V nadväznosti na záväzok spoločnosti Lidl Slovenská republika obmedziť používanie plastov o 20 percent do roku 2025 podniká diskontný reťazec ďalšie konkrétne kroky. Lidl sa rozhodol prestať do konca roku 2019 predávať vo všetkých svojich 132 predajniach na Slovensku (vrátane dvoch v Banskej Bystrici) plastové výrobky na jedno použitie ako sú slamky, jednorazové poháre a šálky, taniere, príbory a vatové tampóny s plastovou paličkou.
Tieto produkty budú nahradené výrobkami z alternatívnych a recyklovateľných materiálov, na vývoji ktorých momentálne Lidl pracuje spolu so svojimi dodávateľmi. V ďalšom kroku je cieľom Lidla dosiahnuť zmenu príborov a slamiek na pitie aj v oblasti polotovarov a nápojov.
„V oblasti nášho strategického postoja k plastom sledujeme jasný prístup, ktorý hovorí: nahradiť – obmedziť – recyklovať. Rozhodnutím prestať predávať plastové výrobky na jedno použitie znižujeme objem plastov a prispievame tak k nášmu zlepšeniu v tomto smere,“
povedal Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika za oblasť nákup.
Lidl Slovenská republika dopredá už nakúpené výrobky a následne ich v sortimente nahradí produktmi z alternatívnych materiálov. Budú nasledovať aj ďalšie kroky v oblasti napĺňania strategických cieľov obmedzovania plastov.
Úspornejšie obaly, menší podiel plastov
Lidl sa dlhodobo snaží znižovať objem použitých obalových materiálov a zároveň zvyšovať ich recyklovateľnosť. Stanovené ciele sú teda logickým pokračovaním tejto stratégie.
„Spolu s našimi dodávateľmi diskutujeme o tom, pri ktorých produktoch môžeme úplne odstrániť plastové obaly, alebo ich nahradiť inými, ekologickejšími alternatívami. Pri ovocí a zelenine ponúkame čoraz viac nebalených produktov. O takýto postup sa snažíme aj pri iných tovarových skupinách – napríklad pri niektorých druhoch oblečenia sme už dávnejšie úplne odstránili plastové fólie,“
vysvetlil Martin Nagy.
Diskontný reťazec zároveň na Slovensku momentálne už iba dopredáva najtenšie deväťcentové igelitky a postupne rozširuje ponuku ekologických tašiek vhodných na viacnásobné použitie. Vyradením najtenších igelitových tašiek odbremení Lidl Slovenská republika životné prostredie o 125 ton plastu ročne. Spomenuté plastové výrobky na jedno použitie predstavujú ročný objem ďalších 35 ton, čo v súčte znamená 160 ton plastov.
Lidl na Slovensku v roku 2017 recykloval bezmála 800 ton plastov – vo všetkých 132 predajniach a troch logistických centrách obchodného reťazca platí politika dôsledného triedenia odpadov.
O 360 – stupňovom strategickom postoji k plastom Skupiny Schwarz
Ako jeden z celosvetových lídrov v oblasti maloobchodu si Skupina Schwarz – ktorej súčasťou je popri Lidli aj Kaufland – uvedomuje a prijíma svoju zodpovednosť, predovšetkým vo vzťahu k životnému prostrediu.
V rámci komplexného 360 stupňového strategického postoja k plastom vyvíja Skupina Schwarz opatrenia a celosvetovo ich uplatňuje. Cieľom strategického postoja k plastom je obmedziť objem používaných plastov. Podobne sa budú správať aj ďalšie obchodné reťazce, čo je trend v celej Európskej únii.
Zdroj: TASR, Foto: ilustračné