, ale mať zároveň istotu, že ho budeme môcť aj zaparkovať v blízkosti svojho domu. Za posledné roky sa situácia v doprave v Bystrici veľmi zmenila – k horšiemu. Premávka je stále hustejšia, život začína byť taký „rýchly“, že  naše povinnosti sa len s využitím služieb MHD nedajú jednoducho stihnúť,“

člen mestskej dopravnej komisie Marek Modranský.

A tak si každá domácnosť radšej obstará minimálne jedno auto. Sídliská sa nám  zapĺňajú vozidlami, čím sa sami uberáme o vzácny životný priestor, kde všetci žijeme. Ulice sú menej prehľadné kvôli pozdĺžne zaparkovaným autám, veľakrát je to aj na úkor verejnej zelene. Tieto skutočnosti ovplyvňujú nielen samotných vodičov, ale aj život našich detí, ktoré na sídliskách vyrastajú. Pomaly sa už nemajú ani kde bezpečne bicyklovať a tráviť voľný čas.

V minulosti bola norma pre počet parkovacích miest na počet bytových jednotiek úplne iná ako si to vyžaduje dnešná situácia. Napriek tomu, že mesto v niektorých zónach obnovuje a rozširuje parkoviská, aby sa minimalizovalo nelegálne parkovane na zeleni a mimo vyznačených plôch, aj tak je toto tempo vzhľadom na reálne potreby slabé. Tento problém pociťuje v Bystrici doslova každý činžiak a každý motorista.

Problémy s parkovaním na sídliskách

Pred niekoľkými rokmi samospráva naštartovala koncepciu riešenia (ne)dostatku parkovacích plôch formou prenájmu s vyhradeným státím, no niektorí z týchto nájomcov tento model zneužívali. Toto miesto je síce viazané pre konkrétne evidenčné číslo vozidla, ale miesto toho na ňom nájomcovia často parkujú so svojím druhým autom alebo tam je úplne iné auto a to registrované nechávajú na voľnom (neprenajatom) mieste.

Je nepredstaviteľné, aby sme sa každý večer a v nedeľu už aj popoludní museli ešte ponáhľať pred svoju bytovku stihnúť si  obsadiť  voľné miesto na parkovanie. Tieto pokusy mnohokrát  vytvárajú aj vzťahové problémy medzi susedmi v tomto istom bloku. Cítiť to najmä v zime, kedy je kvôli nahromadenému snehu ešte menej parkovacích miest Keď si ho aj odhrnieme sami,  o chvíľu nám tam zastane iné auto – sused. Nehovoriac o tak blízko stojacich autách,  že mamička s dieťaťom v kočíku nemôže prejsť na druhú stranu cesty.

„Sú len dve riešenia tohto problému. Budovanie a organizácia statickej dopravy v meste,  ktorá by vedela absorbovať dnešnú potrebu parkovacích plôch vzhľadom na počet používaných  áut. Alebo sa musíme aj my sami zamyslieť, či naozaj toľko áut potrebujeme a prehodnotiť svoj spôsob prepravy na iné formy, ktoré máme v meste každý deň dispozícii (pešo, na bicykli, prostredníctvom   MHD alebo taxi služby,“

vysvetľuje Modranský

Náklady na rôzne druhy dopravy

Podľa prieskumov nás prevádzka súkromného auta stojí minimálne od 90 do 200 € mesačne. Pri aute na leasing tieto náklady môžu dosiahnuť niekoľko stovák eur mesačne.  Pre porovnanie napríklad časový mesačný lístok  na neobmedzený počet jázd na MHD nás vyjde len 20 €. V prípade taxi služieb to tiež nevychádza až tak draho, ako to na prvý pohľad vyzerá. Pri cene 2,50 € za jazdu dvakrát denne počas 20 pracovných dní nás tieto služby budú stáť mesačne približne 100 €.

Pritom nemáme ďalšie náklady na parkovanie svojho auta, ako vodič nepodliehame stresu v premávke v lete si môžeme bez výčitiek vychutnať na terase hoc aj  alkoholické osvieženie.

„Podporujem v našom meste všetky aktivity smerujúce k zlepšeniu bezpečnosti premávky, budovania a organizovania parkovacích plôch, ale nie bezhlavo. Určite nie na úkor zelene a detských ihrísk, ktoré je oveľa potrebnejšie zachovať a udržiavať ich v čistom a bezpečnom prostredí pre naše deti,“

dodáva dopravný manažér. .

Podľa neho mesto musí vytvárať také podmienky pre svojich obyvateľov, aby sme sa sami neobmedzovali len súkromnými autami, ale aby sme všetci aj na sídliskách znovu našli to pôvodné čaro pešej prechádzky, pohybových aktivít a spoločenského relaxu, ktoré pozitívne vplývajú po odpracovanom dni na každého z nás.

Autor: Marek Modranský, Foto: Ilustr.