Iniciatíva stredné Slovensko o cestách s premiérom Petrom Pellegrinim v Banskej Bystrici

SPRÁVY
21 /

Programová konferencia Iniciatívy stredné Slovensko, ktorá v závere novembra 2017 vyústila do blokád ciest vo viacerých mestách, priniesla závery v podobe požiadaviek členov otvoreného združenia adresovaných kompetentným na najvyššej štátnej úrovni.  Tie v stredu na bystrickej Radnici prerokovala iniciatíva s premiérom Petrom Pellegrinim a ministrom dopravy Árpádom Érsekom.

Iniciatíva stredné Slovensko s premiérom na Radnici

Do dnešného dňa však nenastali žiadne významné posuny, ani žiadne konkrétne riešenia. Na nečinnosť Národnej diaľničnej spoločnosti preto v stredu iniciatíva upozornila predsedu vlády SR Petra Pellegriniho a ministra rezortu dopravy Árpáda Érseka na ich výjazde v rámci stredného Slovenska.

 Zástupcovia iniciatívy rokovali na úrovni rezortu dopravy, Slovenskej správy ciest a Národnej diaľničnej spoločnosti naposledy vo februári 2018. Dohodnuté termíny a harmonogram potrebných úkonov nevyhnutných  k realizácii jednotlivých úsekov severojužného prepojenia Slovenska však neboli zo strany NDS dodržané.

Iniciatíva stredné Slovensko dnes v Banskej Bystrici požiadala premiéra, aby si vypočul jej požiadavky a predniesla konkrétne problémy, ktoré trápia mestá a obce v stredoslovenskom regióne. Zároveň žiada účinnejší systém kontroly a informovanosti o jednotlivých zámeroch.

Som rád, že sme našli mechanizmus, akým spôsobom môžeme kontrolovať procesy projektovej prípravy konkrétnych úsekov. Ponuka zo strany premiéra je dobrá s tým, že zástupca iniciatívy bude mať každé tri mesiace na zasadnutí vlády SR možnosť informovať sa a komunikovať či konfrontovať stav projektovej prípravy v rámci budovania cestnej siete na strednom Slovensku. Teší ma, že sme zároveň dostali prísľub a už na jeseň by sa mala začať riešiť problematická križovatka na výjazde z mestskej časti Šalková,“

informoval primátor mesta Banská Bystrica Ján Nosko, predseda Iniciatívy stredné Slovensko.

Väčšina verejných obstarávaní na konkrétne úseky doposiaľ nebola vyhlásená, a ak áno, tak s výrazným sklzom, ktorý má vplyv na ďalšie kroky v investičnej príprave. Minister rezortu dopravy deklaruje, že v niektorých prípadoch nejde o nečinnosť. Zdržanie je opodstatnené práve kvôli odvolávaniu sa tretích strán, ktoré nabúravajú všetky konania.

Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin iniciatíve prisľúbil aktualizáciu všetkých termínov v rámci severojužného prepojenia Slovenska. O ďalších opatreniach informoval po rokovaní s iniciatívou  premiér Peter Pellegrini na stretnutí s novinármi.

Iniciatíva chce svojou činnosťou dosiahnuť aj dobudovanie diaľnice D1 v úsek Turany – Hubová a Hubová – Ivachnová, vybudovanie severojužného prepojenia Trstená – Dolný Kubín – Ružomberok – Banská Bystrica – Zvolen – Krupina – Šahy a zároveň súvisiace spojenia Banská Bystrica – Brezno – Telgárt, Zvolen – Lučenec – Tornaľa.

radnica1

„Realita je taká, že ak sa procesy nezrýchlia, obyvatelia stredného Slovenska na trase severojužného prepojenia sa ešte dlho nebudú môcť tešiť z  modernej dopravnej infraštruktúry. Samospráva prezentuje názory ľudí a našou povinnosťou je tieto ich potreby posúvať smerom hore a bojovať za rozvoj našich miest, obcí a regiónov. Ide o projekty, ktoré presahujú jedno i dve volebné obdobia. Je preto povinnosťou každého primátora či starostu urobiť všetko pre   kvalitnú cestnú sieť kedykoľvek, a to nie len pred voľbami,“

dopnil Ján Nosko.

Zakladajúcimi členmi iniociatívy Stredné Slovensko sú: primátor mesta Banská Bystrica Ján Nosko, primátor mesta Brezno Tomáš Abel, primátor mesta Dolný Kubín Roman Matejov, primátor mesta Krupina Radoslav Vazan, primátor mesta Liptovský Mikuláš Ján Blcháč, starosta obce Podbrezová Ladislav Kardhordó, primátor mesta Ružomberok Igor Čombor, primátorka mesta Zvolen Lenka Balkovičová a primátor mesta Žiar nad Hronom Peter Antal. K zakladajúcim členom ISS sa od minulého roka pridali aj: Banskobystrický samosprávny kraj, regionálne ZMOS na celej trase, ďalej Heľpa, Nemecká, Osrblie, Valaská, Mýto pod Ďumbierok, Jasenie, Šahy,  Braväcovo, Dudince, Čierny Balog, Predajná a Závadka.

