Ako sa nechtiac skladáme v kraji na politickú propagandu vodcu ĽSNS  

SPRÁVY
13 /

Pol roka praktického výkonu činnosti banskobystrického župana Mariana Kotlebu ukázalo aj neveriacim pravú tvár tohto „enfant terrible“ slovenskej politickej scény. Vo verejnej funkcii si zrejme myslí, že keď sa bude správať ako ľudový vodca, všetci voliči mu to zjedia aj s chlpami a jeho ĽSNS v najbližších voľbách pošlú do slovenského parlamentu (alebo niekam inam).

Všetky vedúce úradnícke fleky pre funkcionárov ĽSNS

Vo vedení BBSK sa čoraz zreteľnejšie vytvára propagandistické centrum v prospech jednej osoby a jednej strany. Stačí si všimnúť  politickú reklamu najhrubšieho zrna na krajskom webe, v krajských tlačovinách či krajských videách pochybného obsahu.

Krátko po nástupe do funkcie župan Kotleba priamym obsadil útokom všetky dôležité fleky na Úrade BBSK a v Banskobystrickej regionálnej správe ciest a.s. funkcionármi ĽSNS.  Spĺňa to dva zámery: stranícki kamaráti vrátane rodinných príslušníkov majú dobre platené miesta na štyri roky (plus niekoľkomesačné odstupné) a pre stranu sa robí politická propaganda za krajské peniaze.

Už všetci vedia o predsedovi ĽSNS a regionálnych šéfoch tejto strany pohodlne usadených v kreslách vedúcich úradníkov kraja a  BBRSC a.s., vrátane Kotlebovho brata a ďalších „kotlebovcoch“ zamestnaných v týchto inštitúciách. Skúsme však upriamiť pozornosť na dvoch úradníkov sediacich pri županovi, ktorých práca by sa dala pokojne označiť za plnenie propagandistických cieľov vodcu strany.

Centrum politickej propagandy na Úrade BBSK

Mediálnu propagáciu na Úrade  BBSK má na starosti Kotlebov hovorca Miroslav Belička vo funkcii vedúceho oddelenia styku s verejnosťou a protokolu, spolu so šéfredaktorom mesačníka „Náš kraj“ vo funkcii odborného referenta tohto oddelenia PhDr. Michala Alberta. Začalo to dvomi vydaniami tohto mesačníka so škandalóznym obsahom, čo muselo zastaviť zastupiteľstvo, aby následne vedenie kraja vydalo za krajské peniaze iný plátok s podobným obsahom „Bystrický kraj“.

Keď náhodou zablúdite na webovú stránku BBSK, nájdete tam množstvo oficiálnych správ bezuzdne oslavujúcich „úspechy“ kraja pod vedením Mariana Kotlebu, útoky na bývalého župana a kritické médiá „vedené politickou mafiou“, ktoré odmietajú zverejňovať túto politickú propagandu. Jedným z posledným prípadov boli billboardy vo vlastníctve BBRSC a.s., ktoré v Banskej Bystrici dodnes propagujú ĽSNS ešte z májových eurovolieb…

Projekt „Lopaty a krompáče“ v praxi

Učebnicovým príkladom politickej propagandy ľudového župana je slogan „BBSK pod vedením Mariana Kotlebu vytvoril 60 pracovných miest“, ktorý nájdete na krajskom webe a objavil sa dokonca aj vo verejnoprávnej RTVS. Ide o zamestnancov obcí vykonávajúcich pomocné práce pre BBRSC a.s. pri cestách breznianskeho, revúckeho a rimavskosobotského okresu. Na prvý pohľad to znie bombasticky, pokiaľ nemáte dobrú pamäť a nedávate si veci do súvislostí.

Vlani v novembri kandidát na župana Marian Kotleba vyhlásil: „Moja vízia riešenia sú lopaty a krompáče na cestách druhej a tretej triedy miesto bagrov. Zamestnať x- ľudí, ktorí by inú prácu nemali šancu dostať a nebude to stáť ani korunu. Lopaty a krompáče sa dajú vyrobiť, nemusíme byť odkázaní na spotrebu a nákup. Formu sme preberali s akademickou obcou, budú to neziskovky alebo sociálne podniky. Keď to funguje v Rumunsku, prečo by to nemohlo fungovať na Slovensku.“

Dnes hodnotí praktickú realizáciu tejto županovej vízie jeho predchodca Vladimír Maňka takto:  „Pán Kotleba dočasne zamestnal  60 ľudí na 5 mesiacov. V prepočte je to tak, akoby 25 ľudí pracovalo celý rok. Nie je však pravda, že to kraj nič nestojí. Z Banskobystrickej regionálnej správy ciest berú na tento projekt 400 tisíc eur. Tieto peniaze budú chýbať na výplaty a odvody pre 33 kvalifikovaných ľudí, ktorí sú dnes zamestnaní v BBRSC a v lete môžu vykonávať aj tieto práce.  Budú chýbať na údržbu ciest väčšine okresov nášho kraja, na úkor ktorých sa to deje. Keby však týchto 33 zamestnancov prepustili, nezvládli by zimnú údržbu. Kotleba tak vytvára v tomto podniku dlh a takýto stav je dlhodobo neudržateľný. Keď do toho započítame, že v BBRSC nezmyselne rozšírili administratívu a byrokraciu, do konca roka vytvoria dlh vo výške minimálne 500 – 800 tisíc eur. Takéto postupy ohrozujú reálnu zamestnanosť a schopnosť udržiavať cesty v bezpečnom stave, nehovoriac o poškodzovaní dobrého mena krajskej firmy na trhu.

Toľko o politickej propagande, ktorá sa stala jedným z viditeľných znakov činnosti banskobystrického župana a jeho ľudí vo vedení kraja. Možno si chlapci so znakom ĽSNS na hrudi ešte nevšimli, že každá minca má dve strany. Pokračovanie azda niekedy nabudúce…

Autor: Miroslav Toman