Do roku 2015 vstúpi Banská Bystrica po štvrtý raz v rozpočtovom provizóriu

SPRÁVY
0 /

Asi ťažko by ste na Slovensku hľadali primátora krajského mesta, ktorému sa počas štyroch rokov funkčného obdobia ani raz nepodarilo predložiť včas návrh rozpočtu mesta na nasledujúci rok. Banská Bystrica takého má.

Štvrtý krát za štyri roky do rozpočtového provizória

Banskobystrický primátor Peter Gogola nedokázal so svojím tímom pripraviť taký návrh rozpočtu mesta na rok 2015, ktorý by prešiel finančnou komisiou a mestskou radou na posledné zasadnutie mestského zastupiteľstva 28.októbra. Ide o objem príjmov a výdavkov na úrovni 48 miliónov eur.

Fakticky to znamená, že rozpočtom mesta na budúci rok sa bude zaoberať nový primátor s novozvolenými poslancami po novembrových komunálnych voľbách, najskôr však v januári 2015. Banská Bystrica tak štvrtýkrát po sebe vstúpi do rozpočtového provizória.

Návrh rozpočtu na poslednú chvíľu a bez investícií

Na októbrovej finančnej komisii jej členovia konštatovali, že návrh rozpočet bol predložený primátorom neskoro. Navyše viacerí poslanci mali k nemu vážne pripomienky, pretože v ňom okrem iného chýbali investície mesta pre budúci rok. Poslanec Marián Hlaváč k tomu uviedol:

„Tak rozsiahly materiál potrebuje dlhšiu dobu na preštudovanie. Podávam  návrh na vypustenie bodu programu z rokovania.“

Finančná komisia sa návrhom rozpočtu nezaoberala. Následná mestská rada odporučila primátorovi v tejto veci zvolať rokovanie predsedov poslaneckých klubov a komisií. To sa uskutočnilo tento týždeň, ale bez dohody poslaneckých klubov s primátorom o prerokovaní rozpočtu 2015 na poslednom MsZ.

Pre primátora Gogolu to však zrejme nepredstavuje veľký problém, keďže táto situácia sa opakuje každý rok. Na aktuálnej webovej stránke mesta sme nenašli žiadny materiál predkladaný na utorkové zastupiteľstvo.

Primátor sa zatiaľ k tejto situácii nevyjadril. Začiatkom januára  k nepredloženému návrhu rozpočtu mesta na tento rok povedal:

„Je to neštandardná situácia. Keď sme sústredili všetky podklady pre rozpočet, dostali sme sa do veľkého nesúladu medzipríjmovými a výdavkovými položkami až do hodnoty 2 mil. eur. Pre mesto to však nie je žiadna tragédia, keďže všetky vitálne funkcie mesta ostanú zachované a dopad na obyvateľov nebude žiadny.“

Počas provizória mesto neinvestuje a nečerpá eurofondy

Podľa odborníkov je rozpočtové provizórium neštandardným, krajným a náhradným mechanizmom rozpočtového procesu v čase, keď mesto nemá do 31.decembra predošlého roka schválený riadny rozpočet na nový hospodársky rok. Rozpočet samospráv je najdôležitejším dokumentom schvaľovaným zastupiteľstvom (zákon roka), ktorý limituje život a rozvoj mesta v  nasledovnom roku. Jeho schválenie je pre funkčnosť samosprávy kľúčovou otázkou.

Počas rozpočtového provizória má samospráva zákonom o rozpočtových pravidlách  limitovanú výšku mesačných výdavkov  na 1/12 celkových výdavkov predchádzajúceho roka.  Takýto režim umožňuje mestu zabezpečiť v obmedzenom rozsahu len bežné výdavky na chod úradu, rozpočtových a príspevkových organizácií. Kapitálové výdavky, investície do rekonštrukcií a zveľaďovania verejného majetku, ako aj prípadné plánované navýšenie bežných výdavkov samosprávy na zlepšenie chodu organizácií sa nerobí.

V provizóriu nemôže mesto začínať nové investičné akcie ani čerpať na ne eurofondy. Inými slovami občania môžu počas rozpočtového provizória mesta  zabudnúť nielen na malé investičné akcie vo svojich volebných obvodoch, ale aj na nové rekonštrukcie ciest, škôl, športových a kultúrnych zariadení.

Výnimku tvoria výdavky, ktoré sa uhrádzajú v súlade s termínmi splácania dohodnutými v predchádzajúcom rozpočtovom roku a výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória na povinnú úhradu podľa osobitných predpisov. Rozpočtové príjmy a výdavky uskutočnené počas provizória sa zúčtujú s rozpočtom mesta a kraja až po jeho schválení v danom roku.

Autor: (tom), Foto: Ilustr.