Bratislavský a bystrický pohľad na novú ministerku kultúry Ľubicu Laššákovú

SPRÁVY
13 /

Prezident Andrej Kiska sa ešte len rozhodoval o vymenovaní ministrov novej vlády Petra Pellegriniho, ale na námestiach a medzi umelcami (zväčša v Bratislave) už vznikli protesty proti novej ministerke kultúry Ľubici Laššákovej. Po jej vymenovaní sa začala podpisovať petícia za jej odvolanie.

Neznáma známa Bystričanka

Stačilo, že Bystričanka Ľubica Laššáková ešte pred svojím menovaním sa v rozhovore pre Denník N mala nevhodne dotknúť burzového špekulanta, miliardára a filantropa Sorosa v súvislosti s financovaním mimovládok. Hoci sa po stretnutí s prezidentom za tieto výroky verejne ospravedlnila, niektorým vadilo aj to, že do Prezidentského paláca neprišla v lodičkách…

Najviac však bratislavským signatárom petície umelcov vadí, že ju nepoznajú a je zo Smeru. Ľubica Laššáková, ktorej ešte len v pondelok spolu s ostatnými členmi vlády vyslovilo dôveru 81 poslancov 150 – členného slovenského parlamentu, reagovala slovami:

 „Nie je to férové, pretože som naozaj tri dni aj s cestou v nejakej funkcii a nepoznajú ma. Viem o tejto výzve a po Veľkej noci sa rada stretnem s jej signatármi, aby sme si vysvetlili, čo odo mňa žiadajú.“

Ponúkame Vám vyhlásenia niektorých predstaviteľov bratislavskej a banskobystrickej kultúrnej obce, ktoré potvrdzujú diametrálne odlišný uhol pohľadu na Ľubicu Laššákovú.

Bratislavský pohľad

Richard Stanke, herec a tribún protestov z Námestia SNP v hlavnom meste:  

„Dúfali sme, že prezident vládu nevymenuje. Ministerka kultúry ma desí. Z niektorých jej odpovedí som mal pocit, že ju nominovala Kotlebova strana. A to aj napriek tomu, že počas jeho pôsobenia údajne na župnom úrade vystupovala proti nemu.“ 

Zuzana Mistríková, filmová producentka stojaca za petíciou umelcov:

„Vývoj posledných udalostí som sledovala len v útržkoch, takže moje hodnotenie vychádza len z prvých signálov. Možno to bude vyzerať prvoplánovo, čo poviem, ale nemyslím si, že do verejného života môže minister kultúry vstúpiť vizuálne aj obsahovo takým spôsobom, ako doň vstúpila pani Laššáková.“

Emília Vašáryová, herečka:

„Veľmi rada sa s pani Laššákovou stretnem a spýtam sa jej, čo si myslí o slovenskej architektúre, o filme, o divadle, o našej kultúre a nemyslím tým na varenie bryndzových halušiek či annabály. My potrebujeme na tomto mieste človeka, ktorý už niečo pre slovenskú kultúru aj naozaj urobil a dokázal.“

Ľubica Orechovská,  filmová producentka z iniciatívy Kultúrny reparát:

„Žiadnymi z prvých krokov neukázala, že sa o tento rezort nejakým spôsobom zaujíma, že vie, čo je v jeho kompetenciách a nemá akúkoľvek predstavu o tom, akú agendu a akým spôsobom chce riešiť. V čase, keď je, napríklad v koalícii silná tendencia politicky ovládať verejnoprávne médiá, je ambivalencia jej vyjadrení aj k tejto téme nebezpečným signálom. Signálom toho, že pani Laššáková nebude žiadnou silnou osobnosťou, schopnou odolávať tlakom politických šéfov.“

Bystrický pohľad

Zuzana Ďuricová Hájková, riaditeľka  Divadla Štúdio tanca:

„Úprimne ma to prekvapilo kvôli tomu, že nie sme zvyknutí, že niekto z našej blízkosti, z nášho regiónu sa takto zrazu ocitne vo vysokej funkcii a nepôsobí v Bratislave. Viem aká je tá funkcia na ministerstve kultúry náročná. Pani Ľubica Laššáková len nedávno nastúpila na post podpredsedníčky BBSK, čo sme v kultúre privítali, pretože s ňou spolupracujeme a poznáme ju. V časoch, keď sme ako divadlo boli vylúčení na okraj a prenasledovaní, tak ona bola človek, ktorý mi vždy zdvihol telefón, bola ochotná si vypočuť nejaké návrhy riešení a aj sa o ne zaujímala. Vošla do nášho divadla, keď sme potrebovali niečo prerokovať, pričom mnohí aj priatelia nevošli. Na druhej strane bude to mať v pozícii ministerky kultúry ťažké, ale bude sa môcť oprieť o fungujúci aparát, čo na tomto ministerstve doteraz bolo.“

Iveta Škripková, riaditeľka Bábkového divadla na Rázcestí:

„Veľmi si vážime postoje pani Laššákovej voči nám a nášmu divadlu počas kotlebovského vládnutia na Úrade BBSK. Patrila k jedným z mála odvážnych, čo sa postavili proti extrémizmu. Aj vďaka nej kultúra v Banskej Bystrici prežila. Myslím si, že teraz sa ocitla v nezávideniahodnej situácii.“

Alexander Daško, rómsky hudobník a riaditeľ Súkromnej ZUŠ LAVUTA  v Banskej Bystrici:

„Ľubica Laššáková je človek na správnom mieste, rozumný a s dobrým srdcom. Je to odborníčka, ktorá sa okrem médií vyzná aj v kultúre. Nezáleží na tom, či je niekto známa tvár. Mňa väčšina známych tvárí nepresvedčila o tom, že sú veľkí odborníci. Chcem poprosiť slovenský národ, aby nehodnotil ľudí podľa toho, či sú známi alebo nie, ale či sú odborníci a čo dokážu. Napokon treba dať schopnému človeku šancu aby ukázal, čo v ňom je. Toto moje vyjadrenie nesúvisí s tým, či mi Ľubica Laššáková pomohla alebo nie, ale viem, že keby som ju  požiadal o pomoc v dobrej veci, tak by to bez váhania urobila.“

Zvyčajne platí, že človeka môžeme kritizovať za to, čo robí či urobil vo svojej funkcii. Nie ako sa nám javí, keď do nej vstupuje. Z minulosti sú známe viaceré osobnosti, ktoré vstúpili do vysokej politiky, ale nezvládli to. Funkcia ministra kultúry nie je divadlo ani film, ale každodenná tvrdá politická práca pre kultúru na verejnosti…

 

Autor: (tom), Foto: ilustračné