Nová vizualizácia projektu protipovodňovej ochrany mesta Banská Bystrica

SPRÁVY
0 /

Projekt protipovodňovej ochrany intravilánu Banskej Bystrice pred storočnou vodou, po minuloročnom predstavení, nečakane rozvíril hladinu verejnej mienky. Vtedy niekto v noci do rána rozvešal na stromy pri Hrone v blízkosti zimného štadióna letáky a opáskoval ich. Vraj sa kvôli protipovodňovým opatreniam idú všetky vyrúbať, hoci na výrub bolo určených iba zopár stromov v trase označených oranžovými bodkami.

Na sociálnych sieťach sa pod statusom iniciatívy “Za Hron bez betónu” následne objavilo množstvo klamlivých informácií namierených proti projektu protipovodňových opatrení pre Banskú Bystricu.

zimak5

Mesto Banská Bystrica spolu so Slovenským vodohospodárskym podnikom (SVP), ktorý zabezpečuje výstavbu protipovodňových opatrení v meste pod Urpínom, preto zvolali tlačovú besedu. Na nej primátor Ján Nosko informoval, že opáskované stromy sa nejdú v žiadnom prípade vyrúbať a jedná sa o klamlivú informáciu:

„Toto tvrdenie nie je pravdivé. V drvivej väčšine budú totiž vyrúbané stromy priamo z koryta Hrona, kde z bezpečnostných dôvodov byť nemôžu. Nejde o stromové aleje popri rieke, pri ktorých bude zásah minimálny a každý jeden vyrúbaný strom bude nahradený novým.“

zimak7

Na celom viac ako sedemkilometrovom úseku Hrona, ktorý je zahrnutý do stavby, sa mesta týka výrub 59 stromov, na ktoré bolo vydané platné výrubové povolenie. Ďalších 316 stromov určených na výrub sa nachádza na dolnom toku Hrona priamo v jeho koryte popri R1 a tieto budú tiež kompletne nahradené novou výsadbou.

Ďalšou dezinformáciou, ktorá sa rožšírila bolo, že popri Hrone sa údajne postaví dvojmetrový betónový múr. Vodohospodári spolu primátorom vysvetlili, že v centre mesta sa jedná len o rekonštrukciu už existujúcich betónových múrikov. Potrebná je preto, že sa pod nimi vybudujú podzemné tesniace steny, ktoré vyriešia problémy so spodnou vodou ľuďom bývajúcim pri Hrone a na zrekonštruované múriky bude možné po novom osadiť aj mobilné protipovodňové zábrany.

„V centre mesta nepribudnú takmer žiadne nové betónové múry brániace ľuďom v kontakte s riekou. Už existujúce betónové múriky sa nahradia novými, z ktorých ani jeden nebude vyšší ako 1,2 m,“

povedal primátor Ján Nosko.

Výnimkou je len vyšší múrik pri ceste I/66, ktorý bude na úseku 150 metrov oproti zimnému štadiónu chrániť chodcov od cesty I/66 na zapustenom chodníku. Múrik na Štefánikovom nábreží sa ale nebude nachádzať medzi chodníkom a riekou, ako si mnohí mylne vysvetľovali (viď vizualizácia).

hron3

Nové protipovodňové múriky sa vybudujú iba mimo centra mesta a to od bývalej Smrečiny po Majer v dĺžke cca 2,5 km a od Huštáku po Iliaš pod R1 v dĺžke približne 3 km, ktoré budú pred povodňami chrániť najmä Uhlisko a Radvaň. Tie budú dokonca vo výške len od 70 cm do 90 cm. Vybudujú sa tu aj nové chodníky, ktoré poslúžia ako cyklotrasy či na inline korčuľovanie. Protipovodňové opatrenia sa urobia na úseku celkovej  dĺžky okolo 7 km. Na zrekonštruované betónové múriky bude po novom možné osadiť zábrany v čase hroziacich povodní ako ich poznáme z Viedne, Prahy, či Bratislavy.

hron9

Protipovodňové opatrenia na Hrone v roku 2019

Slovenský vodohospodársky podnik, š. p. je pripravený spustiť výstavbu protipovodňovej ochrany mesta Banská Bystricanaplno hneď ako to dovolí počasie a zima. Podľa vodohospodárov je naše mesto posledným krajským mestom, ktoré nemá ochranu pred tzv. storočnou vodou. Aj keď protipovodňové múriky pri Hrone existujú už dnes, mesto dostatočne nechránia, pričom väčšina z nich je poškodená, netesnia do podložia a nie je možné na ne uchytiť mobilné protipovodňové zábrany.

hron6

„Ide o rovnaké technické riešenie, aké bolo použité aj na ochranu nášho hlavného mesta. Tieto opatrenia dokázali ochrániť Bratislavu v roku 2013 pred historickou povodňou. Pevne verím, že rovnako účinne dokážeme ochrániť aj Banskú Bystricu,“

vysvetľuje generálny riaditeľ SVP Stanislav Gáborík.

Samospráva pripomienkovala návrh projektu a trvala na tom, aby boli eliminované všetky návrhy, ktoré by necitlivo zasiahli do obrazu mesta a krajiny. Vzhľadom na dané technické riešenie sa nemohli všetky pripomienky zapracovať do finálneho projektu, ani tie od aktovistov, ktoré išli často za hranicu posudzovaného diela. Išlo napríklad o miesto zaústenia Rudlovského potoka do Hrona, kde bude vybudovaná prečerpávacia stanica, ktorá v prípade vysokých prietokov na rieke zabráni spätnému vzdutiu Rudlovského potoka a škodám v centre mesta.

hron7

Po minuloročnom vydaní 19 právoplatných stavebných povolení prebehlo verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa. Tomu podľa slov  riaditeľa Odštepného závodu ŠVP Banská Bystrica Milana Žiaka investor ešte vlani v novembri odovzdal stavenisko. Urobili sa zemné práce  na objekte skladu mobilného hradenia a na jar by mali pokračovať ďalšie stavebné práce na trase. Mesto Banská Bystrica vydávalo stavebné povolenie len na rekonštrukcie chodníkov, ostatné povolenia vydával Okresný úrad, Banskobystrický sasmosprávny kraj a Ministerstvo životného prostredia.

hron10

Doba realizácie samotnej výstavby sa odhaduje na 28 mesiacov. Projekt v hodnote  viac ako 30 miliónov eur bude financovaný z Európskych štrukturálnych a investičných fondov (EŠIF). SVP aktuálne zverejnil na svojej webstránke časťou občanov požadovanú novú vizualizáciu celého projektu, ktorú si môžete pozrieť v našej fotogalérii.

hron4

Vznikne aj oddychová zóna pri Hrone

Po dvojročných rokovania so Železnicami sa podarilo mestu Banská Bystrica dohodnúť aj dôležitú zámenu pozemkov pri malej stanici. Práve tam by mala po realizácii protipovodňových opatrení samospráva vybudovať  parčík, ktorý bude mať funkciu oddychovej zóny. Na jeho konci sa pribudne malé prístavisko pre člny, aby mali ľudia pri splave Hrona kde kotviť, keď si budú chcieť oddýchnuť, resp. navštíviť naše mesto. Vyzerať by mala takto:

IMG_8022 IMG_8024

 

Autor: (tom) , Foto: vizualizácia ŠVP a ilustračné