Nevšedný koncert na Radnici

KULTÚRA
0 /

Festival Hudobné salóny v regiónoch 2016 zavíta s nevšednými koncertmi  do kostola sv. Michala vo Vyhniach (27. 11. Pocta Zdenkovi Mikulovi), do Komorného divadla J. M. Pinku vo Zvolene a do hudobnej siene Pedagogickej a sociálnej akadémie v Turčianskych Tepliciach (28. 11. a  29. 11 Klavírna poetika ukrajinských skladateľov pre mladých).

V Banskej Bystrici sa v pondelok 28. novembra 2016 o 19:00 hod v Cikkerovej sieni historickej Radnice uskutoční zaujímavý koncert Milana Paľu, interpreta hry na husle a Milanolo, ktorého bude sprevádzať na klavíri hudobný skladateľ Jevgenij Iršai.

Banskobystričania budú mať ojedinelú príležitosť nielen osobne prežiť najvyššie interpretačné kvality oboch umelcov, ale zároveň spoznať zvukovú podobu originálneho nástroja Milanolo – 5 strunové husle.

Pre tento nástroj už vzniklo viacero kompozícií mladých a nielen slovenských skladateľov. Ich diela v svetovej premiére zaznejú práve v Banskej Bystrici, kde obidvaja umelci dlhoročne pôsobili. Nevšedný koncert v Cikkerovej sieni dňa 28. 11. 2016 o 19:00 hod. nepochybne zaujme všetkých milovníkov vážnej hudby v profesionálnej interpretácii dvoch výnimočných osobností.

Koncert organizujú Spolok hudobných skladateľov Bratislava, Hudobná únia a Štúdio RTVS Banská Bystrica spolu s Mestom Banská Bystrica. Vstup na podujatie je voľný.

Milan Paľa

1996 – 2000 Konzervatórium Jána L.  Bellu v Banskej Bystrici (husle – Peter Strenáčik)
2000 – 2002 Universität für Musik und darstellende Kunst, Viedeň
2002 – 2005 JAMU Brno (František Novotný)
1998 majstrovský kurz (Vladimir Spivakov)
1998 – 2005 majstrovské kurzy (Jean Guillou)
2002 majstrovský kurz (Semion Yarosevic)

Paľa koncertoval vo viacerých európskych krajinách (Švajčiarsko, Francúzsko, Rusko, Ukrajina, Nemecko, Rakúsko, Malta a ďalšie). Ako sólista spolupracoval s orchestrami Štátna filharmónia Brno, Slovenská filharmónia, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu v Bratislave, Kyjevský rozhlasový orchester, Petrohradský kongresový orchester, Petrohradský filharmonický orchester, Capella of St. Petersburg, aj s dirigentmi ako Theodor Guschlbauer, Alexander Černušenko, David Švec, Peter Gribanov a iní.

Pravidelne sa venuje interpretácii a nahrávaniu diel slovenských skladateľov 20. storočia i súčasných slovenských skladteľov. V roku 2013 vyšla jeho CD nahrávka slovenských husľových koncertov skladateľov Alexandra Moyzesa, Andreja Očenáša a Dezidera Kardoša.

Jevgenij Iršai

1958 – 1969  Špeciálna hudobná škole v Petrohrade (klavír, od 1965 aj kompozícia)
1969 – 1975 Konzervatórium Rimského-Korsakova v Petrohrade (kompozícia – V. A. Uspenskij, do 1978 klavír – P. A. Serebrjakov)
1971 – 1991 pedagóg hry na klavíri a kompozície na Špeciálnej hudobnej škole pri Konzervatóriu v Petrohrade
od 1979 člen Zväzu skladateľov Ruska
1991 – 1992 korepetítor Štátnej opery v Banskej Bystrici
1992 – 1996 pedagóg kompozície a hry na klavíri  na Konzervatóriu J. L. Bellu v B. Bystrici
od 1993 člen Spolku slovenských skladateľov
1996 – 2008 pedagóg na Katedre hudobnej a estetickej výchovy UMB v Banskej Bystrici
od 2001 člen Zväzu skladateľov Ukrajiny
od 2001 pedagóg kompozície na VŠMU
2010 vymenovaný za profesora

V tvorbe Iršaia výrazne prevládajú diela pre sólový hlas s rôznym sprievodom, zborové skladby, netradičné nástrojové kombinácie a malé hudobno – dramatické formy. Experimentuje s tradičným zvukom, tempom, rytmom, harmóniou i melodikou, ktorú v odôvodnených prípadoch obohacuje o prvky pravoslávnej liturgickej hudby.

V roku 1990 bol S. Vasenkom označený za príslušníka ruského „neskorého postkonzervativizmu“, avšak Iršai je skôr typom skladateľa, ktorý citlivo vyberá z európskej i ruskej hudobnej tradície a pretvára hudobný materiál originálnym spôsobom. Jeho skladby pôsobia silou hudobného výrazu. Má vynikajúci cit pre stvárnenie básnického slova v programových dielach. V takýchto skladbách neváha uprednostniť slovo v službe psychologickej minidrámy.

Vie tvorivo spracovať štýlové koláže a preklenúť rozpor i napätie medzi citátom a jeho autorským variantom. Doménou jeho tvorby sú komorné a zborové diela. Sprievodným znakom Iršaiových programových, ale aj ostatných diel je hľadanie pozitívnych hodnôt a rôznych deštrukcií, ktoré obklopujú človeka na konci storočia.