Bomba na SIAF 2015: Po troch rokoch na Sliač opäť priletí obrí bombardér B-52

SPRÁVY
12 /

Pred tromi rokmi patril medzi najväčšie lákadlá Medzinárodných leteckých dní. Viac ako trinásť hodín letel z americkej základne v Luisiane, aby vo svojej historickej premiére pristál na Leteckej základni Sliač a ponúkol návštevníkom na statickej ukážke nevídaný pohľad.

Strategický bombardér bude opäť veľkým lákadlom

Gigant v podobe strategického bombardéra B-52 mieri na Medzinárodné letecké dni aj tento rok! V roku 2012, krátko po pristátí, vyjadril pilot Keith Schultz veľké nadšenie, že môže byť so svojím tímom súčasťou Medzinárodných leteckých dní a prezentovať tak kus Ameriky v srdci Európy.

O ikonu amerického letectva mali záujem nielen zástupcovia médií a desiatky nadšencov v okolí Letiska Sliač, ale B-52 Stratofortress si nenechali ujsť ani predstavitelia vlády a vtedajší prezident SR Ivan Gašparovič.

V uliciach Banskej Bystrice sa fanúšikovia letectva s americkými pilotmi fotili, dokonca si s nimi pripíjali symbolickým nápojom známym pod rovnakým názvom B-52. V areáli letiska počas MLD SIAF 2012 mala posádka B-52 čo robiť, aby všetkým nadšencom legendárneho gigantu ukázala kabínu lietadla a odpovedala na zvedavé otázky. Boli pri tom aj Bystricoviny.

B-BUFF  je Veľký škaredý tlstý kámoš

B-52 je ťažký bombardér dlhého doletu, ktorý môže plniť rôzne misie. Je schopný letieť vo vysokej podzvukovej rýchlosti vo výške viac ako 15 tisíc metrov. Jeho pôvodným poslaním bolo nukleárne zastrašovanie, s tým spojený dlhý dolet a dobrá nosnosť. Dokáže niesť aj širokú paletu konvenčných zbraní – až 32 ton.

Legendárny americký bombardér má dĺžku takmer 49 metrov a rozpätie krídiel viac ako 56 metrov. Strategický bombardér Boeing B-52 Stratofortress bol skonštruovaný na zhadzovanie bômb na ciele, na území Sovietskeho zväzu, z veľkej výšky. Mal nahradiť lietadlo Consolidated B-36 Peacemaker.

Prvý let pred 61 rokmi

Prvý prototyp B 52A prvýkrát vzlietol v roku 1954, jeho druhý model vstúpil do prevádzky v roku 1955 a B-52H bol dodaný v októbri 1962. Počas 90-tych rokov boli nasadené do niekoľkých operácií, ako napríklad Operácia Desert Storm a Operácia Iraqi Freedom.

Celkovo bolo vyrobených 744 kusov tohto legendárneho lietadla. 16. februára 1991 sedem lietadiel B-52G zo zostavy 2. bombardovacieho krídla odštartovalo z leteckej základne Barksdale v Lousiane (USA) s nákladom 39 konvenčných striel AGM-86C a uskutočnili misiu proti cieľom na území Iraku.

Všetkých sedem lietadiel pristálo po 35 hodinách letu na materskej základni v Barksdale. Tento let predstavoval rekord – najdlhšiu bojovú misiu v histórii použitia tohto typu strategického bombardovacieho lietadla.

 

Zdroj: SIAF 2015, Foto: SIAF a bystricoviny