Kraj sa so žalobou obráti na súd, ale verejná autobusová doprava bude fungovať ako doteraz

SPRÁVY
6 /

Na utorkovú tlačovú besedu s autobusovými dopravcami SAD Zvolen a SAD Lučenec, ktorí napriek právnemu sporu s BBSK jasne deklarovali, že budú zabezpečovať verejnú autobusovú dopravu v kraji v plnom rozsahu aj po 1. januári 2019, reagovalo v stredu svojou tlačovkou aj vedenie BBSK.

Podľa BBSK uzatvorené dodatky k zmluvám s dopravcami sú neplatné

Tlačovej besedy na Úrade BBSK sa okrem župana Jána Luntera zúčastnili aj členovia krízového tímu – jeho poradca Ondrej Lunter, riaditeľ Úradu BBSK Matúš Hollý a advokát Andrej Leontiev z kancelárie Taylor Wessing.

Banskobystrický samosprávny kraj sa po štvormesačnom hľadaní mimosúdneho riešenia situácie vo verejnej doprave so súčasnými dopravcami v kraji, rozhodol podať žalobu. O platnosti dodatkov k dlhodobým zmluvám uzatvorených koncom roka 2017 tak bude rozhodovať súd. Do jeho rozhodnutia však musí byť zabezpečená verejná doprava pre občanov.

Vedenie Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) v septembri 2018 upozornilo na zistenia, ktoré sa podľa externých právnych analýz týkajú  nezákonného stavu, ktorý by vo verejnej prímestskej doprave v kraji mohol nastať od 1. januára 2019

Podľa vyjadrení predstaviteľov BBSK ak kraj ako orgán verejnej moci zistí nezákonný stav, musí vykonať kroky na jeho nápravu, inak mu hrozia pokuty od slovenských aj európskych kontrolných orgánov. Predlžovanie desaťročných zmlúv dodatkami bez splnenia špecifických a výnimočných podmienok nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave nepovoľuje.

bbsk4

Kraj sa obráti so žalobou na súd

Dvaja súčasní dopravcovia, SAD Zvolen a SAD Lučenec, ktorí aktuálne zabezpečujú dopravu v kraji,  podľa svojich právnikov podporených aj právnym názorom Zväzu autobusovej dopravy trvajú na platnosti inkriminovaných päťročných dodatkov k zmluvám uzatvorených bývalým vedením kraja do roku 2023.

Odmietli návrh vedenia BBSK  podpísať nové dvojročné zmluvy so zachovaním rozsahu objednaných služieb. V hre bolo aj hľadanie nového tretieho dopravcu, s ktorým by BBSK podpísal dvojročnú zmluvu, ale taký sa nenašiel a bolo by to aj riziko v prípade, že by kraj prehral súdny spor so súčasnými dopravcami.

„Spravili sme všetko preto, aby sme obnovili zákonný stav a eliminovali riziko vysokých pokút pre kraj a daňových poplatníkov, ponuka na podpis nových zmlúv pre dopravcov naďalej trvá a zostáva najlepším možným riešením. Naďalej trváme na svojom právnom stanovisku o neplatnosti predĺženia zmlúv. V tejto situácii sme preto nútení obrátiť sa na súd,“

povedal predseda BBSK Ján Lunter.

bbsk2

BBSK sa so žalobou obráti na súd preto, aby rozhodol o platnosti dodatkov. Kraj tiež nevylučuje, že súčasne so žalobou sa obráti aj na Úrad pre verejné obstarávanie, aby preveril, či bol proces uzatvárania dodatkov procesom v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a či pri ňom boli dodržané zákonné podmienky.

Absolútne najhoršou situáciou by bolo, ak by sme sa tvárili, že o žiadnych rizikách nevieme a platnosť zmluvy by niekto úspešne napadol spätne, po rokoch plnenia. Po piatich rokoch a uhradení vyše 100 miliónov eur by boli v takomto prípade sankcie veľmi vysoké. Pri súčasnom postupe aspoň budeme poznať rozhodnutie v najkratšom možnom čase a dokážeme preukázať, že kraj sa všemožne snažil porušeniu zákona zabrániť,“

uviedol poradca predsedu BBSK Ondrej Lunter.

Na to, aby od januára bola zabezpečená doprava, vydá kraj súčasným dopravcom licencie na najbližšie dva roky. Dlhšie obdobie by mohlo neprimerane obmedzovať hospodársku súťaž a je to čas, kedy je možné očakávať rozhodnutie súdu.

„Keďže dopravcovia trvajú na platnosti predĺženia, očakávame, že sa od januára zachovajú tak, ako ich zaväzujú dodatky. Porušením povinností vyplývajúcich z dodatku by sa vystavili riziku výpovede resp. odstúpenia od zmluvy. Rovnako očakávame súčinnosť pri integrácii dopravy v kraji, transparentnosť pri preukazovaní oprávnených nákladov a zvyšovanie kvality služieb, ktoré im zo zmlúv vyplývajú,“

konštatoval  riaditeľ Úradu BBSK Matúš Hollý.

Platby za autobusovú dopravu bude kraj v tomto čase s výhradou uhrádzať fakticky podľa podpísaných dodatkov. Výhrada z právneho pohľadu znamená, že samosprávny kraj neuznáva žiadnym svojim faktickým konaním alebo úhradami ich platnosť a účinnosť. Podrobnosti tohto právneho kroku vysvetlil advokát Andrej Leontiev.

„Existoval na to právny rámec, ktorým je nariadenie Európskej únie. To hovorí, že ak hrozí, že by mohlo prísť k prerušeniu dopravnej obslužnosti, je možné núdzovým opatrením zadať dopravcovi vykonávať službu vo verejnom záujme,“

Župan Ján Lunter dodal:

„Je to zlé riešenie, spája sa s veľkými rizikami, no ani pokuty nestoja za to, aby sa tisíce ľudí nemohli od nového roka prepraviť tam, kam potrebujú.“

bbsk3

Pre cestujúcich sa v doprave v kraji od januára nič nemení

Po Novom roku tak budú naďalej dopravu v kraji zabezpečovať dvaja súčasní dopravcovia. Kraj v týchto dňoch spoločnostiam SAD Zvolen a SAD Lučenec vydáva dopravné licencie.

Pre obyvateľov nastanú iba bežné mierne zmeny v príchodoch a odchodoch niektorých autobusových liniek. Zároveň kraj vynaloží maximálne úsilie, aby dopravcovia aj v tejto situácii zvyšovali kvalitu a dostupnosť cestovania. Napriek komplikovanej právnej situácie Banskobystrický kraj spolu s dopravcami v prvom rade dbá na zabezpečenie dopravnej obslužnosti pre obyvateľov.

sad zvolen

 

Zdroj: Úrad BBSK a (tom), Foto: redakčné