Granvia prijíma výzvu Petra Pellegriniho na predĺženie R1 do Ľupče

SPRÁVY
4 /

Koncom mája sa premiér Peter Pellegrini stretol v Banskej Bystrici so zástupcami Iniciatívy stredné Slovensko, v ktoej čele stojí banskobystrický primátor Ján Nosko. Po rokovaní s primátormi a starostami nášho regiónu požiadal ministra dopravy Árpáda Érseka o preskúmanie možnosti dostavby R1 z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče ako predpolia na dokončenie predmetnej rýchlostnej cesty až do Ružomberka.

Koncesionár súhlasí s navrhovaným riešením premiéra Pellegriniho

Predseda vlády Peter Pellegrini 30. mája 2018 na brífingu s novinármi priamo na R1 okrem iného povedal:

Ešte som predsa len požiadal pána ministra dopravy, aby sme v rámci dynamického prístupu k riešeniam problémov preskúmali ešte raz možnosť dostavby približne 8 – kilometrového úseku R1 z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče dodatkom ku koncesnej zmluve so spoločnosťou, ktorá nám v zmysle PPP projektu postavila rýchlostnú cestu R1 z Nitry až sem. To by sme nemuseli platiť hneď z vlastného vrecka, len by sa mierne navýšili splátky, ktoré musíme platiť ešte asi 26 rokov spoločnosti prevádzkujúcej túto rýchlostnú cestu. Mohlo by to byť veľmi rýchle riešenie a opäť by sme posunuli rýchlostné pripojenie bližšie k Horehroniu.“

peter pellegrini1

Spomínaný úsek R1 v dĺžke 8,1 km z Banskej Bystrice do  Slovenskej Ľupče by stál cca 146 miliónov a mohla by ho stavať spoločnosť Granvia v rámci uzavretia dodatku k existujúcej  koncesnej zmluve.  Granvia sa už vyjadrila, že s navrhovaným riešením súhlasí a stavať by sa mohlo začať v roku 2020.

„Spoločnosť GRANVIA koncesionár projektu R1 PR1BINA víta myšlienku Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky zvážiť rozšírenie možností infraštruktúry pre vodičov prechádzajúcich cez Banskú Bystricu. Každá možnosť navrhnutá štátom bude dôkladne preskúmaná a GRANVIA je schopná vybudovať takéto predĺženie s využitím miestnych kapacít, rovnakými požiadavkami na skrátenú dobu a vysokú kvalitu, ako to bolo na projekte R1 PR1BINA,“

uviedla hovorkyňa Granvie Mia Bajáková.

granvia

Ministerstvo dopravy zhodnocuje aktuálny stav zdrojov

Prípravné práce vrátane archeologického výskumu, dokumentácie a potrebných povolení na tento úsek R1 by mohli byť dokončené pred rokom 2020. Je  potrebné zadefinovať rozsah projektu, aby sa dali stanoviť presné náklady na výstavbu

„Pred samotným rozhodnutím o výstavbe bude nutné zhodnotiť aktuálny stav zdrojov určených na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest a až následne bude možné vyhodnotiť výhodnosť použitia PPP formátu, ktorý by zahrnul aj náklady na prevádzku, údržbu a financovanie. Výška platby za dostupnosť by teda závisela od výšky celkových nákladov koncesionára,“

informovala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

V tomto prípade by išlo o PPP projekt.  Jeho výhodou je urýchlenie výstavby aj bez aktuálneho finančného krytia zo strany štátu. Stavba sa následne spláca počas 30 rokov cez ročné splátky. Nevýhodou sú celkovo vyššie finančné náklady.

Financie na celkovú dostavbu R1 a ďalších úsekov ciest v našom regióne vrátane R2 chce vláda SR podľa premiéra Pellegriniho riešiť z dodatočných zdrojov EÚ a tiež alokovaním financií z programov, ktoré nedokáže Slovensko objektívne vyčerpať v tomto programovacom období. Nové finančné zdroje z Európskej únie bude Slovensko môcť potom čerpať od roku 2021.

peter pellegrini2

Pokračovanie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče by bolo prvým krokom k prepojeniu krajského mesta pod Urpínom popod Hiadeľské sedlo popri Korytnici až do Ružomberka s napojením na severnú diaľnicu D1, čo by nesmierne odľahčilo súčasnú kritickú trasu cez horský priechod Donovaly, kadiaľ prejde za deň až 8 tisíc vozidiel.

Predĺženie R1 do Slovenskej Ľupče by veľmi pomohlo vodičom smerujúcim z Banskej Bystrice do Podbrezovej, Brezna a celého Horehronia na veľmi nehodovom úseku, po ktorom denne prejde takmer 15 tisíc motorových vozidiel.

R1

Prepojenie R1 Slovenská Ľupča – Ružomberok

Ak by sa podarilo v dohľadnej dobe predĺžiť R1 do Slovenskej Ľupče, ďalšie pokračovanie bude zložitejšie. Na úseku zo Slovenskej Ľupče do Korytnice popod Hiadeľské sedlo má vzniknúť tunel Hradište dlhý 8 385 metrov. Nasledujúci úsek R1 Korytnica – Liptovská Osada by podľa štúdie mal dva tunely – Osada (956 metrov) a Korytnica (927 metrov). Štvrtý tunel Biely Potok dlhý 1 395 metrov by mal byť na úseku Liptovská Osada – Ružomberok juh.

Celkom by tak na prepojení Banskej Bystrice s Ružomberkom predĺžením R1 bolo potrebné raziť 11,7 kilometra tunelov. Dĺžka plánovanej rýchlostnej cesty medzi Slovenskou Ľupčou s napojením na diaľnicu D1 v Ružomberku je 43,2 kilometra s odhadovanou investíciou vo výške 1 miliardy eur.

Pokračovanie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka je v diaľničných prioritách súčasnej vlády. Príprava niektorých úsekov je v začiatkoch. Dve časti R1 medzi Ružomberkom a Korytnicou sú aktuálne v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie.

mapa R1 v okoli BB

 

Autor: (tom), Foto: ilustračné