Pre niekoho nie je dobré ani modré z neba, nieto ešte nová autobusová stanica

Blog
39 /

Po vyše tridsiatich rokoch sme sa vďaka spojeniu súkromného investora s mestom zbavili najväčšieho bystrického strašidla. Na jeho mieste vyrástol moderný terminál spájajúci novú autobusovú stanicu s obchodným centrom, hneď vedľa železničnej stanice.

 Za to patrí poďakovanie investorovi, projektantom a stavbárom, ale aj primátorovi a väčšine poslancov, ktorí tento projekt podporili a dnes máme v meste pod Urpínom najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku, ktorú nám môžu závidieť nielen v Bratislave, kde ju práve budujú, ale aj kdekoľvek v zahraničí.

 Ako to už v našom meste chodí a na čo si stále neviem zvyknúť je to, že pri každej novej stavbe či bystrickom úspechu sa hneď začnú objavovať mudráci, ktorí skritizujú všetko na svete a nič im nie je dobré. Títo ľudia s negatívnym myslením sa nedokážu z ničoho úprimne tešiť, ale to zhodia pod čiernu zem. Viem, že ich je hŕstka, ibaže o to viac kričia.

 Tak to bolo pred a je aj po otvorení nového hybridného terminálu. To, že si niekto robí srandu z názvu Terminal Vlak – Bus – Shopping, mi až tak nevadí, pokiaľ to myslí ako recesiu na slovensko – anglický mix. Ale keď niekto ešte stále spochybňuje tento projekt a investíciu, hoci tisícky Bystričanov a pomaly aj cestujúcich z celého Slovenska či okolitého sveta  sa môžu na vlastné oči presvedčiť, že je to na naše pomery moderná a elegantná stavba, to je na zamyslenie. A hlavne netreba zabúdať, čo tu bolo predtým…

 Vraj mala byť autobusová stanica súčasťou integrovaného dopravného systému, ako keby nebola de facto spojená so železničnou stanicou nachádzajúcou sa hneď vedľa nej. Možno by bolo treba pripomenúť večným kritikom rozvoja mesta, že železničnú stanicu vlastní štátna spoločnosť, ktorá odložila investíciu do jej rekonštrukcie a terminál má súkromného vlastníka, od ktoré odkúpi dopravnú časť – novú autobusovú stanicu mesto.

 Asi ťažko mohol investor autobusovej stanice zasahovať do cudzieho majetku, hoci bezbariérové prepojenie so železničnou stanicou vrátane veľkého parkoviska je vyriešené pre cestujúcich autobusom i vlakom, rovnako ako pre návštevníkov obchodného centra.

 Normálnemu človeku pripadá smiešne, ak sa niekto pozastavuje nad tým, že cestujúci s kuframi musia prechádzať stovky metrov medzi obidvomi stanicami, nedajbože z parkoviska v strede. Nuž takto sa chodí aj inde vo svete, dokonca i na letiskách, ale v Banskej Bystrici sú k tomu vytvorené vhodné technické podmienky, vrátane pohyblivých schodov, výťahov aj pre imobilných či pohodlnými schodmi a rampami na prekonávanie výškových rozdielov v dvoch bodoch stavby.

 Ak niekomu nestačí moderné a estetické vybavenie interiérov novej autobusovej stanice s prehľadným informačným systémom, inteligentnými lavičkami, zdravotným SOS,  bezpečnostnými kamerami, príjemnými čakárňami s vybavením, ale aj spojene s obchodným centrum vhodnom na oddych, občerstvenie či nákup, tak je magor.

 Chvíľu zostalo ticho o financovaní dopravnej časti terminálu, ktorú od investora odkúpi mesto za 3,2 milióna eur bez DPH z úveru, ktorý sa bude splácať z prenájmu stanice vybranému prevádzkovateľovi a poplatkov dopravcov. Iné riešenie ako dohoda s investorom sa nenašlo, nenavrhli ho ani veční kritici stavebného rozvoja mesta z radov poslancov Banskobystrickej alternatívy, ani časť bystrických architektov od začiatku kritizujúca celý projekt.

Určite sa onedlho ohlásia, keď opadne vlna nadšenia väčšiny Bystričanov z novej autobusovej stanice a obchodného centra resp. sa objavia nejaké problémové detaily, lebo oni sa nedokážu tešiť z úspechu iných v našom meste. Tak ako sa “odbavujú” falošní proroci v komentároch na sociálnych sieťach.

 Možno ich človek raz stretne medzi zvedavými návštevníkmi, ako si potichu užívajú výhody tohto nového obchodno – dopravného priestoru a závidia, že sa to podarilo iným ako im. Na to sa  však história pýtať nebude. V nej zostane navždy zapísané, že novú autobusovú stanicu postavil investor Primum s.r.o. za primátora Jána Noska a obyvatelia mesta môžu byť na to právom hrdí.

 Myslím, že najlepšie to vystihol bývalý hlavný architekt mesta Ľubomír Keleman, ktorý k novej autobusovej stanici povedal:

  „Je super, že v Banskej Bystrici pribudla do prevádzky nová stavba a že Banská Bystrica je opäť v niečom prvá na Slovensku. Viem, že vždy sa dá lepšie, ale konkrétna investícia je aktuálna len v krátkom čase a treba sa rozhodnúť, či do toho ideme, inak minie naše mesto. Možno stojí po čase pripomenúť, že boli u nás aj odporcovia, ktorí kritizovali pripravovanú stavbu. Pamätám si, ako ma považovali za “škodnú”, keď som projekt ako princíp obhajoval. Veď takéto riešenie dopravného terminálu je dnes nutné, teda spojenie dvoch dopravných uzlov (brán do mesta) s vybavenosťou. A trval som vtedy na tom, že cestujúci musí mať možnosť prejsť k týmto uzlom suchou nohou. Som spokojný, že sa niečo zmysluplné  podarilo.“

 Nuž na margo večných kritikov pokroku v Banskej Bystrici sa mi žiada dodať: „Psi štekajú, ale karavána ide ďalej. Myslime pozitívne, buďme hrdými Bystričanmi a tešme sa, keď sa niekomu z nás niečo podarí.“

 

 

 

 

Autor: Miro Toman, Foto: Mirka Chabadová ilustr.

Miro Toman

Miro Toman