IMG_20180530_121251_resized_20180530_031019944

Stretnutie predsedu vlády s novinármi na R1

Premiér Peter Pellegrini na stretnutí s novinármi, ktoré sa uskutočnilo priamo na R1 pri odbočke do priemyselného parku, povedal:

„Pred rokovaním vlády vo Fiľakove dotýkajúcom sa okresov Lučenec a Poltár sme mali spolu s pánom ministrom dopravy Arpádom Érsekom stretnutie s Iniciatívou stredné Slovensko, ktorej predsedom je banskobystrický primátor pán Ján Nosko. Ukazuje sa, že dopravná infraštruktúra pre Banskú Bystricu a tento región je čoraz viac kľúčová. Aj keď predtým sa južná časť tohto regiónu považovala za zabudnutý kraj, dnes vnímame značné množstvo investorov so záujmom otvoriť si svoje prevádzky smerom na juh cez Kriváň na Lučenec  a Rimavskú Sobotu, preto je značný dopyt po vyhovujúcej infraštruktúre.“ 

Podľa premiéra to však nie je len R2, ktorá trápi vládu, ale aj cesta na Šahy, kde sa treba vysporiadať s obchvatom Krupiny, kde trpia občania tranzitujúcou dopravou. No a samozrejme je to pokračovanie R1 cez Hiadeľské sedlo do Ružomberka.

„Osobne ma veľmi mrzí, že na určitý čas boli pozastavené práce na prepojení Banskej Bystrice s Ružomberkom, pretože keby sa bolo počas výstavby samotnej R1 pokračovalo tempom, ako to bolo nastavené, myslím, že dnes by už Košice s Bratislavou boli prepojené kompletnou diaľnicou a rýchlostnou cestou,“

dodal Pellegrini.

K výsledku rokovania so starostami a  primátormi iniciatívy Stredné Slovensko premiér Peter Pelllegrini uviedol:

„Keďže potreby ľudí v tomto regióne sú značné a častokrát sme svedkami posúvania termínov dokončenia jednotlivých úsekov plánovaných ciest, ktoré nie vždy súvisia s nečinnosťou NDS alebo štátnych úradníkov, ale sú to aj nezmyselné odvolávania sa v jednotlivých konaniach, chceme sa, aby nevznikali ďalšie problémy. Preto sme prijali niekoľko opatrení.“

Vláda SR bude mať každé tri mesiace na svojom rokovaní bod – informáciu o stave výstavby diaľnic a rýchlostných ciest za účasti ministra dopravy, generálny riaditeľa Slovenskej správy ciest, NDS a zástupcu iniciatívy Stredné Slovensko, aby sa vždy mohli na vláde konfrontovať zvolené postupy a vyjadrenia s tým, čo sa v regióne reálne deje. Na to osobne dohliadne predseda vlády.

Peter Pellegrini pokračoval:

„Zároveň sme sa dohodli, že do 30. 6. Sa vypíše obchodná verejná súťaž na projektovú dokumentáciu obchvatu mesta Krupina, kde je veľké meškanie. Osobne to skontrolujem, ale dnes nenasvedčuje nič, že by to tak nemalo byť.“

Práce na pokračovaní dostavby R1 v smere na Slovenskú Ľupču, cez Hiadeľské sedlo, Korytnicu až do Ružomberka pokračujú, ale dovtedy, kým sa dokončia, je neudržateľná situácia na križovatke v Ružomberku pri závode Mondi najmä v piatok a nedeľu. Preto premiér požiadal generálneho riaditeľa NDS, aby do 30. 6. prišiel s návrhmi technického riešenia dočasného sprejazdnenia tohto kritického úseku. Na to vláda vyčlení potrebné financie.

Slová premiéra potvrdili primátor Ján Nosko, minister dopravy Arpád Érsek a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin, ktorí informovali aj o príprave výstavby  ďalších úsekoch ciest v rámci stredného Slovenska.

IMG_20180530_124152_resized_20180530_031101593

Prvé rokovanie vlády za účasti SSC, NDS a zástupcu Iniciatívy stredné Slovensko s odpočtom práce bude hneď po letných prázdninách v auguste. Premiér zároveň vyhlásil, že nemieni donekonečna tolerovať, že primátor mesta Sliač neustále spochybňuje trasovanie zvolenského obchvatu  a dáva neuskutočniteľné protinávrhy. Vláda trvá na vyprojektovanom severnom variante chýbajúceho úseku cesty pri Zvolene, ktorá má zabezpečiť napojenie rýchlostnej cesty R1 na R2, ktorá za Zvolenom s pokračovaním smerom na Detvu a Kriváň.

„Ešte som predsa len požiadal pána ministra dopravy, aby sme v rámci dynamického prístupu k riešeniam problémov preskúmali ešte raz možnosť dostavby 8 – kilometrového úseku R1 z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče dodatkom k zmluve so spoločnosťou, ktorá nám v zmysle PPP projektu postavila rýchlostnú cestu R1 z Nitry až sem. To by sme nemuseli platiť hneď z vlastného vrecka, len by sa mierne navýšili splátky, ktoré musíme platiť ešte asi 26 rokov spoločnosti prevádzkujúcej túto rýchlostnú cestu. Mohlo by to byť veľmi rýchle riešenie a opäť by sme posunuli rýchlostné pripojenie bližšie k Horehroniu,“

uzavrel brífing na R1 premiér Pellegrini.

Financie na dostavbu R1 a ďalších úsekov ciest v našom regióne chce vláda SR z dodatočných zdrojov EÚ a tiež alokovaním financií z programov, ktoré nedokáže Slovensko objektívne vyčerpať v tomto programovacom období

IMG_20180530_124558_resized_20180530_031120159

 

Autor: Zdenka Marhefková a (tom), Foto: Mesto BB a redakčné